Most olvastam vissza vagy 5 oldalt, láttam egy jópár linket is, visszaverőképességről, meg egyebekről. Leírom amit én tudok, de természetesen mindenkinek joga van másképpen tudni.
Azonkívül, hogy pont olyan téma ez, mint a tükörcsiszolás, -ahol mindig közbejöhet valami- vannak feltárt, és még nem feltárt törvényszerűségek a folyamatban.
A fém felületre épülése egy bizonyos rétegvastagságig kvantumfolyamat is, ami ma is kutatás tárgya, és még a hordozó anyaga sem mindegy, bár esetünkben ez ugye jobbára valami üvegféle. Fényszóródás (valamekkora mindig van) viszont nem atomi szintekről származik, hanem lassú rétegépülés miatt, vagy pl. kicsi vákuum miatt.
A visszeverés mérését könnyen lehet, hogy mindegyik cég jóhiszeműen és pontosan közli. Az, hogy alumínium csak részinformáció, mindenki használja, elgőzöli, és kb. ennyi a 100 százalékban megegyező dolog a folyamatokban.
A végső eredményt a vákuum mértéke pl. nagyon erősen befolyásolja, de a megmaradt gázközeg is. Ez pl. a szivattyúzás szempontjából nézve levegő-hélium viszonylatban kb. annyi, mint tízezrével békésen demonstráló nyugdíjasokat 1000 hiperaktív gyerekre cserélni, de sok egyéb variáció is lehetséges, és mindnek vannak előnyei.
Nagyon fontos a csónak hőmérséklete és anyaga is. (Most csak hagyományos eljárásról beszélünk.) Elég komoly háttérmunka van a parciális nyomásokkal, meg a szilárd anyagok gőznyomásával (mert mondjuk a csónakot ugye nem akarjuk nagyobb mennyiségben felgőzölni
), úgyhogy nem mindegy, hogy wolfrám, grafit, tantál, vagy éppen molibdén-e, ami 1200, vagy éppen 1600 fokon izzik pár másodpercig, és rengeteg más dolgot is említhetnénk. Ezek biztosan nem egyformák minden cégnél, ahogy maguknak a rétegeknek a felépítése sem. Persze tiszta fém esetén ez nem azt jelenti, hogy lesz 30 százalék eltérés, de lesz eltérés.
Szóval az ember kutatgat, de alig lehet információt találni, ha valaki el akar mélyedni ebben. Aztán kiderül, hogy hű de sok van még, amit jó lenne tudni, de lehet hogy még senki nem tudja, viszont tapasztalati úton valaki már megoldásra jutott. Mit mondjak? Nem egy általánosan kedvenc téma világszerte az ilyesmi, úgyhogy a legritkább esetben írnak le tapasztalatokat. Az a kevés ami fellelhető néha csak marketing, szakmailag semmit sem mond, de jól hangzik, és a fizető vevőknek szól. Pár éve volt egy nagyobb gyártó, akinek sorozatosan probléma volt a bevonatával. Ha egyet kérdezhetnék tőlük, az a következő lenne: Őszintén mondják meg, hogy bizonyosan tudják-e hol volt a hiba? Nem lepne meg, ha nem tudnák biztosan...
De nem kell túl messzire se menni, olyan egyszerű és bevált dolgok is igazi pofonokat tudnak adni, mint pl. a felület tisztasága/tisztítása.