Tanácskérés

Lencsés- és tükrös távcsövek
Avatar
Ankalimon
Hozzászólások: 561
Csatlakozott: 2019.04.06. 11:51

Re: Tanácskérés

Hozzászólás Szerző: Ankalimon » 2019.06.12. 07:07

Vizi Péter írta:
2019.06.11. 12:24
Tuti, hogy nem a mecha saját hibája ez, hanem az androidos app, magyarul az okostelós vezérlés. Ott van valami olyan beállítás, ami meghülyíti az egészet.
Sajnos nem ez a gond: az utolsó két alkalommal már csak kézivezérlővel próbáltam én is, az általad leírt lépéseket követve. Tegnap este meg még kipróbáltunk egy másik kézivezérlőt is, és azzal is ugyanazt csinálta. Vagyis két különböző Androidos készülékkel és két különböző kézivezérlővel is ugyanazt a hibát produkálta.

(Az androidos app egyébként majdnem mindenben ugyanazt csinálja, mint a kézivezérlő, csak be lehet állítani, hogy az időt, időzónát a telefon órájából, a földrajzi koordinátát meg a telefon GPS egységéből vegye át automatikusan. De a helyadatokat kézzel is be lehet állítani.)
Üdv:
Ankalimon
(Füzessy Tamás)

Az elmélet elméletileg megegyezik a gyakorlattal.
Avatar
Ankalimon
Hozzászólások: 561
Csatlakozott: 2019.04.06. 11:51

Re: Tanácskérés

Hozzászólás Szerző: Ankalimon » 2019.06.25. 07:06

A korábban leírt makacs, és teljességgel szokatlan működési hibával küzdöttünk az elmúlt hetekben. Kipróbáltunk négy különböző kézivezérlőt, és 3 különböző motorvezérlő elektronikát - a hiba megmaradt.
Múlt héten kaptam kölcsönbe a távcsőbolttól egy másik mechanika fejet - ezzel és az eredeti kézivezérlővel és elektronikával minden működött...
Azt mondják a szakértők, hogy talán a léptetőmotorok közvetlen vezérlése romlott el - de valójában nem igazán érti senki a dolgot. Az angol nyelvű fórumokat is feltúrtam, de ott sem találtam hasonló esetet.
Üdv:
Ankalimon
(Füzessy Tamás)

Az elmélet elméletileg megegyezik a gyakorlattal.
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: Tanácskérés

Hozzászólás Szerző: Attila » 2019.06.25. 08:15

Ankalimon írta:
2019.06.25. 07:06
... Azt mondják a szakértők, hogy talán a léptetőmotorok közvetlen vezérlése romlott el - de valójában nem igazán érti senki a dolgot. Az angol nyelvű fórumokat is feltúrtam, de ott sem találtam hasonló esetet.
A fizikában nincs bűbáj...

Talán csak a mechanika fejben a motorok vezetékei vannak fordítva kihozva a csatlakozókhoz (RA és Dec felcserélve, de az is lehet, hogy a léptetőmotorok tekercsei vannak rosszul bekötve - emberek forrasztják be, akik eddig rizst termeltek...). Ellenőrizd a fejben a vezetékek bekötését a színkódok segítségével; de ha biztosra akarsz menni, ki is mérheted. Könnyű dolgod lesz, ha mindkét fej - a jó és a rossz is - még nálad van. (Csak jelöld meg, hogy melyik melyik; nehogy a jót rontsd el... :mrgreen: )

MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
kazi
Hozzászólások: 1200
Csatlakozott: 2019.02.23. 13:55

Re: Tanácskérés

Hozzászólás Szerző: kazi » 2019.06.25. 11:14

Ankalimon írta:
2019.06.25. 07:06
A korábban leírt makacs, és teljességgel szokatlan működési hibával küzdöttünk az elmúlt hetekben. Kipróbáltunk négy különböző kézivezérlőt, és 3 különböző motorvezérlő elektronikát - a hiba megmaradt.
Múlt héten kaptam kölcsönbe a távcsőbolttól egy másik mechanika fejet - ezzel és az eredeti kézivezérlővel és elektronikával minden működött...
Azt mondják a szakértők, hogy talán a léptetőmotorok közvetlen vezérlése romlott el - de valójában nem igazán érti senki a dolgot. Az angol nyelvű fórumokat is feltúrtam, de ott sem találtam hasonló esetet.
Most ez nem garanciális?
Kazinczi Zoltán
Dobson 250/1400(eladó), Celestron Nexstar 6 SE, 120/950 GPU, SW 120/600,12x60 bino
Avatar
tobe_
Hozzászólások: 2112
Csatlakozott: 2013.01.02. 00:10

Re: Tanácskérés

Hozzászólás Szerző: tobe_ » 2019.06.25. 11:47

Attila írta:
2019.06.25. 08:15
Ankalimon írta:
2019.06.25. 07:06
... Azt mondják a szakértők, hogy talán a léptetőmotorok közvetlen vezérlése romlott el - de valójában nem igazán érti senki a dolgot. Az angol nyelvű fórumokat is feltúrtam, de ott sem találtam hasonló esetet.
A fizikában nincs bűbáj...

Talán csak a mechanika fejben a motorok vezetékei vannak fordítva kihozva a csatlakozókhoz (RA és Dec felcserélve, de az is lehet, hogy a léptetőmotorok tekercsei vannak rosszul bekötve - emberek forrasztják be, akik eddig rizst termeltek...). Ellenőrizd a fejben a vezetékek bekötését a színkódok segítségével; de ha biztosra akarsz menni, ki is mérheted. Könnyű dolgod lesz, ha mindkét fej - a jó és a rossz is - még nálad van. (Csak jelöld meg, hogy melyik melyik; nehogy a jót rontsd el... :mrgreen: )

MDA

Vagy lépést veszt a motor tekercszárlat miatt, vagy kontaktos, lehet sok oka, ja.
Avatar
Ankalimon
Hozzászólások: 561
Csatlakozott: 2019.04.06. 11:51

Re: Tanácskérés

Hozzászólás Szerző: Ankalimon » 2019.06.26. 09:23

Attila írta:
2019.06.25. 08:15
A fizikában nincs bűbáj...

Talán csak a mechanika fejben a motorok vezetékei vannak fordítva kihozva a csatlakozókhoz (RA és Dec felcserélve, de az is lehet, hogy a léptetőmotorok tekercsei vannak rosszul bekötve - emberek forrasztják be, akik eddig rizst termeltek...). Ellenőrizd a fejben a vezetékek bekötését a színkódok segítségével; de ha biztosra akarsz menni, ki is mérheted. Könnyű dolgod lesz, ha mindkét fej - a jó és a rossz is - még nálad van. (Csak jelöld meg, hogy melyik melyik; nehogy a jót rontsd el... :mrgreen: )

MDA
A bűbáj és a fizika kapcsolatával maximálisan egyetértek. :)
Azért rejtélyes a dolog, mert a távcső az első 2 hónapban tökéletesen működött. Aztán egyik kitelepülésről a másikra ment galyra a dolog - vagyis a hiba nem (vagy legalábbis nem közvetlenül) a gyári állapotával kapcsolatos.
Egyetlen konkrét szokatlan dolog történt közben: az utolsó működőképes estén az egyik irányban történő forgátásnál egyszer csak nem állt meg, hanem erős kattogással és rázkódással továbbment, ki kellett kapcsolni, hogy megálljon. A motort fedő műanyagfedél is kimozdult a helyéből, annyira "ugrált" forgás közben. Aztán visszakapcsolás után, újra simán működött - és ez a hiba nem jött elő újra azóta sem. Persze lehet, hogy ez csak véletlen egybeesés.
tobe_ írta:
2019.06.25. 11:47
Vagy lépést veszt a motor tekercszárlat miatt, vagy kontaktos, lehet sok oka, ja.
Valószínűleg nem lépést veszít, mert elég következetesen túlforog mindkét tengely a célponthoz képest. Inkább olyan, mintha egy-egy impulzusra többet lépne, mint kellene.
kazi írta:
2019.06.25. 11:14
Most ez nem garanciális?
De garanciális, cserélik is, csak az volt a gond, hogy nem lehetett tudni mi a hiba, mit kell cserélni - egy csomó mindent ki kellett zárni (wifi egység hibája, kézivezérlő szoftvere, majd aztán az egyes komponensek). Nyilván a boltnak is indokolnia kell a gyártó felé, ha visszaküldik majd a cuccot. Plusz az is gond volt, hogy egészen fura, a normál, egyszerű működési logikákkal ellentétes, nehezen hihető volt a hibajelenség - és én sem vagyok olyan gyakorlott, hogy ne merüljön fel újra-és-újra (bennem is), hogy én magam viszek valami szisztematikus hibát a rendszerbe...
De ezzel együtt is, nagyon segítőkészek voltak a boltban - maximális riszpekt nekik.
Üdv:
Ankalimon
(Füzessy Tamás)

Az elmélet elméletileg megegyezik a gyakorlattal.
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: Tanácskérés

Hozzászólás Szerző: Attila » 2019.06.26. 10:23

Ankalimon írta:
2019.06.26. 09:23
... Azért rejtélyes a dolog, mert a távcső az első 2 hónapban tökéletesen működött. Aztán egyik kitelepülésről a másikra ment galyra a dolog - vagyis a hiba nem (vagy legalábbis nem közvetlenül) a gyári állapotával kapcsolatos.
Egyetlen konkrét szokatlan dolog történt közben: az utolsó működőképes estén az egyik irányban történő forgátásnál egyszer csak nem állt meg, hanem erős kattogással és rázkódással továbbment, ki kellett kapcsolni, hogy megálljon. A motort fedő műanyagfedél is kimozdult a helyéből, annyira "ugrált" forgás közben. Aztán visszakapcsolás után, újra simán működött - és ez a hiba nem jött elő újra azóta sem. Persze lehet, hogy ez csak véletlen egybeesés. ...
A legegyszerűbb megoldás valóban a garanciális csere.
De az ilyen "rejtélyes" dolgok nagyon szoktak érdekelni... (Már csak a "challenge" volta miatt. :D )

A leírásod alapján én elsősorban mechanikai okot keresnék (az IT HW hibát is ide sorolom) - főleg, hogy a csere vezérlővel sem működött. A SW hibák döntő többsége (bár kétségtelenül nem mind) általában "megy - nem megy" jellegű szokott lenni; ritka az olyan IT SW hiba, hogy továbbra is működik, de rosszul. Egy programkód nem tud megváltozni "magától" úgy, hogy továbbra is végrehajtható legyen, csak hibásan fusson. (Ez még Bill Gates-nek sem sikerült, pedig ő aztán sokat próbálkozott ezzel... :mrgreen: ) Nem zárom ki, de ritka; inkább valamely meghibásodott periféria ad hibás bemenő jelet, ami hibás kimenetet generál, ha nem eléggé hibatűrő az algoritmus. Vagy valamelyik végrehajtási ágat nem tesztelték ki anno, és az később hibára fut élesben.

Ötletelés szintjén el tudom képzelni, hogy a csigahajtómű rögzítése fellazult, és átugrottak a menetek (ez okozhatta a rázkódást), majd egy másik pozícióban újra megszorult. Vagy nem volt beállítva a csigahajtómű holtjátéka, megszorult a hajtás, és kiugrott a szinkronból a léptetőmotor (ez is hangos és kattogós). Más nem igazán tud kattogni odabent (főleg nem a bitek... :lol: ). Tehát a gépészeti részt is át kellene alaposan nézni, nem csak az elektronikát.

De ez csak a kíváncsiságom része; a garis csere remélhetőleg úgyis megoldja a problémát.


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Avatar
popey37
Hozzászólások: 241
Csatlakozott: 2011.04.12. 17:52

Re: Tanácskérés

Hozzászólás Szerző: popey37 » 2019.06.26. 11:24

sziasztok. az lenne a kérdésem, hogy lehet-e cserélni a 127/1500-as MC kihuzatát 2 sebességes crayfordra, és ha lehet, érdemes-e?
sokszor meggyűlik a bajom a gyári fokuszírozóval: billegteti a tükröt és sosem tudom merre is kellene tekergetni? :)

a jelenlegi kihuzat 1,25". gondolom nem lehet 2"-t feltenni rá. 1,25" crayford meg nincs, legalábbis én nem találtam.
100/900 SW ED "apo", 12x50 Lacerta binokulár
.géza
Hozzászólások: 564
Csatlakozott: 2018.07.10. 15:15

Re: Tanácskérés

Hozzászólás Szerző: .géza » 2019.07.01. 10:23

Egyszer valaki nekem már feltette itt a SW EQ3 bontási leirásos fotósorozatát valahonnan. Elkevertem, nem találom. Kérem a kedves adakozót, vagy más kedvest, feltenné itt megint ? Szedem szét, elakadtam.
Avatar
Csillagos Pisti
Hozzászólások: 1639
Csatlakozott: 2010.03.17. 20:43

Re: Tanácskérés

Hozzászólás Szerző: Csillagos Pisti » 2019.07.01. 13:52

popey37 írta:
2019.06.26. 11:24
sziasztok. az lenne a kérdésem, hogy lehet-e cserélni a 127/1500-as MC kihuzatát 2 sebességes crayfordra, és ha lehet, érdemes-e?
sokszor meggyűlik a bajom a gyári fokuszírozóval: billegteti a tükröt és sosem tudom merre is kellene tekergetni? :)

a jelenlegi kihuzat 1,25". gondolom nem lehet 2"-t feltenni rá. 1,25" crayford meg nincs, legalábbis én nem találtam.

Elméletileg ha van esztergalyos ismid, az tudna készíteni hozza helikális fókuszálót, vagy egy lencséitől kibelezett zenit fotó alapobiból is ki lehet ilyesmit alakitani megfelelő menetekkel csatlakoztatva. De gyárilag is van ilyen helikális fókuszáló, rá megy a T2 menetre.
"Lacerta helical focuser". Keress rá.
Földvári István Zoltán
10x50 & 20x60 Tento, 70/500mm refr, 80/900mm refr, 127/1500mm MC + AZ5.
https://csillagokutjan.blogspot.com/
https://holdfenyarnyek.wordpress.com/
https://youtube.com/channel/UCTypZPog53vuLGwIzn7503Q
Válasz küldése

Vissza: “Távcsövek”