Bocaccio írta: ↑2018.12.11. 07:12
... El tudna valaki indítani a helyes irányba? ...
Kedves Bocaccio!
Szimpatikusabb lett volna, ha a neveddel alá is írod a kérésed, de lehet, hogy ez csak az én faksznim...
Szívesen leírom a véleményem, ami kb. 40 évnyi amatőrcsillagászati és szakkörvezetői tapasztalatom, de ettől még csak egy vélemény.
A saját kezdésed leírása abszolút tipikus, azaz - sajnos - nagyon nem egyedi. Ugyanakkor az érdeklődésed, azaz hogy a leírt kudarcaid ellenére nem akarod könnyen feladni, és segítséget kérsz a "megfelelő fórumon", már kiemel az átlagból.
Nos, a lényeg nagyon röviden: a GoTo tudása nem mentesít téged az ég ismerete alól.
Kicsit bővebben: mint minden hobbinak vagy akár szakmának, úgy a csillagászatnak is van "tanulási folyamata". Lehet egyből Rally-autóba, vagy akár F1-be ülni, de nem biztos, hogy jó ötlet: tehát szerintem ideiglenesen tedd el a távcsöved.
Nekem - már-már rögeszmésen - az a véleményem, hogy egy jó, min. 50mm átmérőjű, és minél kisebb nagyítású binoklival, kényelmes nyugágyban, csillagtérképpel és egy gyenge fényű vörös színű lámpával kifeküdve az éjszakai ég alá érdemes elkezdeni a "csillagászkodást". Ehhez a téli időjárási körülmények nem ideálisak, ez tény; bár a kellően fanatikusok ilyenkor is bevállalják egy jó hálózsákban egy termosz forralt borral...
Így mindenek előtt megtanulsz tájékozódni az égen, megismered az adott évszakos csillagképeket, a bennük megtalálható fényesebb mélyég-objektumokat, és felismered a bolygók mozgását a csillagképek között. Hidd el, meg fogsz lepődni: egy "gagyi" binoklival is mennyi érdekességet lehet látni az égen. Vizi Péter könyve kitűnő segítség ehhez.
Ha ezen a fázison már túl vagy, akkor vedd elő újra a távcsövedet. (De a Barlow-okat akkor is a dobozban hagyhatod - legalábbis első körben mindenképp.)
Biztosan lesznek sokan (és valószínűleg ők lesznek többségben, köztük Vizi Peti...
), akik elkezdik magyarázni, hogy a távcsöveddel szerintük hogyan tudsz boldogulni. De ne feledd: ha tudod, hogyan kell a gázt, féket és a váltót kezelni egy F1-es autóban, az még nem jelenti azt, hogy vezetni is tudod, és érzed a pályát...
Üdv,
MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...