Egy nehéz mechanika születése

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
ammonita
Hozzászólások: 47
Csatlakozott: 2009.10.10. 21:36

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: ammonita » 2011.02.10. 09:10

Utánanéztem a ferde hatásvonalú golyóscsapágynak. Tényleg hasznos dolog, mivel a kúpcsapágynál a legkisebb belső átmérő amit találtam, az 15 mm. A csigaorsóhoz viszont valami kisebb kell. Van például 10x28-as, vagy 8x24-es. Ha kapnék mondjuk 20 mm fejkörátmérőjű csigaorsót, akkor a 24-es külső átmérőjű csapágyat használhatnám, ezzel nyernék 2 millimétert a sugárban. És a csigakerék is vastagabb mint ahogy gondoltam, vagyis a középvonala lejjebb kerülne, így már elférek. Edd ölöm, edd bódottád...
A tengelyekhez sajnos nem tudom ezt a csapágyat használni, mivel a tengely átmérő 50 mm, az ehhez tartozó legkisebb külső átmérő pedig 90 mm. Ez pedig nem fér el a 90 mm külső átmérőjű csapágyházban. Szóval ott marad az 50x82-es kúpcsapágy.
Ja, azért vacakolok ennyit a csigaorsóval, mert egy állítható, dönthető megoldást szeretnék. Ilyet láttam egy másik topicban, ahol valaki az EQ mechanikáját javította föl, és rugós hernyócsavarral szorította az orsót a keréknek. Persze lehet hogy 7 mikronnál erre nincs szükség...
pergerg
Hozzászólások: 20
Csatlakozott: 2009.12.25. 14:22

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: pergerg » 2011.02.10. 11:51

Mindenkinek a cspágyakról (ezt persze csakaz én 40 éves konstruktőri tapasztalatom támasztja alá, de esetleg megfontolható) :

1. Jól futó kúpgörgős csapágy készítése elvileg is lehetetlen.
2. A mechanika merevsége sokkal nagyobb mértékben függ a csapágyazás előfeszítésétől, mint a tengelyátmérőtől (véleményem szerint 40mm csapátmérő 1000N előfeszítéssel amatőr szinten töb, mint kielégítő.
3. Ilyen előfeszítéssel precízen gördülni csak a ferde hatásvonalú golyóscsapágy tud.

Bizonyítékul pedig az SKF "Super-precision angular contact ball bearings" című aktuális katalógusának 9. oldalán látható kép szolgáljon mindazoknak, akiknek van szemük a látásra.

Tipp: viszonylag olcsó, de jó megoldás lehet az autók 2-soros golyós ferde hatásvonalú kerékcsapágya.
Vigyázat! A kúpgörgősök nem!!!
ammonita
Hozzászólások: 47
Csatlakozott: 2009.10.10. 21:36

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: ammonita » 2011.02.10. 12:42

A 9. oldalon nem találtam képet...
Viszont a méretei több mozgásteret engednek. Köszi az infót.
pergerg
Hozzászólások: 20
Csatlakozott: 2009.12.25. 14:22

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: pergerg » 2011.02.11. 13:18

Erre a képre gondoltam:
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
ammonita
Hozzászólások: 47
Csatlakozott: 2009.10.10. 21:36

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: ammonita » 2011.02.11. 15:01

Azt a leborult szivarvégit!!!
JÓÓÓ drágák ezek a csapágyak.
Találtam egy high precision 50x72x12 csapágyat a neten. Az azonos súlyú ezüst árának a másfélszeresébe kerül. És ez még nem is SKF, és nem is super precision.
Azért kösz a képet.
Avatar
Vizi Péter
Hozzászólások: 2643
Csatlakozott: 2009.10.12. 17:59

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: Vizi Péter » 2011.02.11. 20:53

Kollégák! Mi a Tóth Jánossal megcsináltuk a Stabit, másfél év meló van benne, rengeteg utánajárás, tervezés, konzultáció, levelezés. Ennek a tapasztalatnak a birtokában mondom minden mechanikaépítőnek, hogy fillérekből nem fog menni. Ha olyat akarsz, ami tényleg stabil, simán és lötyögésmentesen jár, motor hajtja és nem egy mozdíthatatlan monstrum, akkor egy kínai mecha árát fogod elkölteni anyagra. Plusz a munka, amit nagyon precízen kell végezni, egy Vörös Proletár esztergával meg egy villanyhegesztővel nem fog menni. Legalábbis ha komolyan gondolod a dolgot. Lehet persze mechát építeni maradék anyagokból és alkatrészekből, de ott valami bibi lesz, ezt borítékolni lehet.
Semmiképpen nem akarom kedvét szegni a T. Kollégáknak, de érdemes tüzetesen megnézni itt a Bezák Kolléga rajzát is, meg a mi Stabink rajzait és fotóit is a makszutov fórumon.
ammonita
Hozzászólások: 47
Csatlakozott: 2009.10.10. 21:36

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: ammonita » 2011.02.11. 21:40

A nemrég elkészült mechanikám anyaggal munkával együtt 150000-ből kijött. Az igaz, hgy tényleg jó nehéz, mert vasból van. Sok vasból. És a csigarendszert le kell cserélni egy jobbra, ami még hozzátesz majd valamennyit. Ezért gondoltam, hogy csinálok egy karcsúbbat is, hordozási célra. Alumíniumból. De ezt viszont már nagyon precízre akarom. És hát számoltam. Sajnos azt kell mondjam, hogy egy kínai EQ6 mecha árából még a csapágyak se jönnek ki. Már ha jót akarok. A teljes anyagköltség meg kb 6-700000 forint lenne. Apropó, megkérdezhetem hogy milyen csapágyakat használtatok? Valószínűleg írtad már a makszutovon, de elfelejtettem, és most sok lenne végigolvasni az egészet.
Avatar
Vizi Péter
Hozzászólások: 2643
Csatlakozott: 2009.10.12. 17:59

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: Vizi Péter » 2011.02.11. 21:58

Minőségi csapágyakat, asszem SKF is van benne. De nem ez a nagy költség, hanem a precíz csigahajtás meg a mart alkatrészek. Viszont a Stabi tengelykeresztje a 40 mm-es rozsdamentes csőtengelyekkel együtt is csak 15-16 kg. Ez a jó tervezés eredménye. Egyébként tengelyenként 3 csapágyunk van.
ammonita
Hozzászólások: 47
Csatlakozott: 2009.10.10. 21:36

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: ammonita » 2011.02.11. 22:16

A csigakerék szett mondjuk kijönne darabonként 70000-ből. Az bagó. Viszont egy precíz ferde hatásvonalú golyóscsapágy kb 40-50000 ft. Nekem meg kéne belőle 8 db. 2-2 a tengelyekre, 2-2 a csigakerekek alá. Meg ugyanilyen csak kisebbek a csigaorsóknak. Már persze ha nem akarok maradék alkatrészekből építkezni:)
Avatar
Vizi Péter
Hozzászólások: 2643
Csatlakozott: 2009.10.12. 17:59

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: Vizi Péter » 2011.02.11. 22:20

Akkor itt valami nagy-nagy félreértés van. Egyik csapágyunk sem drágább párezer forintnál. Sajnos nem tudok konkrét típust/árat/gyártót, mert ezen a gépemen nincs meg. A csigahajtás ára VISZO NT STIMMEL.
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”