Oldal: 6 / 8

Re: Űrutazás

Elküldve: 2011.03.03. 22:59
Szerző: csakb
Szia!

Bence írta:Sziasztok, azt szeretném kérdezni, hogy hogyan működik az űrszondák meghajtása?Mert ugye az erő ellenerőn alapuló rakétahajtáshoz kell nagy tömegű kilövelt anyag.A napelemekből és rádióizotópos energiaellátásból pedig elekromos áram keletkezik, ezt hogy használják meghajtásra?


Általában hintamanőverekkel történt eddig a "meghajtás", a Voyagerek és a Pioneer-10/11 esetében meglehetősen sikeresen, mivel gyakorlatilag most hagyják el a Naprendszert. :)

A Marsig még el lehet juttatni hintamanőver nélkül is viszonylag nagy eszközöket, de távolabbi bolygókhoz kevés a jelenlegi rakétatechnika. Pl. a Galileot és a Cassinit is a Vénusz felé indították, ahol hintamanőverrel felgyorsultak, majd visszatértek a Földhöz egy újabb hintamanőver erejéig, illetve a Cassini még a Jupiter gravitációs terét is felhasználta. A fékezést és pályára állást viszont mindkét eszköznél kémiai rakétával oldották meg.

Az ionhajtóművekkel (a magyar Wikipedia oldal szokás szerint nagyon rövid, pontatlan és dilettáns, inkább az angol nyelvűt nézd meg) is kísérleteznek már régóta. Ezekhez elektromos áram kell, és relatíve kevés nemesgáz (tipikusan argon vagy xenon). Ezeknek a hátránya, hogy kicsi a tolóerejük, viszont hosszan üzemeltethetőek, és nagyon nagy a kiáramlási sebességük. Sokkal nagyobb, mint a kémiai rakétáké.

A szovjet/orosz űreszközökön már régóta feltűntek az ionhajtóművek, de az elmúlt évtizedben számos más szondán is sikerrel használták, használják (pl. Deep Space 1, Hayabusa, Dawn). Sőt, az ISS-en is kipróbáltak egy nagyobb teljesítményű ionhajtőművet. Az űrállomások, és alacsonyan keringő műholdak pályája ugye igen gyorsan módosul a légköri súrlódás miatt, és bizonyos időközönként valamilyen hajtőművel pályakorrekciókat kell végrehajtani.

Re: Űrutazás

Elküldve: 2011.03.20. 14:35
Szerző: rabir
Én úgy tudom hogy a régebbi fogtömések higany és ezüst tartalma zavarhatja a műszereket....

Re: Űrutazás

Elküldve: 2011.03.20. 20:03
Szerző: mpt
rabir írta:Én úgy tudom hogy a régebbi fogtömések higany és ezüst tartalma zavarhatja a műszereket....


Ez most hogy jön ide???

--mpt

Re: Űrutazás

Elküldve: 2011.04.12. 21:03
Szerző: rabir
Úgy hogy valamelyik hozzászólásban írtak arról, hogy a fogtömés miatt miért nem lehetünk űrhajósok....

Re: Űrutazás

Elküldve: 2011.04.12. 21:12
Szerző: Sirius
Javítsatok ki, ha nem így van, de tudtommal azért nem lehet valaki fogtöméssel pilóta/űrhajós, mert nagyon nagy magasságban felrobbanhat a tömés a légnyomáskülönbség miatt.

Re: Űrutazás

Elküldve: 2011.04.12. 21:23
Szerző: rabir
Háát.... ÖÖÖ.... Én úgy tudom hogy a fémtartalom miatt interferenciát okoz...
De mellékesen: én azt hallottam hogy a mellimplantátum (közismerten szilikon) képes felrobbanni ilyen okból

Re: Űrutazás

Elküldve: 2011.04.13. 08:58
Szerző: Sirius
Volt már rá példa, igen.

Re: Űrutazás

Elküldve: 2011.04.13. 10:19
Szerző: rabir
Az mekkora szívás lehet.... Felrobban a cici a hawaii-i utazás során...

Re: Űrutazás

Elküldve: 2011.04.13. 11:57
Szerző: Gobe
Szia Gergő,

Attól függ milyen pilótáról van szó. Normál esetben (sport/közforgalmi) már nincs ilyen megkötés, no meg a fogászat is folyamatosan fejlődik.
Vadászpilóta/űrhajós téren lehetnek még azért bizonyos elvárások.
A régebbi fogtömésekkel az volt a baj - többek között - hogy a nyomáskülönbség miatt kilazulhattak, vagy csak nem illeszkedtek rendesen és maga a nyomsákülönbség érzékennyé tette a fogat. Fogfájósan meg csökken az ember koncentráló képessége amivel egyenes arányban csökken a repülés "minősége" is :)

Re: Űrutazás

Elküldve: 2011.04.13. 12:02
Szerző: Gobe
Még annyit kifelejetettem, hogy űrhajós esetében - korábban - a tömött fog egy potenciális veszélyforrás volt ami nemvárt bonyodalmakat okozhat ezért egyszerűbb volt kizárni a lehetőséget. Gondolom mára azért ez is megváltozott, de erre vonatkozóan nincs pontos infóm.