EQ Mechanikák

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
LittleRoss
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2015.10.19. 12:10

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: LittleRoss » 2016.08.31. 16:09

Üdv,

nem nagyon találtam erre vonatkozó kérdést a fórumban. EQ2-es mechanikát vásárlás után érdemes vagy kell zsírozni? Kb. 1 év használat után erőteljesebben kell tekerni a tengelyek mozgatása során. Általános TF2 lítiumos zsírral kentem meg az orsókat és a csavarokat is pl. rekta állító csavart.

Javasolt/érdemes vagy hülyeséget csináltam?

A válaszokat előre is köszönöm.
SkyWatcher 130/650 Newton EQ-2

Kép
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2016.08.31. 16:53

LittleRoss írta:... Javasolt/érdemes vagy hülyeséget csináltam? ...


Hülyeséget szinte biztosan nem csináltál; kevés olyan mechanikai eszköz van, aminek árt a zsír (pl. egy fék súrlódó felülete jellemzően ilyen... :mrgreen: ).

Ugyanakkor egy távcső-mechanika - egyéb hajtóművekhez képest - nagyon-nagyon kis mechanikai igénybevételnek van kitéve, tehát "újrazsírozni" akár évtizedenként egyszer is elég (ha kellően zárt a mechanika és nem koszolódik el), csupán a kenőanyag öregedése miatt célszerű.

Az már más kérdés, hogy a kínai elvtársak olyan mértékű hanyagsággal és slendrián módon, akár megmunkálási forgácsot is benne hagyva szerelik össze a mechanikus alkatrészeket (is), hogy adott esetben egy - stílszerűen - "zsír új" eszközt is célszerű szétszerelni, kimosni, és újrazsírozni használatba vétel előtt. Ha ezt nem teszed meg, akkor van rá esély, hogy előbb-utóbb megszorul a cucc.

MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Avatar
Frigyes
Hozzászólások: 366
Csatlakozott: 2016.04.02. 23:52

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Frigyes » 2016.08.31. 22:10

Tom írta:Ez nagyon szép lett!

Köszönöm!
Azóta kapott két réteg lazúrt (mégsem hallgattam a gyerekekre és nem lett fehér, a fa színe sokkal melegebb). Megmértem a tömegét, 19 kiló. Nem egy utazó háromláb. :lol:
Ha befejeztem, töltök fel képeket (első csillagászati barkács művem).
Van még pármötletem, lesz ez húsz kiló felett. :D
Üdv: Frigyes
Üdv: Frigyes
Avatar
Frigyes
Hozzászólások: 366
Csatlakozott: 2016.04.02. 23:52

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Frigyes » 2016.09.02. 11:08

Sziasztok!
Szeretnék kérni egy kis segítséget az épülő háromlábhoz. A tetején lévő, mechanikát fogadó rész jelenleg 3 darab, 8*140-es csőbilincs csavaron áll (l. korábban linkelt fotó), a csavar szabadon lévő része kb. 5cm.
Elég erős (vastag) ez EQ3-2 Goto-hoz (SW 102/500-as van rajta fényképezővel, egyéb kiegészítővel)? Rezgésekre gondolok első sorban, gondolom ilyen kis tubustól görbülni nem fog. :)

Köszönöm: Frigyes
Üdv: Frigyes
Simax
Hozzászólások: 38
Csatlakozott: 2015.06.10. 23:25

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Simax » 2016.09.21. 16:31

Uraim hölgyeim tud valaki nekem pozitivat mondani csigakerék készíttetésével kapcsolatban es hogy kit vagy milyen ceget keressek emiatt? Eldobni lecserélni nem szeretném a mechanikat. Zsírozás elott mikor szétszedtek láttam meg a két méretes kopott részt a csigakereken :(
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2016.09.21. 17:05

Simax írta:Uraim hölgyeim tud valaki nekem pozitivat mondani csigakerék készíttetésével kapcsolatban es hogy kit vagy milyen ceget keressek emiatt? ...


Sári Pali, Fornax, Pécel.
Ha a weben nem találod, és írsz magánban, akkor megadom az elérhetőségét.
(De helyesen: Hölgyeim és Uraim...) :D


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Simax
Hozzászólások: 38
Csatlakozott: 2015.06.10. 23:25

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Simax » 2016.09.21. 17:28

Attila írta:
Simax írta:Uraim hölgyeim tud valaki nekem pozitivat mondani csigakerék készíttetésével kapcsolatban es hogy kit vagy milyen ceget keressek emiatt? ...


Sári Pali, Fornax, Pécel.
Ha a weben nem találod, és írsz magánban, akkor megadom az elérhetőségét.
(De helyesen: Hölgyeim és Uraim...) :D


MDA

Sikerült elérnem de sok jóval nem kecsegtetett :) Elég húzós ara lenne valszeg a dolognak. Inkább korbererdeklodok hatha van ilyen típusa valakinek nem hibás dec csigakerekkel :) Azért köszönöm :)
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2016.09.21. 17:56

Simax írta:... Elég húzós ara lenne valszeg a dolognak. ...


Sajnos, igen.
A csigahajtómű a lelke az ilyen típusú mechanikáknak.

De ha máshol nem találsz, akkor azért kérdezz rá esetleg más forgácsoló műhelyben is.
(Pali nem a legolcsóbb kis hazánkban... 8-) )


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2016.09.21. 18:02

Évekkel korábban volt nekem ilyen problémám. A tisztítás után összeraktam úgy a szerkezetet, hogy a kopottnak látszó részhez illesztettem a csigaorsót, majd kotyogás mentesre beállítva kézzel tekertem addig, ameddig tudtam. Utána kicsit lazítva folytattam, és feltérképeztem a kopás helyét. Ez után a kézi tekerő végéről leszedtem a műanyag kereket, és egy folyamatosan szabályozható fúrógépbe fogtam, s azzal kezdtem hajtani. Minden 10 kerékfordulat után szorítottam kicsit a csigaorsón, egészen addig, ameddig szépen egyenletes hangon forgatta körbe a csigakereket. Ez a bekoptatás eltartott sok órát, de utána ismét szétszedve, zsírozva kifogástalan lett a hajtás. Pontosabb lett, mint újkorában volt! A koptatást csak fokozatosan, lassan szabad végezni, ügyelve arra, hogy soha ne szoruljon túlságosan a csigaorsó és a kerék! A fúrógépen a sebességet korlátozni kell! Nem szabad magára hagyni a forgó rendszert, mert bármikor megszorulhat. Ügyelni kell a túlmelegedésre is, mert a koptatás azzal jár! Mindig kenni kell, és miután a szerkezet hangja a forgás közben egyenletessé válik, a műveletet be lehet fejezni. Ez után szétszedhető, kitisztítható, és újra kenés után feltehetően kiválóan fog működni. Én úgy használom, hogy soha nem forgatom vissza, hagyom egyenletesen működni az óraművet. Ezen a módon használva egyenletes lesz a kopása. A kuplung oldásával és zárásával állok pontos irányba kézzel. A csigahajtás legyen mindig kotyogásmentes és viszonylag könnyen forgatható. Ezt sajnos időnként ellenőrizni kell! Sok sikert! Üdv Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2016.09.21. 18:14

Imre írta:... Ez a bekoptatás eltartott sok órát, de utána ismét szétszedve, zsírozva kifogástalan lett a hajtás. Pontosabb lett, mint újkorában volt! ...


Ez nagyon jó ötlet!!!
Ha elég sokáig fut, akkor még a periodikus hibát is ki tudja koptatni belőle.
Kvázi, helyben "egymásba köszörüli" a meneteket.
(De tartok tőle, hogy ehhez napokig kellene forgatni a cuccot...)

Ki fogom próbálni én is télen, amikor úgysincs ég.


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”