Hát ha valami közvetlen elérés azt megköszönném,, mert a weboldalon keresztül nem válaszolnak Bajáról...Varus írta: ↑2020.05.13. 13:54Na, de jó újra látni ezt a mechanikát!!!
Az én amatőrcsillagász pályafutásom a Bajai Bemutató Csillagvizsgáló szakköröseként indult 1993-ban, észleltem is az 50 cm-es newtonnal, és az arra szerelt 13,3 cm-es Merz refraktorral is. Műszaki érzékem nincs, így nem tudok segíteni, viszont ha gondolod, akkor Dr. Hegedüs Tibor (a Bajai Csillagászati Kutatóintézet igazgatója) elérhetőségét meg tudom adni neked.
Üdv.:
Varus
Bajai Obszervatórium
Re: Bajai Obszervatórium
Re: Bajai Obszervatórium
Én ezt tudom. 1988-ban leszerelték és Villányba került. Ott sajnos meghalt a tulaj, és visszakerült Bajára, ahonnét 1998-ban elvitték Bólyba, és ott kapott egy állagmegőrző festéket. Onnét 2012 környékén Sűlysápra került, ahol ült a porban, majd 2020-ban onnét hoztam el én.
De minden infonak örülök!
Re: Bajai Obszervatórium
Köszönöm az infót képet.
Az biztos, hogy ez egy embert egy székkel, meg egy binokolárral simán elbírna, természetesen a binokulár fixen rögzítve és együtt forogna a nézelődővel.
Az biztos, hogy ez egy embert egy székkel, meg egy binokolárral simán elbírna, természetesen a binokulár fixen rögzítve és együtt forogna a nézelődővel.
Re: Bajai Obszervatórium
Szia!allen99 írta: ↑2020.05.13. 22:56Én ezt tudom. 1988-ban leszerelték és Villányba került. Ott sajnos meghalt a tulaj, és visszakerült Bajára, ahonnét 1998-ban elvitték Bólyba, és ott kapott egy állagmegőrző festéket. Onnét 2012 környékén Sűlysápra került, ahol ült a porban, majd 2020-ban onnét hoztam el én.
De minden infonak örülök!
Az általad felvázolt kronológia sántít. Én még használtam az 1990-es évek végén az 50 cm-es newton távcsövet és mechanikát a bajai Tóth Kálmán utcai csillagdában. A távcső és mechanika a 2000-es évek elején lett leszerelve. A tubus Hegedüs Tibi Toyota Hiace autójának tetejére, míg a mechanika az autó csomagterébe lett berakva, és így érkezett meg Villányba. Szerettem volna ott lenni a szétszerelésnél és elszállításnál, sajnos azonban ez nem jött össze. A szétszerelést végezték:
Dr. Hegedüs Tibor, csillagász (Baja)
Egri József (+), a Bajai Bemutató Csillagda volt vezetője
Bagóczki Csanád (Baja)
Borkovits Tamás, csillagász (Baja)
Pócsai Sándor, amatőrcsillagász (Dávod)
Varga Zoltán, amatőrcsillagász (Baja),
valamint a távcső új, villányi tulajdonosa (nevét sajnos nem tudom), aki már nincs közöttünk.
A távcső elszállítását követően egy Fornax mechanika, és rajta egy 150/1200-as SW akromát (tavaly eltávozott barátunk, Egri József felajánlásaként) került a kupolába, mely mind a mai napig szolgálja az ismeretterjesztést. Találtam egy filmet a csillagdáról, érdemes megtekinteni. Ebben a szétszerelés pillanatáról is látható egy kép, amin a fiúk a főtükröt tartják.
http://megoldaskapu.hu/muveszet-szorako ... =iid-29081
Nagyon köszönöm, hogy megmentetted ezt a mechanikát az utókornak, használatához sok sikert és örömteli pillanatot kívánok!
Üdv.:
Varus
Üdv.:
Varus
Re: Bajai Obszervatórium
Ez a mechanika valóban volt Bólyban, és az ottani csoportvezető(Kösz László) rendbetettette egy lelkes fényezővel. Beszéltünk a további dolgok rendbehozataláró, de én nem láttam értelmét és hasznát. Akkor lett az a kútkék színe is. Mondjuk hogy ez egy autó csomagterébe hogyan fért be azt nem tudom, mert ez a mechanika 400kg körüli darab.
Gyuricza István
Re: Bajai Obszervatórium
Sziasztok!gyuri17 írta: ↑2020.05.14. 17:12Ez a mechanika valóban volt Bólyban, és az ottani csoportvezető(Kösz László) rendbetettette egy lelkes fényezővel. Beszéltünk a további dolgok rendbehozataláró, de én nem láttam értelmét és hasznát. Akkor lett az a kútkék színe is. Mondjuk hogy ez egy autó csomagterébe hogyan fért be azt nem tudom, mert ez a mechanika 400kg körüli darab.
Utánanéztem a távcső szétszerelésének és elszállításának: az időpont tekintetében úgy látszik nekem is kopnak az emlékeim, merthogy pontosan 2000. október 4 -én és 5-én történt az esemény. Megtaláltam róla a cikket, mely a Meteor 2001/5. számában olvasható a 61-62. oldalakon. És igen, a mechanika bizony a Toyota Hiace belsejében hagyta el a várost, a tubus meg a tetején! Annyit pontosítanék a délelőtti hozzászólásomon, hogy az 50-es leszerelése után egy ideig a muzeális Merz refraktor lett felszerelve a kupolában, majd ezt váltotta a 150/1200-as SW akromatikus refraktor. Hiába na, én is öregszem
Varus
Re: Bajai Obszervatórium
Toyota Hiace:
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Üdv:
Gergő (RKM)
Gergő (RKM)
Re: Bajai Obszervatórium
Hát én nem tudom a valós múltat. Ahány ember annyi félét mond. van egy videó a jútúbon, ott állították, hogy leszerelték a 80-as évek végén. Ez a videó a Bajai Obszervatóriumról szól...
Szia!
Az általad felvázolt kronológia sántít. Én még használtam az 1990-es évek végén az 50 cm-es newton távcsövet és mechanikát a bajai Tóth Kálmán utcai csillagdában. A távcső és mechanika a 2000-es évek elején lett leszerelve. A tubus Hegedüs Tibi Toyota Hiace autójának tetejére, míg a mechanika az autó csomagterébe lett berakva, és így érkezett meg Villányba. Szerettem volna ott lenni a szétszerelésnél és elszállításnál, sajnos azonban ez nem jött össze. A szétszerelést végezték:
.
.
.
Üdv.:
Varus
Aztán beszéltem a bólyi tulajjal, azt mondta, hogy Villányból a maradék visszakerült Bajára, ahonnét aztán ő vitte el, de a tubus már nem volt meg, mert csillagszeműek elvitték a MÉH-be.
Állítólag Bajáról a villát vitték a MÉH-be, de onnét visszakerült, és büntetőügy is lett belőle.
Ami biztos, hogy én Sűlysápról hoztam el 2020 március 8.-án.
Végtelenül örülnék, ha a gyártástól mostanáig lenne egy kronológiája a dolognak, de nagyon legenda szagú mára már minden.
Re: Bajai Obszervatórium
Elolvastam a meteor cikket. Hát elég kiábrándító a hangneme....Varus írta: ↑2020.05.14. 20:50
Sziasztok!
Utánanéztem a távcső szétszerelésének és elszállításának: az időpont tekintetében úgy látszik nekem is kopnak az emlékeim, merthogy pontosan 2000. október 4 -én és 5-én történt az esemény. Megtaláltam róla a cikket, mely a Meteor 2001/5. számában olvasható a 61-62. oldalakon. És igen, a mechanika bizony a Toyota Hiace belsejében hagyta el a várost, a tubus meg a tetején! Annyit pontosítanék a délelőtti hozzászólásomon, hogy az 50-es leszerelése után egy ideig a muzeális Merz refraktor lett felszerelve a kupolában, majd ezt váltotta a 150/1200-as SW akromatikus refraktor. Hiába na, én is öregszem
Varus
Szinte elképesztő, hogy annak örvend a szerző, hogy ezt leszerelték, és egy korszerű eszköz került a helyére ami digitális mechanikával rendelkezik. Digitális mechanika!
Szomorú dolog ez a hozzáállás, mert a két léptetőmotor most erre a mechanikára nincs 10 ezer forint a vezérlés elektronikájával együtt. Ha akarnám go-to vagy bármilyen számítógép vezérlés kerülhetne rá egy öreg filléres laptoppal, de csak az óragép lesz pontos az elektronikus vezérlésű motorral, mert Isten mentsen engem attól, hogy egyszer magától álljon rá egy objektumra a távcső. Megtehetném, mert még egy motor, meg még egy elektronika egy újabb 10-esért, meg egy öreg laptop kell hozzá, de inkább maradok a térképes keresés izgalmánál....
Kidobni, és elolvasztani egy ilyen mechanikát rettenet bűnnek érzem. Hány ilyen olvadhatott el az elmúlt 100 évben a világon? Egy precíz mechanika nem avul el. Kell rá tenni vezérlést ha valaki erre vágyik. Ennyi az egész. 2 motor és 20 rugó.....
Olyan ez, mintha kidobnának egy 200/2000-es refraktort, mert ma már csak az apokromatikus a menő.... Áááááááááááááááááááááá.......
Re: Bajai Obszervatórium
Szia!allen99 írta: ↑2020.05.19. 20:15Elolvastam a meteor cikket. Hát elég kiábrándító a hangneme....Varus írta: ↑2020.05.14. 20:50
Sziasztok!
Utánanéztem a távcső szétszerelésének és elszállításának: az időpont tekintetében úgy látszik nekem is kopnak az emlékeim, merthogy pontosan 2000. október 4 -én és 5-én történt az esemény. Megtaláltam róla a cikket, mely a Meteor 2001/5. számában olvasható a 61-62. oldalakon. És igen, a mechanika bizony a Toyota Hiace belsejében hagyta el a várost, a tubus meg a tetején! Annyit pontosítanék a délelőtti hozzászólásomon, hogy az 50-es leszerelése után egy ideig a muzeális Merz refraktor lett felszerelve a kupolában, majd ezt váltotta a 150/1200-as SW akromatikus refraktor. Hiába na, én is öregszem
Varus
Szinte elképesztő, hogy annak örvend a szerző, hogy ezt leszerelték, és egy korszerű eszköz került a helyére ami digitális mechanikával rendelkezik. Digitális mechanika!
Szomorú dolog ez a hozzáállás, mert a két léptetőmotor most erre a mechanikára nincs 10 ezer forint a vezérlés elektronikájával együtt. Ha akarnám go-to vagy bármilyen számítógép vezérlés kerülhetne rá egy öreg filléres laptoppal, de csak az óragép lesz pontos az elektronikus vezérlésű motorral, mert Isten mentsen engem attól, hogy egyszer magától álljon rá egy objektumra a távcső. Megtehetném, mert még egy motor, meg még egy elektronika egy újabb 10-esért, meg egy öreg laptop kell hozzá, de inkább maradok a térképes keresés izgalmánál....
Kidobni, és elolvasztani egy ilyen mechanikát rettenet bűnnek érzem. Hány ilyen olvadhatott el az elmúlt 100 évben a világon? Egy precíz mechanika nem avul el. Kell rá tenni vezérlést ha valaki erre vágyik. Ennyi az egész. 2 motor és 20 rugó.....
Olyan ez, mintha kidobnának egy 200/2000-es refraktort, mert ma már csak az apokromatikus a menő.... Áááááááááááááááááááááá.......
Megértem hogy a mechanika sorsát látva van benned keserűség, én viszont annak örülök nagyon, hogy hozzád került, és rendbe lett téve! Nemes, elismerésre méltó dolog, hogy neked köszönhetően megmarad az utókornak, és használva lesz!
Kronológia:
100 százalék, hogy a mechanika és a rajta levő 50 cm-es távcső - melynek főtükre egyébként nem volt jó minőségű - egészen 2000-ig a Bajai Bemutató Csillagvizsgálóban szolgálta az ismeretterjesztést. Ezzel a "monstrummal", és egy 100/1000-es Urániás newtonnal kezdtem el ismerkedni az észlelések világával. Emlékszem, az második M42 rajzom is ezzel a bajai 50-es műszerrel készült. Bemutatásoknál a nagy távcsőre szerelt 133 mm-es Merz refraktort használtuk. A mechanika Villány utáni történetét nem ismerem.
Varus