EQ5 tuning & szervíz

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
Kukac
Hozzászólások: 950
Csatlakozott: 2011.05.06. 18:32

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: Kukac » 2015.04.19. 20:06

zozee írta:Egy megfelelő méretű, és illeszkedőre köszörült acéllemez segítségével a tengely előfeszíthető, amelynek a két vége pontosan beakasztható a tengely közelében lévő két távtartó oszlopba. A behelyezés nem volt egyszerű, de így a tengelyen lévő fogaskerék fogai folyamatosan a legközelebbi kapcsolatban vannak.



Most akkor pontosan mit is csináltál? Készítettél egy kicsit hajlított acéllemezt, mindkét végét visszahajlítottad,
és beraktad úgy, hogy feszítse oda az egyik fogaskereket a másikhoz. Meg jól megkented.
Kvázni, mint egylaprugót?

Lemez anyagáról valami infót esetleg?

Amúgy nagyon tetszik!!!
zozee
Hozzászólások: 304
Csatlakozott: 2011.12.11. 21:24

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: zozee » 2015.04.19. 22:08

Kukac írta:
zozee írta:Egy megfelelő méretű, és illeszkedőre köszörült acéllemez segítségével a tengely előfeszíthető, amelynek a két vége pontosan beakasztható a tengely közelében lévő két távtartó oszlopba. A behelyezés nem volt egyszerű, de így a tengelyen lévő fogaskerék fogai folyamatosan a legközelebbi kapcsolatban vannak.



Most akkor pontosan mit is csináltál? Készítettél egy kicsit hajlított acéllemezt, mindkét végét visszahajlítottad,
és beraktad úgy, hogy feszítse oda az egyik fogaskereket a másikhoz. Meg jól megkented.
Kvázni, mint egylaprugót?

Lemez anyagáról valami infót esetleg?

Amúgy nagyon tetszik!!!


Szia!

Igen, pontosan ennyiről van szó. Biztos jó lenne az összes tengellyel megcsinálni, de elég kevés a hely és sajnos nincs rá lehetőség.
Sajnos a lemez anyagáról nem tudok semmit, régi bontott alkatrész. Kékes acél színe van, kézzel alig hajlítható, utana az alakját visszanyeri, így tökéletes laprugónak. Pont volt belőle kettő, csak a hosszát kellett méretre vágni, meg az útban lévő fogaskerék helyét kiköszörűlni rajta. Egyébként 0,6 mm vastag.
Egyes tolómérőkben lévő laprugóra gondoltam először, de nem volt olyan ami nélkülözhető.
Sidius

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2015.04.22. 08:31

Kevés ráfordítással megoldható hézagmentesítés, ilyen az igazi találékonyság. :)

Magam még csak a föntebbi képen láttam ilyen szerkezetet, de azt írod, hogy kevés hely van a beavatkozásokra. A régi amatőr finom mechanikusok, még a magnóépítés korában egy hasonlóan találékony megoldást alkalmaztak, de egy kicsit több munkával járt: Az acél tengelyre vékony sárgaréz lemezt hengergettek úgy, hogy éppen körbeérje. Ezt minél pontosabban végezték, majd vékony rézhuzallal körbecsavarták,miközben a tengelyen volt. Ezután ónnal futtatták be az egészet, és máris hézagmentes siklócsészét kaptak. Egész hajtásrendszereket lehetett így kialakítani, és aki elég sokat ügyeskedett, annak a magnószalagot húzó görgő perselyeként is tökéletesen működött a dolog, miközben minimális anyag és szerszámszükséglete volt.
Kukac
Hozzászólások: 950
Csatlakozott: 2011.05.06. 18:32

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: Kukac » 2015.04.22. 20:59

Sidius írta:Kevés ráfordítással megoldható hézagmentesítés, ilyen az igazi találékonyság. :)

Magam még csak a föntebbi képen láttam ilyen szerkezetet, de azt írod, hogy kevés hely van a beavatkozásokra. A régi amatőr finom mechanikusok, még a magnóépítés korában egy hasonlóan találékony megoldást alkalmaztak, de egy kicsit több munkával járt: Az acél tengelyre vékony sárgaréz lemezt hengergettek úgy, hogy éppen körbeérje. Ezt minél pontosabban végezték, majd vékony rézhuzallal körbecsavarták,miközben a tengelyen volt. Ezután ónnal futtatták be az egészet, és máris hézagmentes siklócsészét kaptak. Egész hajtásrendszereket lehetett így kialakítani, és aki elég sokat ügyeskedett, annak a magnószalagot húzó görgő perselyeként is tökéletesen működött a dolog, miközben minimális anyag és szerszámszükséglete volt.


Ez jó, csak a magnószalagnál nincsenek akkora erők, mint a távcső mechanikánál. Tudom, itt is a kihajtó tengelyt kell előfeszíteni, ahol a nyomaték kisebb a fordulatszám a nagyobb, de akkor is, itt már komolyan oda kell figyelni a kopásra, eró a kenésre. Szóval aboszlút nem elvetendő az, amit írsz, nekem is tetszik, csak nem lehet automatikusan át-portolni ezt az EQ5 motorra. De mindenesetre nagyon jó gondolatébresztő. Köszönet érte!
CJKrisz
Hozzászólások: 5
Csatlakozott: 2012.05.11. 13:47

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: CJKrisz » 2015.10.06. 14:08

Nagyon piszkálja a csőrömet ez a tisztítás és csapágycsere dolog, csak épp nem merek hozzáfogni. Szakmámból adódóan egy rozsdás 28-as bicikliből bármikor számítógépet varázsolok, de ennek a mechanika tuningnak nem merek nekikezdeni. :( Nem tűnik valami veszett bonyolultnak, sőt, sokszor magam is nekikezdek olyan dolgok javításának, amikhez alapvetően nem értek (ember rakta össze, akkor én szét tudom szedni és össze is tudom rakni alapon), de ezt inkább mégsem piszkálnám. Esetleg valaki Budapest 40-50km-es vonzáskörzetében, akinél otthagynám a mechanikámat és megcsinálná (természetesen nem ingyen) nekem?
200/1000 Newton, 120/1000 SkyWatcher refraktor + EQ5, 20x60 Tento B
zozee
Hozzászólások: 304
Csatlakozott: 2011.12.11. 21:24

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: zozee » 2015.11.09. 15:04

Üdv!
Azon gondolkoztam, hogy ha végképp nem boldogul az ember az eredeti EQ5 Dual-Ax motorok holtjátékával, akkor lecserélhetőek-e csak a motorok sima, áttétel nélküli léptetőmotorokra.
Gondolom ezt úgy, hogy maradna a vezérlés, és a bordásszíj hajtás áttételével lenne megoldva a léptetés sebességének a problémája.
Ha igen, hogy lehetséges kiszámolni, hogy milyen áttételre lenne szükség, hogy az áttétel nélküli motor is a megfelelő sebességgel működjön az eredeti kézivezérlővel?
Stefi
Hozzászólások: 499
Csatlakozott: 2010.08.08. 14:33

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: Stefi » 2015.11.09. 15:50

zozee írta:Ha igen, hogy lehetséges kiszámolni, hogy milyen áttételre lenne szükség, hogy az áttétel nélküli motor is a megfelelő sebességgel működjön az eredeti kézivezérlővel?


Ez alapján ki tudod számolni. Én régen dc motorral csináltam otthon egy RA követést.
http://eq-mod.sourceforge.net/prerequisites.html

Ez az gif is azzal készül:
Kép
"A szél fú, a zöld fű. A Föld kering, a Nap korong..."
CJKrisz
Hozzászólások: 5
Csatlakozott: 2012.05.11. 13:47

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: CJKrisz » 2015.11.24. 20:39

Sziasztok!

Mivel többen is csináltak már itt EQ5 csapágycserét és átzsírozást: megvan esetleg valakinek, hogy pontosan milyen méretű csapágyak kellenek a mechanikába? Nem csak a támcsapágyra gondolok, hanem a többire is, pl. a csigakerekek csapágyaira.
200/1000 Newton, 120/1000 SkyWatcher refraktor + EQ5, 20x60 Tento B
krivan
Hozzászólások: 75
Csatlakozott: 2013.12.17. 08:50

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: krivan » 2016.01.08. 14:09

Sziasztok,

Érdeklődöm, hogy van-e valakinek tapasztalata EQ5 "magasító"-val, pl.: http://www.green-witch.com/skywatcher-eq5heq5-tripod-extension-pillar-1641-p.asp kapcsolatban. Használ közületek ilyet valaki?
Tibor
Avatar
V. István
Hozzászólások: 60
Csatlakozott: 2014.12.27. 13:45

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: V. István » 2018.04.28. 16:40

Sziasztok.

Megtuningoltam egy aprósággal a EQ5-ösömet.
Gyárilag nincs rajta vízszintező. Viszont jelentősen meggyorsítja a pólusraállást, ha legalább vízszintben van a mechanika.
Egy építkezési vízszintezőt eléggé macerás a műszerrel együtt hordozni, ezért inkább reáragasztottam egy kétkomponensű ragasztóval egy buborékos vízszintezőt. Jelen esetben ez egy leselejtezett keresekedelmi mérlegről lett lebontva.
Először víszintbe állítottam a háromlábú állvány kontaktfelületét, két, egymásra merőleges irány szerint. Ezután óvatosan reáültettem a mechanikát. A mechanika oldalán levő kiugrásra pedig reáragasztottam a vízszintező kapszulát, olyanmódon, hogy a képlékeny ragasztóba úgy nyomkodtam bele, hogy a buborék pontosan közepére került. A megkeményedésig pedig nem értem hozzá.
Eléggé védett helyen van, ugyanakkor jól reá lehet látni.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”