Tisztelt Kollégák!
Újabb előrelépés történt az azimutális tengelyem fejlesztése terén. Elértem, hogy
- a forgatóerő változtatására arányosan reagáljon
- kisebb erővel forgatható legyen
- viasz alkalmazása nélkül is jól működjön
- merevebb, stabilabb legyen
- lejjebb kerülhessen a tubus
- jelentősen csökkenjen a zsámoly tömege.
2 db kisebb golyóscsapágyon + 1 db teflonpárnán fut egy több lépcsőben csiszolt és fényesre polírozott, 1 mm vastag rozsdamentes acéllemezből vágott körgyűrű-pálya. 3 db nagyobb golyóscsapágy tartja középen a zsámolyt, ezáltal ki tudtam könnyíteni, valamint lejjebb tudtam engedni a tubust, amely bőven elfér a lyukban. Ezt az ötletet a Cloudy Nights-fórumról vettem.
Mivel az alsó alaplemezen helyezkednek el a csapágyak a teflonnal együtt a lábakhoz minél közelebb (ezt az ötletet az MDA által tervezett ES 500/1800-as Dobson-felépítményből lestem el), ezért nincs szükség vastag alaplapra a stabilitáshoz, mert mindig ott vannak a csapágyak, ahol a lábak. Azok a rendszerek, amelyeket a Cloudy Nights-on bemutatnak, a merevség érdekében vastag, megerősített alaplapokat tartalmaznak, mert azoknál felül vannak a teflonpárnák és alul pedig a pályájuk, ahogy eddig nálam is volt. Úgy gondolom, a kétféle rendszer ötvözete tartalmazza a legtöbb előnyös tulajdonságot egy magamfajta kitelepülő számára. Eddig 15 kg-ot nyomott a zsámolyom, most mindössze 9 kg-ot.
A gondos polírozás azért fontos, hogy ne megugrósan, hanem vajpuhán és a forgatóerőre arányosan reagáljon az azimutális tengely. Eddig is simán, finoman indult, azonban a viaszréteg miatt nem tudtam egyenletes sebességgel forgatni, ami fontos pl. egy repülőgép követésekor. Most, "szárazon" megoldódott ez a probléma. Az érzet olyan, mintha zsírban úszna a zsámoly. A kisebb erőszükséglet és a nagyobb merevség miatt megállításkor a visszaforgás az eddigi 3-4 ívpercről szinte nullára redukálódott. Ez a tulajdonság több százszoros nagyítás alkalmazása esetén különösen aranyat ér.
A rozsdamentes körgyűrűt lézerrel vágattam ki a közelünkben levő lakatosüzemben. A 18 mm-es rétegelt lemezből pedig körmaróval vágtam ki a körgyűrűket a központosító csapágyak sima futása érdekében.
Az anyagköltség 14.000 Ft volt. Kb. 16 óra munkám ment bele a körmaró fabrikálásával és a lakkozással együtt.
Akit részletesebben érdekel, annak szívesen segítek.
Új zsámoly_.jpg
Zsámoly alaplap_.jpg
Zsámoly alulról_.jpg
Üdv, András
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.