Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
Re: Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
Szia!
Ha minden rendben megy, akkor mindegy melyik képet fotózod le, mert ugyanaz lesz az eredmény. Nekem is tanácsolták, most már magam is azt mondom, hogy 10-20 vonal az ideális. Nagy eltérések kezdetben a program kezelésének megismeréséig, valamint a nyugtalan levegőtől, rezgésektől adódnak. Ha a kép nem stabilan áll, akkor minden hiába.
Nagyon "veszélyes" a meleg tükör is. Régebben feltettem ide egy képet, egy 22 fokról 10 fokra lehűlő 249/1030 as, mindössze 22 mm vastag tükörről. A felület majdnem két óra alatt érte el az egyensúlyi helyzetet!
Egyébként a feltett képek nagyon asszimetrikusak. Ez asztigmatizmus hatása is lehet. (Túl távoli ki és belépő sugatak? Üvegfelület hiba? Esetleg alkatrészhiba? A Bath mindenképpen csinál ilyen hibát, de valami miatt itt elég nagymértékűnek tűnik.
Ha minden rendben megy, akkor mindegy melyik képet fotózod le, mert ugyanaz lesz az eredmény. Nekem is tanácsolták, most már magam is azt mondom, hogy 10-20 vonal az ideális. Nagy eltérések kezdetben a program kezelésének megismeréséig, valamint a nyugtalan levegőtől, rezgésektől adódnak. Ha a kép nem stabilan áll, akkor minden hiába.
Nagyon "veszélyes" a meleg tükör is. Régebben feltettem ide egy képet, egy 22 fokról 10 fokra lehűlő 249/1030 as, mindössze 22 mm vastag tükörről. A felület majdnem két óra alatt érte el az egyensúlyi helyzetet!
Egyébként a feltett képek nagyon asszimetrikusak. Ez asztigmatizmus hatása is lehet. (Túl távoli ki és belépő sugatak? Üvegfelület hiba? Esetleg alkatrészhiba? A Bath mindenképpen csinál ilyen hibát, de valami miatt itt elég nagymértékűnek tűnik.
Re: Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
Szia Jani!
Köszönöm a segítséget! Nem tudtam, bár logikus, hogy bármit fotózok, a végeredménynek elvileg egyeznie kellene, de annyira különböző rajzolatokat láttam, hogy elbizonytalanodtam.
A tükör le volt hűlve, nagy rezgések és egyebek sem voltak, az interferenciakép nyugodt volt.
A két sugárnyaláb kb. 10 mm-re van egymástól. Remélem, hogy maga a tükör nem asztigmatikus /bár régen sikerült ilyet tennem vele../, a rácsképek szerint nagyjából rendben van. A kiértékelési kísérleteim szinte mindegyiken annyiban hasonlóak, hogy van 3 kiemelkedés a peremen, meg egy enyhébb, /a sajnálatos kopást leszámítva/, vagyis a fő vonulat hasonló.
Ami viszont biztos, hogy újból be kell hangolnom az egészet, mert a jelen felállásnál a lencsét egészen ferdén kellett odatennem, hogy jó irányba menjen a fényplecsni. Nyilván nincs jól beállítva a prizma, de nem volt időm új kísérletre. A képen látszik is, hogy határozottan ferde.
A programmal próbáltam kísérletezni, x-y astig és egyebekkel, de nagyon változik az amúgy is alacsony strehl érték, szóval a szerkenytűt be kell állítanom és a program beállításait is alaposan át kellene néznem...
Egyelőre a hullámfrontot is azért invertálom, mert tudom, hogy kopott a perem, és így egyezik a látottakkal, meg Tarjánban is Zs. István valami kijelölési irányt emlegetett - talán ez lehet az.
A jelzett hibákban sem tudtam még 1-2000 alá menni, messze vagyok a 200 tól.
Köszönöm a segítséget! Nem tudtam, bár logikus, hogy bármit fotózok, a végeredménynek elvileg egyeznie kellene, de annyira különböző rajzolatokat láttam, hogy elbizonytalanodtam.
A tükör le volt hűlve, nagy rezgések és egyebek sem voltak, az interferenciakép nyugodt volt.
A két sugárnyaláb kb. 10 mm-re van egymástól. Remélem, hogy maga a tükör nem asztigmatikus /bár régen sikerült ilyet tennem vele../, a rácsképek szerint nagyjából rendben van. A kiértékelési kísérleteim szinte mindegyiken annyiban hasonlóak, hogy van 3 kiemelkedés a peremen, meg egy enyhébb, /a sajnálatos kopást leszámítva/, vagyis a fő vonulat hasonló.
Ami viszont biztos, hogy újból be kell hangolnom az egészet, mert a jelen felállásnál a lencsét egészen ferdén kellett odatennem, hogy jó irányba menjen a fényplecsni. Nyilván nincs jól beállítva a prizma, de nem volt időm új kísérletre. A képen látszik is, hogy határozottan ferde.
A programmal próbáltam kísérletezni, x-y astig és egyebekkel, de nagyon változik az amúgy is alacsony strehl érték, szóval a szerkenytűt be kell állítanom és a program beállításait is alaposan át kellene néznem...
Egyelőre a hullámfrontot is azért invertálom, mert tudom, hogy kopott a perem, és így egyezik a látottakkal, meg Tarjánban is Zs. István valami kijelölési irányt emlegetett - talán ez lehet az.
A jelzett hibákban sem tudtam még 1-2000 alá menni, messze vagyok a 200 tól.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Re: Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
Sziaszok,
A Ronchi teszter építésében kérnék segítséget. A rács megvan, lesz erős zöld led is fényforrásnak. Viszont kis méretű kondenzor lencsét még nem tudtam szerezni hozzá. Nincs valakinek eladó? Kisméretű 1-2 cm-es tükör is érdekelne.
A Ronchi teszter építésében kérnék segítséget. A rács megvan, lesz erős zöld led is fényforrásnak. Viszont kis méretű kondenzor lencsét még nem tudtam szerezni hozzá. Nincs valakinek eladó? Kisméretű 1-2 cm-es tükör is érdekelne.
Re: Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
"kondenzor lencsét, 1-2 cm-es tükör"
Szia!
Lencsém olyan van, amit a cd/dvd íróból szedtem ki, arra használtam egy időben, hogy a lézersugarat szétterítse a tükrön /interferométerben/ - nem tudom, jó-e erre a célra. Kb 5mm átmérőjű lehet, talán annyi se.
Kis tükröt megnézem otthon.
Zoli
Szia!
Lencsém olyan van, amit a cd/dvd íróból szedtem ki, arra használtam egy időben, hogy a lézersugarat szétterítse a tükrön /interferométerben/ - nem tudom, jó-e erre a célra. Kb 5mm átmérőjű lehet, talán annyi se.
Kis tükröt megnézem otthon.
Zoli
Re: Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
Szia,
Köszi. Egyébként 7,5 mm-es (fókusz 10mm) bikonvex lencsém van. Az kerül majd a készülő Bath interferométerbe. A Ronchi-teszterhez síkdomború lencsét keresek. Nem tudom, hogy a cd/dvd olvasóban milyen van. Egyelőre elkezdek kísérletezni, mert lehet, hogy csak túlbonyolítom a dolgot.
Üdv,
Misi
Köszi. Egyébként 7,5 mm-es (fókusz 10mm) bikonvex lencsém van. Az kerül majd a készülő Bath interferométerbe. A Ronchi-teszterhez síkdomború lencsét keresek. Nem tudom, hogy a cd/dvd olvasóban milyen van. Egyelőre elkezdek kísérletezni, mert lehet, hogy csak túlbonyolítom a dolgot.
![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Üdv,
Misi
Re: Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
Vettem a multheten ket webkamot a piacon ( a ketto egy csomag cigaretta ara volt) amelyet atalakitottam mikroszkopos nezegetesre.
De nem kizart, hogy peldaul egy tavcso okular helyebe csusztassuk be a kamerat.
Ez elso kepsorozaton egy AV318S procival ellatott kamera lathato amely 1/6"-os szenzorral van ellatva.
Objektivje egy 2.5 mm-es lencse.
Ossze kombinaltam egy 10x-es nagyitasu Huygens okularral es beepitettem egy regen kidobott sztereo fulhalgato dobozaba.
E ketto kombinacioja 0.1x-es kicsinyitest hoz letre a szenzoron ami nem megfelelo es ezert latszik az utolso felvetelen az okular mezorekesze a kepen.
Igazabol egy 6 mm-es kamera objektivre lett volna szukseg.
Az okular miatt a kepi minoseg nem igazan megfelelo de, kivancsiskodni lehet vele.
![Kép](http://img.index.hu/imgfrm/7/0/1/6/BIG_0011977016.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/1/7/BIG_0011977017.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/1/8/BIG_0011977018.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/1/9/BIG_0011977019.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/2/0/BIG_0011977020.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/2/2/BIG_0011977022.jpg)
A masodik kepsorozaton egy VGA kamera (1/4"-os szenzor VCO305 proci) lathato amely mar komolyabb optikakbol epult fel.
A kamera objektivet lecsereltem egy Mobotix f = 8 mm-es lencsere (~100 dollar) okularnak meg egy WF 10x 18mm -es alkalmaztam.
Ez a kombinacio mar a kepminosegen is eszreveheto.
A video okular gyujtotavolsaga:
Σ f = 250 / (d2mm / d1mm) x (f2mm / f1mm)
Ahonnan :
Σ f = A video okular gyujtotavolsaga
d2 = A monitoron latott kepatlo merete
d1 = A szenzor atloja
f2 = A kamera objektiv gyujtotavolsaga
f1 = Az okular gyujtotavolsaga
Megjegyzes:
(d2 / d1) = Video nagyitas
( f2 / f1) = optikai nagyitas
Pelda:
d2 = 211 mm (640 x 480 pixel meretu kep atloja)
d1 = 4 mm (1/4colos szenzor atloja)
f2 = 8 mm (A kamera objektiv gyojtotavolsaga)
f1 = 25 mm (WF 10x 18 mm Az okularobjektiv gyojtotavolsaga)
A fenti ertekekkel a video okular gyujtotavolsaga az adott kepatlo eseteben:
Σ f = 250 / (211 / 4) x (8 / 25 ) = 250 / 52.75 x 0.32 = 250 / 16.88 = 14.8 mm
Tehat, a video okular az adott ertekekkel egy 14.8 mm-es okularnak felel meg.
A monitoron megjeleno kepmeret novelesevel (pl. 800 x 600 pixel) a video okular gyujtotavolsaga csokken.
Ezek szerint a gyujtotavolsag fugg a monitoron megjeleno kep atlojatol.
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/3/4/BIG_0011977034.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/3/6/BIG_0011977036.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/3/8/BIG_0011977038.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/0/BIG_0011977040.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/2/BIG_0011977042.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/3/BIG_0011977043.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/5/BIG_0011977045.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/6/BIG_0011977046.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/9/BIG_0011977049.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/8/BIG_0011977048.jpg)
De nem kizart, hogy peldaul egy tavcso okular helyebe csusztassuk be a kamerat.
Ez elso kepsorozaton egy AV318S procival ellatott kamera lathato amely 1/6"-os szenzorral van ellatva.
Objektivje egy 2.5 mm-es lencse.
Ossze kombinaltam egy 10x-es nagyitasu Huygens okularral es beepitettem egy regen kidobott sztereo fulhalgato dobozaba.
E ketto kombinacioja 0.1x-es kicsinyitest hoz letre a szenzoron ami nem megfelelo es ezert latszik az utolso felvetelen az okular mezorekesze a kepen.
Igazabol egy 6 mm-es kamera objektivre lett volna szukseg.
Az okular miatt a kepi minoseg nem igazan megfelelo de, kivancsiskodni lehet vele.
![Kép](http://img.index.hu/imgfrm/7/0/1/6/BIG_0011977016.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/1/7/BIG_0011977017.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/1/8/BIG_0011977018.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/1/9/BIG_0011977019.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/2/0/BIG_0011977020.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/2/2/BIG_0011977022.jpg)
A masodik kepsorozaton egy VGA kamera (1/4"-os szenzor VCO305 proci) lathato amely mar komolyabb optikakbol epult fel.
A kamera objektivet lecsereltem egy Mobotix f = 8 mm-es lencsere (~100 dollar) okularnak meg egy WF 10x 18mm -es alkalmaztam.
Ez a kombinacio mar a kepminosegen is eszreveheto.
A video okular gyujtotavolsaga:
Σ f = 250 / (d2mm / d1mm) x (f2mm / f1mm)
Ahonnan :
Σ f = A video okular gyujtotavolsaga
d2 = A monitoron latott kepatlo merete
d1 = A szenzor atloja
f2 = A kamera objektiv gyujtotavolsaga
f1 = Az okular gyujtotavolsaga
Megjegyzes:
(d2 / d1) = Video nagyitas
( f2 / f1) = optikai nagyitas
Pelda:
d2 = 211 mm (640 x 480 pixel meretu kep atloja)
d1 = 4 mm (1/4colos szenzor atloja)
f2 = 8 mm (A kamera objektiv gyojtotavolsaga)
f1 = 25 mm (WF 10x 18 mm Az okularobjektiv gyojtotavolsaga)
A fenti ertekekkel a video okular gyujtotavolsaga az adott kepatlo eseteben:
Σ f = 250 / (211 / 4) x (8 / 25 ) = 250 / 52.75 x 0.32 = 250 / 16.88 = 14.8 mm
Tehat, a video okular az adott ertekekkel egy 14.8 mm-es okularnak felel meg.
A monitoron megjeleno kepmeret novelesevel (pl. 800 x 600 pixel) a video okular gyujtotavolsaga csokken.
Ezek szerint a gyujtotavolsag fugg a monitoron megjeleno kep atlojatol.
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/3/4/BIG_0011977034.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/3/6/BIG_0011977036.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/3/8/BIG_0011977038.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/0/BIG_0011977040.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/2/BIG_0011977042.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/3/BIG_0011977043.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/5/BIG_0011977045.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/6/BIG_0011977046.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/9/BIG_0011977049.jpg)
![Kép](http://imgfrm.index.hu/imgfrm/7/0/4/8/BIG_0011977048.jpg)
Re: Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
Sziasztok!
Ugyan talán az interferométer-részbe is tehettem volna, de itt kezdtem el, ezért itt folytatom.
Végre megkaptam a prizmát, így beépíthettem a közben elkészült interferométerbe.![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Eddig ugye a 3-4mm élhosszúságú prizmás if-el kísérleteztem: baromi macerás, nagyon nehéz képet kapni, stb, azaz senkinek sem javaslom, pedig szinte ingyen van:)
Ezzel néhány perc alatt ott volt a kép, stabil, szóval ezer előnye van.
Arra is már rájöttem, hogy ha a webkamera érzékelőjének síkja nem áll jól a keletkező képhez képest, az is okozhatja azt, hogy a kiértékelésnél az x-y astig és coma füleket kapcsolgatva más-más eredményt kapok.
Most megpróbálok olyan felvételeket csinálni, hogy mindig egyértelmű legyen a végeredmény,/ mert egy mérés nem mérés, /mert persze felmerült pár kérdés így is...![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- a fránya tükör szélet még most is csak sejtem...Nem tudjátok véletlenül, hogy melyik az? Az utolsó sötét koncentrikus gyűrű, vagy a az utolsó fényes rész, ami után erősen elhajlanak a sávok?
- a kiértékeléseknél a különböző felvételek esetén van némi szórása az eredménynek. Fényképezek a kamerával, azaz egy pillanatnyi eseményt rögzítek, a monitoron a sávok mozognak egy kicsit, azaz nyilván számít, hogy melyik pillanatot kapom el. A fórumon már volt szó arról, hogy lehet befolyásolni egy adott tükörről készült interferogramm kiértékelés jóságát - tőlem ez távol áll, jó tükröt akarok, én fogom használni, azaz szőrös szívűen akarom kiértékelni a sajátomat. A kérdés az lenne, hogy tényleg tudok jobb eredményt kapni, mint amilyen maga a tükör?
Köszi szépen:
Zoli
Ugyan talán az interferométer-részbe is tehettem volna, de itt kezdtem el, ezért itt folytatom.
Végre megkaptam a prizmát, így beépíthettem a közben elkészült interferométerbe.
![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Eddig ugye a 3-4mm élhosszúságú prizmás if-el kísérleteztem: baromi macerás, nagyon nehéz képet kapni, stb, azaz senkinek sem javaslom, pedig szinte ingyen van:)
Ezzel néhány perc alatt ott volt a kép, stabil, szóval ezer előnye van.
Arra is már rájöttem, hogy ha a webkamera érzékelőjének síkja nem áll jól a keletkező képhez képest, az is okozhatja azt, hogy a kiértékelésnél az x-y astig és coma füleket kapcsolgatva más-más eredményt kapok.
Most megpróbálok olyan felvételeket csinálni, hogy mindig egyértelmű legyen a végeredmény,/ mert egy mérés nem mérés, /mert persze felmerült pár kérdés így is...
![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- a fránya tükör szélet még most is csak sejtem...Nem tudjátok véletlenül, hogy melyik az? Az utolsó sötét koncentrikus gyűrű, vagy a az utolsó fényes rész, ami után erősen elhajlanak a sávok?
- a kiértékeléseknél a különböző felvételek esetén van némi szórása az eredménynek. Fényképezek a kamerával, azaz egy pillanatnyi eseményt rögzítek, a monitoron a sávok mozognak egy kicsit, azaz nyilván számít, hogy melyik pillanatot kapom el. A fórumon már volt szó arról, hogy lehet befolyásolni egy adott tükörről készült interferogramm kiértékelés jóságát - tőlem ez távol áll, jó tükröt akarok, én fogom használni, azaz szőrös szívűen akarom kiértékelni a sajátomat. A kérdés az lenne, hogy tényleg tudok jobb eredményt kapni, mint amilyen maga a tükör?
Köszi szépen:
Zoli
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
-
- Hozzászólások: 1037
- Csatlakozott: 2009.09.07. 21:26
Re: Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
TZ írta:Most megpróbálok olyan felvételeket csinálni, hogy mindig egyértelmű legyen a végeredmény,/ mert egy mérés nem mérés, /mert persze felmerült pár kérdés így is...
- a fránya tükör szélet még most is csak sejtem...Nem tudjátok véletlenül, hogy melyik az? Az utolsó sötét koncentrikus gyűrű, vagy a az utolsó fényes rész, ami után erősen elhajlanak a sávok?
Szerintem még érdemes lenne finomhangolni az interferométered, hogy a széle egyértelműbben jelentkezzen. Én ilyesmit szoktam kiértékelni. Több fotó között valóban lehet kicsi eltérés (mondjuk 0.925, 0.932, 0.938 strehl értéket kapok) ilyenkor a középső értéket szoktam általában figyelembe venni.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Egy hely, ahol igazán értenek a távcsövekhez Makszutov.hu távcső bolt
Re: Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
Szia Levente,
Köszönöm a tanácsot, megpróbálom bekapcsolt állapotban hangolgatni, most szerencsére meg tudom ezt tenni, minden könnyen állítható. Csak lesz olyan állapot, amikor élesebb a tükör széle, mert a felvételeken, amiket mutattok, azon gyönyörű, a fazetta is látszik.
Megkérdezhetem, hogy "merre" találok olyan képet, mint amit feltettél? Ugyanis régebben olvastam a fórumon, hogy olyan képet csináljak, aminél a kép két szélén egyenesek a sávok. Mióta összeraktam az if-et, sikerült ilyet csinálnom - egyszer...
Amikor új tesztelésnél elkezdem megkeresni a képet, találok egy koncentrikus gyűrűsorozatot; elkezdem megkeresni a fókuszközeli állapotot, hogy minél nagyobb méretű legyen ez a gyűrűsorozat, a sávok pedig egyre szélesebbek, aztán elkezdem a koncentrikus részt kitolni a kép közepéről, hogy ne gyűrűket, hanem sávokat találjak. Viszont ezek is valahol az említett gyűrűsorozat részei, azaz ívesek, még ha nem is látszik a közepük. Fogalmam sincs, merre találtam véletlenül olyan részt, ami hasonlít a felvételedhez, azaz a két szélén egyenes, a közepén íves - de azért megmutatom:).
Jó helyen keresgélek egyáltalán?
Köszi szépen:
Zoli
Köszönöm a tanácsot, megpróbálom bekapcsolt állapotban hangolgatni, most szerencsére meg tudom ezt tenni, minden könnyen állítható. Csak lesz olyan állapot, amikor élesebb a tükör széle, mert a felvételeken, amiket mutattok, azon gyönyörű, a fazetta is látszik.
Megkérdezhetem, hogy "merre" találok olyan képet, mint amit feltettél? Ugyanis régebben olvastam a fórumon, hogy olyan képet csináljak, aminél a kép két szélén egyenesek a sávok. Mióta összeraktam az if-et, sikerült ilyet csinálnom - egyszer...
Amikor új tesztelésnél elkezdem megkeresni a képet, találok egy koncentrikus gyűrűsorozatot; elkezdem megkeresni a fókuszközeli állapotot, hogy minél nagyobb méretű legyen ez a gyűrűsorozat, a sávok pedig egyre szélesebbek, aztán elkezdem a koncentrikus részt kitolni a kép közepéről, hogy ne gyűrűket, hanem sávokat találjak. Viszont ezek is valahol az említett gyűrűsorozat részei, azaz ívesek, még ha nem is látszik a közepük. Fogalmam sincs, merre találtam véletlenül olyan részt, ami hasonlít a felvételedhez, azaz a két szélén egyenes, a közepén íves - de azért megmutatom:).
Jó helyen keresgélek egyáltalán?
Köszi szépen:
Zoli
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
-
- Hozzászólások: 1037
- Csatlakozott: 2009.09.07. 21:26
Re: Amatőr optikai műszerek készítése - tervezése.
TZ írta:Szia Levente,
Köszönöm a tanácsot, megpróbálom bekapcsolt állapotban hangolgatni, most szerencsére meg tudom ezt tenni, minden könnyen állítható. Csak lesz olyan állapot, amikor élesebb a tükör széle, mert a felvételeken, amiket mutattok, azon gyönyörű, a fazetta is látszik.
Megkérdezhetem, hogy "merre" találok olyan képet, mint amit feltettél? Ugyanis régebben olvastam a fórumon, hogy olyan képet csináljak, aminél a kép két szélén egyenesek a sávok. Mióta összeraktam az if-et, sikerült ilyet csinálnom - egyszer...
Amikor új tesztelésnél elkezdem megkeresni a képet, találok egy koncentrikus gyűrűsorozatot; elkezdem megkeresni a fókuszközeli állapotot, hogy minél nagyobb méretű legyen ez a gyűrűsorozat, a sávok pedig egyre szélesebbek, aztán elkezdem a koncentrikus részt kitolni a kép közepéről, hogy ne gyűrűket, hanem sávokat találjak. Viszont ezek is valahol az említett gyűrűsorozat részei, azaz ívesek, még ha nem is látszik a közepük. Fogalmam sincs, merre találtam véletlenül olyan részt, ami hasonlít a felvételedhez, azaz a két szélén egyenes, a közepén íves - de azért megmutatom:).
Jó helyen keresgélek egyáltalán?
Alapvetően azt látom gondnak, hogy az igram széle nem éles. Nálam akkor "fűrészfogas" a perem, ha az objektiven (Canon EOS 1000D alapobival dolgozom 55 mm-es fókusz mellett) nem jó az "élesség". Mivel a tükör nem a végtelenben van, ezért a tükör fókuszától függően állítani kell az élességen.
Egy hely, ahol igazán értenek a távcsövekhez Makszutov.hu távcső bolt