dgy írta:
Vajon mi a bús fene köze van az impulzusmomentum fizikai fogalmának a FORGÓ testekhez és az ő akármilyennek nevezett pályán mozgó részecskéikhez???
dgy
A "válasz" természetesen nem veszi észre a fenti kérdés leglényegesebb szavát: FORGÓ testekről volt szó, amelyekhez a korábbi hozzászólások az impulzusmomentumot társították, és amihez (mármint a forgáshoz) az impulzusmomentumnak nincs köze. Lásd a megadott tankönyveket.
A sínes ábrás hozzászólás viszont már mindennek a teteje (izé: előjelhiba). Ilyen rövid írásban ennyi tényszerű tévedést összezsúfolni már-már művészet. Részemről kiszállok, de ezennel keresek egy TÜRELMES és megszállott középiskolai fizikatanárt, aki (természetesen nem itt, hanem a létrehozandó "Elemi mechanikai ismeretek" rovatban) elmagyarázza az érintetteknek, hogy (többek között):
- az impulzusmomentumot egy rögzített, fix középponthoz viszonyítva számoljuk ki,
- az állandó sebességgel, de változó görbületi sugarú pályán haladó részecskének még az aktuális görbületi középponthoz viszonyított perdülete is változik, nem is beszélve a rögzített ponthoz viszonyított perdületről,
- az ábrán jobbra-balra kanyargó görbe mentén még a perdület előjele is megváltozik a mozgás során, tehát teljesen nonszensz az állandó pályamenti sebességet perdületmegmaradásként "interpretálni",
- a bolygókat és egyéb égitesteket sem sinek, sem mágneses tér nem "vezeti" pályájukon, hanem centrális erőtérben mozognak, amelyben való mozgásra a hozzászóló által azóta sem olvasott tankönyv 40. oldalának 20. sora vonatkozik,
- a centripetális és a centrifugális erők nem egymás ellenerejei, és nem egyenlítik ki egymást, hanem ugyanannak a fizikai szituációnak a különböző interpretációjú leírásában jelennek meg,
- a centrifugális erők nem "ébrednek" (bár az ördög nem alszik),
. a felrajzolt szituációnak az égvilágon semmi köze sincs az impulzusmomentum fogalmához és a korábban itt felbukkant kérdésekhez,
- az impulzusmomentum EGY mozgó részecske PILLANATNYI állapotára jellemző fizikai mennyiség, kiszámításához (lásd a definíciót a tankönyv 39. oldalán) egyáltalán nem szükséges ismernünk a részecske pályájának a vizsgált pillanatot megelőző vagy követő szakaszait, tehát felesleges filozofálnunk a pálya kanyargásáról és a fellépő erőkről,
- stb.
Ha egy vállalkozó kedvű és - ismétlem - TÜRELMES pedagógus mindezt (és még sok kapcsolódó elemi ismeretet) sikeresen megtanítja a lelkes, ám tudatlan érdeklődőknek, akkor javasolhatja nekik, hogy továbblapozzanak a tankönyvben. Valahol a 200. oldal környékén a kiterjedt (az egyszerűség kedvéért merevnek tekintett) testek forgó mozgásával is találkozni fognak. Sok érdekes új fogalom és meglepetés vár rájuk, egyebek között az impulzusmomentum kétféle időderiváltjával kapcsolatban.
Kérem ugyanakkor a vállalkozó kedvű tanárt, figyelmeztesse növendékét arra a korábban ismertetett tényre, hogy a kozmológiával kapcsolatos állítások csak a tankönyv 42137. oldala után következnek (és csak az előzmények elsajátítása után érthetőek). Addig értelmetlen és felesleges a hiányos elemi ismereteket a bonyolult fizikai szituációra alkalmazni (pontosabban: ezt megkísérelni).
Javaslom e rovat íróinak és olvasóinak, hogy a továbbiakban e helyeken az elemi ismeretek hiányában elkövetett hibáknak csak a puszta tényét szögezzük le, és ne itt próbáljuk elmagyarázni azt, ami a középiskolai tanulmányokból kimaradt. E rovatban a kozmológiával kapcsolatos kérdésekről beszéljünk.
dgy