Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Mindent a házilag történő távcsőépítésről és tükörcsiszolásról.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1752
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Hozzászólás Szerző: Imre » 2014.06.29. 00:57

Kedves András! Köszi az ötletet! Ez tényleg stabilabbá teszi a tükörtartót, és egyértelműen pozicionálja is minden behajtás után. Esetleg még a vége túl is nyúlhat, és egy kivágásban állítható szerkezettel jusztálható is a tartó túloldalán a távcső tubus külső falán. Ebben a behajtás után rögzíthető is! A csapágyas oldala is azonos módon eltolható, és akkor kész is a beállító szerkezet, amely ráadásul kibiztosítható, és a tükörtartó mindkét helyzetben stabilan biztosítható. A beállítás első lépése a Newton rész beállítása, és utána csak a domború tükör tologatása x,y,z irányban van hátra, egész addig, ameddig a tesztcsillag marad középen, és a széleken is tű éles módon látható a többi. Komahiba szinte nincs, illetve minimalizálni lehet. A fókusz helyzete nem változhat, akkor jó a beállítás! Ha a segédtükör tökéletes domború paraboloid, akkor lesz a legjobb a látott kép. Ebben az esetben a szerkezet könnyen, és egyértelműen beállítható. A tükör előre-hátra tolásával két egyforma méretű defókuszált csillagkorong közelebbi és távolabbi tükörhelyzetének távolságát kell megfelezni, és ott lesz legélesebb a látott kép. A középhelyzetét a tükör síkjának beállításával kell megoldani. Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Kukac
Hozzászólások: 950
Csatlakozott: 2011.05.06. 18:32

Re: Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Hozzászólás Szerző: Kukac » 2014.06.29. 11:22

Leírva sem egyszerű, élőben sem lesz könnyű, de látszik, hogy azért már végig gondoltad párszor.
Remélhetőleg nem kell túl gyakran csinálni...
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1752
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Hozzászólás Szerző: Imre » 2014.06.29. 13:03

A 250/1350-es Newton csövet eddig évente kétszer néztem meg, de még egyszer sem állítódott el. Igaz nem szállítom, hanem az erkélyen van fix helyen, de nem kellett állítgatni se nyáron, se télen. Egy fél milliméter elmászása sem volt, se vízszintes, se függőleges helyzetben. Jó a tükör megfogatása, nem csúszkál semerre, és nem is feszül. Annyira kőr a defókuszált csillagkép, hogy szemmel nem látni hibáját, sőt, a kitöltött vastag gyűrű alakú felület szépen egyenletes fényeloszlású, akár fókusz előtt, akár utána nézem. Szuper a főtükör, és F/5,4-el alig van kómahibája! A segédtükör már nem annyira sík, van egy nagyon picike asztigmatizmusa, de csak 500 feletti nagyításnál venni észre. Ekkora nagyításnál viszont a légkör nagyobb hibát okoz, tehát ez belefér, egyszer-kétszer próbáltam, nem használtam ekkora nagyításban. Alapvetően a behajtható tükörtartó és tükör rezonanciájától tartok, mert széllökésekre érzékennyé teheti a szerkezetet. A kereszt irányú megfogáson töröm a fejem. Nem is megfogás, hanem inkább feltámasztás lenne, de valami rugalmas anyag közbeiktatásával. A tartó acéllap, eltérő vastag, vagy széles fűrészlapból, a rezonancia ellen! Tükörtömeg - laptartó mint rugó és tömeg! Csavarodás, kihajlás stb. Lehet, hogy lesz apodizálásra szőrős külsővel rezgéscsillapító is ráragasztva az acéllemezek oldalára egy darabon! A sík segédtartóra is. A segédtükör külső peremére, illetve a síktükör külső peremére, és a főtükör köré is 10 mm belógással, mert nekem úgy adott pontszerübb képet a tesztprogramban, szép gyűrűmentes pontcsillagot! Itt a városban mélyégre nem használom, de bolygóra, napra, fényesebb csillaghalmazokra, sőt kettősökre nagyon jó lesz. Állandó hűtött kamerával tervezem a végső felszerelését, teljes elektronikus vezérléssel, dróton keresztül. Télen sem akarok fagyoskodni, és belenézni ebbe a Newton csőbe veszélyes, mert a korláton kívülre esik a kihuzat, azaz könnyű megcsúszni és kibillenni! Ezért a nagy igyekezet, és a távirányított fókusznyújtás lehetősége! Nézegetésre a kisebb, akromatikus távcsövet használom. Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Kukac
Hozzászólások: 950
Csatlakozott: 2011.05.06. 18:32

Re: Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Hozzászólás Szerző: Kukac » 2014.06.29. 15:58

Ha a segédtükör tartót a tubusban mindkét végénél rögzíted, akkor már nem lesz gond. Nem lesz hosszú kar végén nagy, lengő tömeg. A kicsi karhoz nagyon magas sajátfrekvencia tartozik, amit nem tudsz szél gerjesztéssel előidézni.

De ha félsz, hogy mégis lesz, akkor a tükör pereme alá, mikor már rögzítetted, nyomj egy vékony réteg szilikont,
amit vízzáró rétegként alkalmaznak vizes blokkokban ( pl. kád vagy kézmosó és a fal közé)
Ez nagyon jó csillapító anyag, bírja a hideget-meleget-vizet, stb és nem alkot oldhatatlan kötést. Le tudod szedni,
ha valamiért szerelni akarod a tükröt. Viszont rezgést jól csillapít.
Sidius
Hozzászólások: 2117
Csatlakozott: 2010.06.30. 16:47

Re: Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2015.01.31. 19:25

249/5000-es Cassegrain távcsövem: (A Hold észlelés rovat 56. oldalának hivatkozásához.)
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Nem az a kérdés, hogy tükrös vagy lencsés, hanem az, hogy jó tükrös, vagy jó lencsés.
Sidius
Hozzászólások: 2117
Csatlakozott: 2010.06.30. 16:47

Re: Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2015.01.31. 19:35

A mechanika:
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Nem az a kérdés, hogy tükrös vagy lencsés, hanem az, hogy jó tükrös, vagy jó lencsés.
Avatar
Attila
Hozzászólások: 3692
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Hozzászólás Szerző: Attila » 2015.01.31. 22:21

Sidius írta:A mechanika:


Jani!

A Hold-kép alapján az optika minősége kiválónak tűnik, gratuláltam is hozzá, de ezek a hajtóművek nekem - hát, hogy is mondjam, finoman fogalmazva is - nagyon "furcsák". A tengelyek elég robusztusak, az oké, de a meghajtás - szerintem - több sebből is vérzik.

Kardántengely, biciklilánc, fogaskerék, kúpkerék, fogasszíj; szinte mindenféle hajtásátvitel van benne.
Ha jól sejtem, holtjáték, periodikus sebességingadozások dögivel, minden áttételi elemen.
Olyan, mint egy hajtómű áttételeket bemutató oktatási demo cucc a gépipari szakközépben... :D

Miért jó ez így???


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Sidius
Hozzászólások: 2117
Csatlakozott: 2010.06.30. 16:47

Re: Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2015.01.31. 22:39

A képből is következtethető, de a lánc kizárólag kézi mozgatást szolgál, ahogy a kardánok is. A Meteorban nemrég leírtam, hogy a magam részéről előnyben részesítem a minél régiesebb dolgokat. Csak annyit mondok, hogy a tengelyek hibája jóval kisebb, mint az elektronika egyszerű RC-taggal felépített órajeladójának pontatlansága a hőmérsékleti ingadozások miatt. A lánc nem biciklilánc, annál jóval finomabb. Így három irányból is elérhető kézzel a rekta, a deklináció meg a tubus mellől -merthogy a túlzottan elektronizált mozgatás se a szívem csücske, azt inkább meghagyom a kb. pontosságú megmunkálásnak. A holtjáték pontos értéke mindkét tengelyen nulla, csak a kézi hajtásnak van holtjátéka. De ez nem érinti a motoros rendszert. Jelenleg nagyjából 60 kg tömeget hordoz a rendszer, ami idővel ennek a duplája, esetleg több is lehet, de még akkor se fog lengedezni a szélben, hurcolni meg nem kell.
Hajtáslánc bemutató eszköz gyanánt tényleg megfelelne a cucc. :D
Ízlés kérdése, de használati szempontból eddig inkább más egyéb mechanikákat éreztem sok sebből vérzőnek. :)
Nem az a kérdés, hogy tükrös vagy lencsés, hanem az, hogy jó tükrös, vagy jó lencsés.
Avatar
Attila
Hozzászólások: 3692
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Hozzászólás Szerző: Attila » 2015.01.31. 23:35

Sidius írta:A képből is következtethető, de a lánc kizárólag kézi mozgatást szolgál, ahogy a kardánok is. ...


A kép alapján az látszik számomra, hogy a léptetőmotor egy fogasszíj hajtáson át (kb. 1:3 vagy 1:4 áttétellel) hajtja a láncot, ami 1:1-ben hajtja az RA tengelyt hajtó csigakereket, de ezek szerint rosszul látom. (Mindeközben a hajtás megkerüli az egész tengelyt.) A deklinek pedig csak egy része látszik a képen.

Nekem kicsit furcsa ez a kombinált elektronikus és kézi mechanikus mozgatás, de természetesen mindenki úgy csinálja, ahogy akarja. Számomra sokkal egyszerűbb és kényelmesebb egy gombot megnyomni az FS2 kézi vezérlőjén...


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
zozee
Hozzászólások: 304
Csatlakozott: 2011.12.11. 21:24

Re: Cassegrain-féle és kombinált rendszerek

Hozzászólás Szerző: zozee » 2015.02.01. 13:00

Attila írta:
Sidius írta:A képből is következtethető, de a lánc kizárólag kézi mozgatást szolgál, ahogy a kardánok is. ...


A kép alapján az látszik számomra, hogy a léptetőmotor egy fogasszíj hajtáson át (kb. 1:3 vagy 1:4 áttétellel) hajtja a láncot, ami 1:1-ben hajtja az RA tengelyt hajtó csigakereket, de ezek szerint rosszul látom. (Mindeközben a hajtás megkerüli az egész tengelyt.) ...


Nem jol latod, a kép alapján a motor a csigakereket hajtja. A lánc csak átvezeti a kézi finommozgatást a másik oldalra, hogy az ellentétes oldali betekintésnél is kényelmes helyen legyen a rekta gomb.
Nekem nagyon tetszik. Szeretem az ilyen megoldásokat.
És minden téren (tükör készítés, fém megmunkálás, mérések) csodálom a precizitásodat.
Válasz küldése

Vissza: “Távcsőépítés”