Egy nehéz mechanika születése
-
- Hozzászólások: 151
- Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12
Re: Egy nehéz mechanika születése
És akkor még EQ1 nem is volt a kezedben, abban fele anyag van.
Ekkora méretben is lehet jót alkotni, kedvenc miniatürizált német EQ mechanikám a Takahashi SkyPatrol. Ára kb a Fornax 10 kategóriája, merevsége viszont annyi amennyit a tenyérnyi méretek sugallnak.
Ekkora méretekben nehéz versenyképesnek lenni a kínaiakkal, inkább tegyél alá egyel nagyobb (pl. EQ3) mechanikát. Ennek a méretkategóriájában viszont már el lehet gondolkodni egy jó saját konstrukción. Külön hangsúlyt kell fektetni a tömegre, méretre, könnyítésekre, de mellette megtartani a merevséget a relatív nagyobb inerciák használatával. Fel kéne habosítani a fémet. Az EQ1-2 12mm-s tengelyeivel csak az a bajom, hogy nehezen tudok vele mit kezdeni. Ilyen méretben nehéz pl. megvezetni a csigakereket hogy kuplung rögzítés után ne legyen fatálisan excentrikus. Az EQ1-et megpróbáltuk feljavítani, kapott új tengelyt, Ra csapágyazást(!!!) de az egész hatását felemésztette a beállíthatatlan foghézag. Most utólag lehet hogy másként csinálnám, sőt kedvet adtál hogy valamikor a jövőben hozzányúljak az EQ2-höz. Lenne egy könnyű, nyaralásra bőröndbe dobható alternatíva. Ahhoz már van óragépem is, de leng, csavarodik az egész. Alapobi alá tejutat fotózni mondjuk így is jó már.
Ekkora méretben is lehet jót alkotni, kedvenc miniatürizált német EQ mechanikám a Takahashi SkyPatrol. Ára kb a Fornax 10 kategóriája, merevsége viszont annyi amennyit a tenyérnyi méretek sugallnak.
Ekkora méretekben nehéz versenyképesnek lenni a kínaiakkal, inkább tegyél alá egyel nagyobb (pl. EQ3) mechanikát. Ennek a méretkategóriájában viszont már el lehet gondolkodni egy jó saját konstrukción. Külön hangsúlyt kell fektetni a tömegre, méretre, könnyítésekre, de mellette megtartani a merevséget a relatív nagyobb inerciák használatával. Fel kéne habosítani a fémet. Az EQ1-2 12mm-s tengelyeivel csak az a bajom, hogy nehezen tudok vele mit kezdeni. Ilyen méretben nehéz pl. megvezetni a csigakereket hogy kuplung rögzítés után ne legyen fatálisan excentrikus. Az EQ1-et megpróbáltuk feljavítani, kapott új tengelyt, Ra csapágyazást(!!!) de az egész hatását felemésztette a beállíthatatlan foghézag. Most utólag lehet hogy másként csinálnám, sőt kedvet adtál hogy valamikor a jövőben hozzányúljak az EQ2-höz. Lenne egy könnyű, nyaralásra bőröndbe dobható alternatíva. Ahhoz már van óragépem is, de leng, csavarodik az egész. Alapobi alá tejutat fotózni mondjuk így is jó már.
Re: Egy nehéz mechanika születése
Ma munka közben ezen a kis mechanikán gondolkoztam. Ki is találtam valamit, várom a hozzászólásokat.
Szóval az egész alumíniumból lenne (természetesen). A tengely 35x5-ös cső, a csapágyház 60x5-ös cső, a tartókonzol 100x8-as keresztmetszetű laposrúd. A két csőböl kellene 30-30 cm, a rúdból 35 cm. Ez így 30 euro + postaköltség. (lehetne vékonyabb is a lemez, de azt nem lehet az éléről csavarozni, és akkor kellenek L alakú idomok) A csapágy 35x55x10 golyós, mondjk 750 Ft darabja (kínai). Ebből kéne 8 db (2-2 a tengelyekre, 2-2 a csigakerekek alá), ez akkor 6000 Ft. Kellenek még csavarok, meg még néhány dolog amit majd ezután találok ki. Szerintem az anyagköltség 20-25000 forintból kijönne, ebben nincsenek benne a lábak, meg a csigakerekek. Igazából olcsóbban is lehetne, de fontos volt hogy pólustávcsövet is lehessen bele rakni. Esztergálni csak a csapágyak beillesztéséhez kell (ott sem sokat), a többit otthon meg lehet csinálni. És egy esztergapadon készített alumínium csigakerék lenne olyan jó mint az EQ2-nek van, viszont minden más része sokkal jobb lenne. Sőt, megkockáztatom, hogy az EQ3-at is verné stabilitásban, ami most egyébként 54000 forint.
Szóval az egész alumíniumból lenne (természetesen). A tengely 35x5-ös cső, a csapágyház 60x5-ös cső, a tartókonzol 100x8-as keresztmetszetű laposrúd. A két csőböl kellene 30-30 cm, a rúdból 35 cm. Ez így 30 euro + postaköltség. (lehetne vékonyabb is a lemez, de azt nem lehet az éléről csavarozni, és akkor kellenek L alakú idomok) A csapágy 35x55x10 golyós, mondjk 750 Ft darabja (kínai). Ebből kéne 8 db (2-2 a tengelyekre, 2-2 a csigakerekek alá), ez akkor 6000 Ft. Kellenek még csavarok, meg még néhány dolog amit majd ezután találok ki. Szerintem az anyagköltség 20-25000 forintból kijönne, ebben nincsenek benne a lábak, meg a csigakerekek. Igazából olcsóbban is lehetne, de fontos volt hogy pólustávcsövet is lehessen bele rakni. Esztergálni csak a csapágyak beillesztéséhez kell (ott sem sokat), a többit otthon meg lehet csinálni. És egy esztergapadon készített alumínium csigakerék lenne olyan jó mint az EQ2-nek van, viszont minden más része sokkal jobb lenne. Sőt, megkockáztatom, hogy az EQ3-at is verné stabilitásban, ami most egyébként 54000 forint.
-
- Hozzászólások: 151
- Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12
Re: Egy nehéz mechanika születése
Bár a topicot közel egy éve kicsit elkalandozva hagytuk magára, közben azért haladtam az eredeti munkával.
Sajnos a szorgalmi időszakban félbeszakadt a tervezés, így a nyár elején újra bele kellett rázódnom és jó pár napot eltölteni a gép mellett, de cserébe sokat finomodott a terv és szinte minden főegység elnyerte a végső elrendezését.
Sajnos lassabban haladtam mint amire számítottam, közbejöttek szünetek, ellustálkodott napok, stb...
Nekiálltam az állványnak, hogy újra ráérezzek a fémre és a sikerélmények felpörgessenek. Mint kiderült, ez se olyan kényelmes sétagalopp mint gondoltam. Július elején kezdtem a munkát az elemek összeillesztésével, az alsó és felső lábfelek meghegesztésével. A 2mm vastag lemezből hajlított V darabokból és egy zárólemezből álló háromszögprofilok két élét végig kellett hegeszteni, majd lecsiszolni szintbe, szép gömbölyűre. Ez kb. 6,8 méter varratot jelent! Az alsó elemekbe behegesztettem 3 db M10-es anyát a későbbi variálhatóság (tálca, összekötő, guruló platform stb) kedvéért.
Az oszlop 65 cm hosszú 160mm átmérőjű 4mm falvastagságú csőből van, ehhez a lábak ugyanebből az anyagból hosszában negyedelve készült szegmensekkel és 4 db M12-es csavarral csatlakoznak. Így a felfekvő felület kb. 11 cm széles.
Következhetett a fél lábak összeillesztése, meghegesztése és az áthatások kivágása után a végleges hegesztés. A kevés hegesztői gyakorlat miatt ez is elég lassan haladt, de a végére már szép számmal készültek varratszakaszok amiket nem is kellett lecsiszolni.
Összesen kb. 12 m varrat van a három lábon, a lábfelek találkozásánál adott esetben több rétegben, mert a nagyobb hajlítási sugár és a változó hézag miatt keletkeztek zárványos, hiányosan feltöltött sarokvarrat szakaszok amiket nem akartam úgy hagyni.
Sokat agyaltam míg eljutottam eddig a homokóra keresztmetszetű kialakításig, de a sokadik vázlat után ez tűnik a csavarással szemben is legmerevebb konstrukciónak. A súlyelosztás miatt eltérő hosszúságú lábak is látszanak. (A kicsiről azóta levágtam a felesleges csődarabot.)
Sajnos a szorgalmi időszakban félbeszakadt a tervezés, így a nyár elején újra bele kellett rázódnom és jó pár napot eltölteni a gép mellett, de cserébe sokat finomodott a terv és szinte minden főegység elnyerte a végső elrendezését.
Sajnos lassabban haladtam mint amire számítottam, közbejöttek szünetek, ellustálkodott napok, stb...
Nekiálltam az állványnak, hogy újra ráérezzek a fémre és a sikerélmények felpörgessenek. Mint kiderült, ez se olyan kényelmes sétagalopp mint gondoltam. Július elején kezdtem a munkát az elemek összeillesztésével, az alsó és felső lábfelek meghegesztésével. A 2mm vastag lemezből hajlított V darabokból és egy zárólemezből álló háromszögprofilok két élét végig kellett hegeszteni, majd lecsiszolni szintbe, szép gömbölyűre. Ez kb. 6,8 méter varratot jelent! Az alsó elemekbe behegesztettem 3 db M10-es anyát a későbbi variálhatóság (tálca, összekötő, guruló platform stb) kedvéért.
Az oszlop 65 cm hosszú 160mm átmérőjű 4mm falvastagságú csőből van, ehhez a lábak ugyanebből az anyagból hosszában negyedelve készült szegmensekkel és 4 db M12-es csavarral csatlakoznak. Így a felfekvő felület kb. 11 cm széles.
Következhetett a fél lábak összeillesztése, meghegesztése és az áthatások kivágása után a végleges hegesztés. A kevés hegesztői gyakorlat miatt ez is elég lassan haladt, de a végére már szép számmal készültek varratszakaszok amiket nem is kellett lecsiszolni.
Összesen kb. 12 m varrat van a három lábon, a lábfelek találkozásánál adott esetben több rétegben, mert a nagyobb hajlítási sugár és a változó hézag miatt keletkeztek zárványos, hiányosan feltöltött sarokvarrat szakaszok amiket nem akartam úgy hagyni.
Sokat agyaltam míg eljutottam eddig a homokóra keresztmetszetű kialakításig, de a sokadik vázlat után ez tűnik a csavarással szemben is legmerevebb konstrukciónak. A súlyelosztás miatt eltérő hosszúságú lábak is látszanak. (A kicsiről azóta levágtam a felesleges csődarabot.)
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
-
- Hozzászólások: 151
- Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12
Re: Egy nehéz mechanika születése
A lábak végén egy menetesen ~2,8 centit állítható, gömbcsuklós tappancs van, az alján gumi hab. Ezekkel lesz a pólusmagasság finomhangolása. Előzetesen egy beépített libellával vízszintezek, a terep lejtését a lábak feljebb helyezésével és súlyosabb esetben fadarabok alápakolásával is lehet kompenzálni.
A lábak az oszlophoz 4 db M12-es csavarral csatlakoznak (a képen a próbaszereléshez még csak 2 db M6-os van benn), minden lábnak 3 lehetséges pozíciója van függőlegesen kb. 2 cm-nként, hogy a talaj lejtését ki lehessen korrigálni. Az összeállítás megkönnyítésére a lábak belső felületéből kiálló imbusz csavar feje szolgál illesztő csapként. A cső belsejében a menetet 12x28mm keresztmetszetű betét hordozza.
A lábak az oszlophoz 4 db M12-es csavarral csatlakoznak (a képen a próbaszereléshez még csak 2 db M6-os van benn), minden lábnak 3 lehetséges pozíciója van függőlegesen kb. 2 cm-nként, hogy a talaj lejtését ki lehessen korrigálni. Az összeállítás megkönnyítésére a lábak belső felületéből kiálló imbusz csavar feje szolgál illesztő csapként. A cső belsejében a menetet 12x28mm keresztmetszetű betét hordozza.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Re: Egy nehéz mechanika születése
Szia!
No! Nagyon jó látni, hogy itt-ott azért megy az ipar! Máris jó sokat dolgoztál vele, de nem baj !
Sok sikert és örömöt kívánok a munkához, meg a távcsövezéshez is!
Nem utolsó sorban pedig sok derült eget!
No! Nagyon jó látni, hogy itt-ott azért megy az ipar! Máris jó sokat dolgoztál vele, de nem baj !
Sok sikert és örömöt kívánok a munkához, meg a távcsövezéshez is!
Nem utolsó sorban pedig sok derült eget!
- Vizi Péter
- Hozzászólások: 2647
- Csatlakozott: 2009.10.12. 17:59
Re: Egy nehéz mechanika születése
Eddig hány kiló, Tibi? Mert az látszik, hogy nehéznek nehéz.
-
- Hozzászólások: 151
- Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12
Re: Egy nehéz mechanika születése
Sidius: Köszönöm! ezt is a hobbi részének tekintem és nagyon élvezem
Péter: Hát igen, a súlya meglesz. Egy nagy láb kereken 10 kg, a kicsi a fele, a cső most magában 13, ami még hízni fog mert rájön a végére a pólusraállító rész és a belsejébe a menetet hordozó anyagok. 10 kg-nál remélem többet nem szed fel. Szerencsére jó fogás lesz rajt.
Kicsit még várni akartam vele, míg összeszedem róla a gondolataimat és egy kicsit módosítom a számítógépes modellt is, de nehéz megállni hogy ne tegyek fel róla képet
Nagyjából ez az a felső távcsőméret amire terveztem. Mindenképpen megejtünk majd Pete Laci rácsos tubusával egy próbát ebben az elrendezésben.
Péter: Hát igen, a súlya meglesz. Egy nagy láb kereken 10 kg, a kicsi a fele, a cső most magában 13, ami még hízni fog mert rájön a végére a pólusraállító rész és a belsejébe a menetet hordozó anyagok. 10 kg-nál remélem többet nem szed fel. Szerencsére jó fogás lesz rajt.
Kicsit még várni akartam vele, míg összeszedem róla a gondolataimat és egy kicsit módosítom a számítógépes modellt is, de nehéz megállni hogy ne tegyek fel róla képet
Nagyjából ez az a felső távcsőméret amire terveztem. Mindenképpen megejtünk majd Pete Laci rácsos tubusával egy próbát ebben az elrendezésben.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
- Vizi Péter
- Hozzászólások: 2647
- Csatlakozott: 2009.10.12. 17:59
Re: Egy nehéz mechanika születése
Nagyon magasan lesznek a kihuzatok, ez nem gond?
-
- Hozzászólások: 151
- Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12
Re: Egy nehéz mechanika születése
A rekta és dekli tengelyek metszéspontja 1,1m-en van, így a hosszú fókusszal valóban kelleni fog 1-2 lépcsőfok.
Zenitben és felső állás körül a 35-ös kihuzata kb. 2,1m-en lesz, a 25-ös esetében 1,4 m. Feltételezve a kihuzatok befelé fordítását. Alapvetően fotózni szeretnék tehát ezt a magasságot és az esetleges kényelmetlenséget éjszakánként max. 2x-3x kell leküzdeni.
Zenitben és felső állás körül a 35-ös kihuzata kb. 2,1m-en lesz, a 25-ös esetében 1,4 m. Feltételezve a kihuzatok befelé fordítását. Alapvetően fotózni szeretnék tehát ezt a magasságot és az esetleges kényelmetlenséget éjszakánként max. 2x-3x kell leküzdeni.
- Vizi Péter
- Hozzászólások: 2647
- Csatlakozott: 2009.10.12. 17:59
Re: Egy nehéz mechanika születése
Azt az 50 centit szerintem megérné lecsalni valahogy, akár az oszlop rövidítésével, akár a hosszabb tubus lejjebb eresztésével (nyilván a súlyponttal kellene kezdeni...). Inkább most még agyalni, mint később a kényelmetlenség miatt bosszankodni. Mert lesz olyan éjszaka, hogy nem 2-3x, hanem 10-20x fogsz a kihuzatnál nyújtózkodni