Nos, Tobe ez egy jó kérdés!
Ahogy az egyre kevesebb valódi szakembert felváltja a gépkezelők garmadája, a legendák is egyre dagadnak a forgácsolási technológiával kapcsolatban, s ezek mind távolabb kerülnek attól a fizikai valóságtól, ami ezt a műszaki területet "behatárolja".
Ha van egy elég masszív forgó tengely, amellyel legalább egy szán a rászerelt szerszámmal tényleg párhuzamosan mozog, akkor nincs akadálya akármilyen esztergálásnak sem. (Többnyire szerencsére több szán is van.
) A gép fizikai méretei adottak, a fölső megmunkálási méret ezért többnyire adott, de vannak kivételek. A méreteken belüli megmunkálás minősége 90 százalékban a gép mellett álló személy felkészültségétől -és akaratától- függ. A jó gyártmány elkészítésének egyik legfőbb feltétele a gép ismerete, értve ezalatt nem a típus, hanem a konkrét példány ismeretét. Nincs kettő egyforma, pláne ha kézzel hántolták össze a csúszó részeket, ahogy annak lennie kéne. Ez viszont kizárná a teljes sorozatgyártást, mert időigényes, nehéz, nagy odafigyelést igénylő munka, úgyhogy ma nem jellemző. Nagyobb gépeken gördülő, vagy csúszópárnás kivitelekkel kísérleteznek egy ideje.
Csak 1-2 kicsi és egy nagyobb távol keleti esztergát láttam, ez utóbbi legnagyobb értéke az útmérő volt, ettől professzionálisnak is látszott, de használója szerint állítólag nem sikerült párhuzamos ágyat csinálni a főorsóhoz. Az a kevés, amit eddig láttam, mind gyerekjáték volt pl. a magyar E-sorozathoz képest, de szinte biztos, hogy nagyon sokminden megcsinálható velük, legfeljebb lassabban, és még több minden múlik az esztergályoson. Csak ne úgy gondolkozz, mint sokaktól hallottam már, hogy "veszek váltólapkát, akkor nem kell tudnom kést köszörülni" mert ebből nem lesz esztergálás az életben. Persze működő dolgokat faragni így is lehet. De mindenképpen jó móka bíbelődni vele nagyon hobbi szinten is.