A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Magáncsillagvizsgálók építésével kapcsolatos tudnivalók, trükkök, tanácsok
Nemeth
Hozzászólások: 5
Csatlakozott: 2009.09.27. 15:10

Re: A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Hozzászólás Szerző: Nemeth » 2010.06.10. 12:44

Sziasztok!
Szerintem két vonalon kellene elindulni. Egyrészt ahogy itt már említve volt egy klub/szakkör szervezése diákoknak, ami az egész terem/kupola használat alapját képezné. Másrészt a távcső felújítása erre megfelelő anyagi források felkutatása, pályázás. Az egésznek kellene valami jogi keretet adni és egybefogni egy egyesület alakításával (alapszabály, tagdíj stb.) és mint egyesület lehetne pályázni anyagi forásokra. Ehhez persze nem árt ha fel tudnánk mutatni valamit. Ki ki habitusának, idejének, érdeklődési körének megfelelően vállalhatna részt a dologban.

Attila
Mariann
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2009.12.27. 10:05

Re: A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Hozzászólás Szerző: Mariann » 2010.06.10. 18:30

Időpontok vannak? Most hétvége?
Kasztor
Hozzászólások: 12
Csatlakozott: 2009.09.25. 00:33

Re: A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Hozzászólás Szerző: Kasztor » 2010.06.15. 14:09

A Csepeli Munkásotthon távcsövének és kupolájának
újabb felmérése, 2010.06.14-én, 11-16 óra között.


Mátis András és Borszéki György ismét elmentünk, immár mérő és szerelő szerszámokkal, papírral és fényképezőgéppel felvértezve, hogy további ismereteket gyűjtsünk a Csepeli Csillagdáról.

A tapasztalatokat, eredményeket az alábbiakban foglalom össze.

A kupola és környezete

Forog a kupola! Nyikorog, induláskor marha nagyot ránt, de forog! Legalábbis egy irányba, a jó irányba, vagyis "ahogy a csillag megy az égen". A másik irányt nem lesz bonyolult megjavítani, talán csak egy kábel szakadt el a nyomógomb bekötési vonalán. A szárnyak nem zárhatók jól, szorulnak. Odaérkezésünk előtt „szerencsére” ítéletidő tombolt, így jól láthattuk a beázásokat. A kupola külső állapota megfelelő, de a bal szárny védőlemeze és annak rögzítése némileg deformálódott. A jobb oldali szárny különösen nehezen jár, bezárásához két erős ember együttműködése szükséges jelenleg.

A távcsőmechanika

Úgy tűnik, hogy az első bejáráskor jeladónak hitt elemek valójában korabeli, egyedi léptetőmotor próbálkozások voltak. Tekintettel arra, hogy kábeleik a tekercsek tövében el voltak vágva és a korabeli leírás, és egyéb emlékek alapján sosem működtek; továbbá, hogy elektromos vezérlésük és kábelezésük hiányában helyreállításuk nagy befektetések árán is szinte lehetetlen; továbbá, a mai technológiával a tengelyek motoros hajtása sokkal egyszerűbben és nagyságrendileg olcsóbban megvalósítható; mindemellett bemutató eszközként a teljes motoros vezérlés helyreállítása/megépítése szükségtelen is; ráadásul a berozsdállt fogak gátolták a tengelyek szabad mozgását, úgy döntöttünk, hogy kíméletesen leszereljük azokat. Ezért mindkét tengelyről eltávolítottuk e régi próbálkozások maradványait. Elődeink, évekkel ezelőtt, már leszereltek egy hajtótekercset a 12-ből (roncsolásos technológiával!), nyilván hasonló megfontolásból. Leszereléskor a maradványok lényegében nem sérültek, muzeális célra, avagy elrettentő példaként állapotukban megmaradtak.

Óratengely

Finoman mozog, a csapágyak épek. A törzsben elbújva, mégis találtunk óragépet, ráadásul jár is! Szinkron reluktancia motor (ez a léptetőmotorok egy régebbi fajtája) hajtja, láthatólag sikeresen. Vezérlése még nem eléggé feltárt, további vizsgálat szükséges.

Az elektromágneses tengelykapcsolót -kuplung- nem tudtuk kipróbálni, még a bekábelezése is hiányzik. Legközelebb viszünk alkalmas –áramgenerátoros- tápegységet a biztonságos, leégésmentes kipróbáláshoz. Egyenáramú ellenállása 12 Ohm, a vezérlőszekrényben pedig van egy 220/24 V-os trafó. Jó eséllyel 1-2 Ampert kell áthajtani rajta.

Visszaszereltük az óratengely kézi finomhajtását, ami működik is. A tényleges rekonstrukció során azonban még alaposan meg kell tisztítani a mechanikáját.


Deklinációs (szélességi) tengely

A finom állítást (és a valaha tervezett motoros hajtást) biztosító áttétel két tengelyének 4 csapágyfedele le volt szerelve. Ezeket visszaszereltük. A mechanikusan szorító fék feloldása után, bekenve is recsegve, szorulva jár, jelen állapotában használhatatlan. A hiba nem a csapágyakban, inkább a megoldásban van, illetve az idő koszolta be és ette meg a nem túl szerencsés megoldású fém-műanyag öszvért. Sorsa alaposabb tisztítás után dönthető csak el. Egyrészt, van remény a tisztítás utáni könnyű járásra, másrészt, a mai, olcsóbb technológiával érdemes gondolkodni mindkét tengely teljes motoros meghajtásán is, gombokkal és/vagy PC-ről vezérelve.

A cső és az optika, méretek

A tükör külső pereme és a cső elülső vége között 1950 mm-t mértünk. Az okulárkihuzat középvonala ettől 200 mm-el van hátrébb. A fenti adatokból a fókuszsík a cső tengelyétől 450 mm-re adódik (a főtükör pontosan 2200 mm fókusza esetén). A kihuzat külső peremét megmérve, az a cső külső falától 190-210 mm között állítható, ami megfelel a fenti számításnak. A cső átmérője kb. 540 mm, falvastagsága 1.5-2 mm, alumínium lemezből készült és részekre szerelhető.

A kihuzat belső átmérője 42 mm, rögzítő csavar "gyárilag" nincs rá tervezve.

A főtükör állapotával nem volt módunk foglalkozni, de az amúgy is külsős ellenőrzést igényel.

A Newton segédtükör-tartó jelenlegi formájában nem használható, mivel a felerősítési helyek le lettek vágva, a cső belsejébe való szerelés céljából (Nasmith szerelés). Eredeti, Newton szereléshez való póklábat nem találtunk.

A régi szakköri helységben (most öltöző) találtunk két fakó síktükröt is, melyek felújítás nélkül használhatatlanok. Vannak még ott feldolgozásra érdemes csillagtérképek és régi újságok is.

További teendők, a rekonstrukció elindítása.

Fontos, hogy mielőbb tiszta környezetet hozzunk létre. Javaslom a következő sorrendet:

1. Általános tisztítás, portalanítás a belső térben és a feljáróban, beleértve a kukker fa dobogójának szétszedését, tisztítását, javítását és újbóli összerakását. Ugyanakkor megtisztítjuk és ellenőrizzük a mechanika bázisát is, mivel ekkor jól hozzáférhető. A dobogó megérdemelne egy új linóleum borítást. A bázis ellenőrzése mindennél fontosabb: nem tudjuk, hogy milyen állapotok és megoldások vannak rejtve jelenleg. Ha a használat során elmozdul vagy ledől az eszköz, ott akár emberhalál is lehet.

2. A kupola rendbehozatala. Teljes portalanítás és helyenként oldószeres zsírtalanítás szükséges, az összes elemet beleértve (belső felület, meghajtás, fogaskoszorú, támcsapágyak és vezetőcsapágyak). Ezek után újra kell zsírozni/olajozni a mozgó elemeket. Helyenként korrózió is jelentkezik, ezeket elő kell készíteni az újrafestéshez.

A szárnyak jelenleg szorulnak, stabil zárásuk nem megoldott, ráadásul a kupola láthatóan beázik. A szárnyak mechanikáját fel kell újítani/átalakítani/esetleg motorizálni, mindez a további vizsgálatoktól függ. Az már most biztos, hogy jelen állapotukban nem védik jól a belső részeket.

3. A tiszta belső tér és a stabil, jól zárható kupola megteremtése után újra kell festeni a belső falakat, a feljárót és a kupola korrodált fém részeit.

Ezek mellett, némileg párhuzamosan el lehet kezdeni a mechanika további felújítását, az optika mélyebb vizsgálatát és rendbehozatalát, a következők szerint:

- a főtükör kiszerelése és bevizsgáltatása, javítása
- egy jó segédtükör kiválasztása és felújítása (csakis Newton szerelés legyen!)
- ezzel párhuzamosan, a cső szétszerelése, újrafestése kívül-belül, a fölösleges nyílások befedése és a cső újbóli összerakása
- a mechanika főtartóinak megtisztítása és szükséges festése
- a Newton pókláb rekonstrukciója
- a szélességi tengely finom járásának elérése, esetleg motorizálás mindkét tengelyen

Nagyon fontos, hogy a külső, időjárásfüggő elemek felújítását szép időre kell tervezni, emellett folyamatosan biztosítani kell a belső elemek védelmét, időjárási meglepetés esetére.

Végül, az első fénypróbákig, további optikai elemeket kell beszerezni:

 A főtükör minőségét óvatosan szemlélve, kezdetben két okulár beszerzése szükséges, egy kisebb nagyítású (50-70 mm-es) a nagyobb ködösségekre, és egy 15-25 mm-es bolygókhoz, holdhoz, szorosabb kettősökhöz.
 Keresőtávcső is kell, a főtükör vagy maradványa min. 70 mm átmérőjűt igényel, az optikai minőség azonban itt nem annyira kritikus.


2010-06-15-én: BGy
Avatar
grm
Hozzászólások: 11
Csatlakozott: 2009.09.21. 07:04

Re: A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Hozzászólás Szerző: grm » 2010.06.16. 07:48

Sziasztok!

Ahhoz, hogy a folytatást kitaláljuk ismét találkoznunk kellene. Mit szólnátok a péntek 18h-hoz Csepelen?
Kasztor
Hozzászólások: 12
Csatlakozott: 2009.09.25. 00:33

Re: A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Hozzászólás Szerző: Kasztor » 2010.06.16. 18:47

Halló!

Nekem jó a 2010.06.18 (péntek), 18 óra.

A Szegedi Péter a múlt héten azt kérte, hogy a kupolába csak hétköznap 10-17 óra között menjünk fel. Megpróbálok vele beszélni, hogy pénteken mégiscsak. De megértem óvatos bizalmatlanságát, hiszen a múltban a csillagvizsgálót gyakorlatilag szétlopták.

Amint meg tudunk állapodni a művházzal a tervekről, ez a korlátozás nyilván megszűnik -hacsak nem az elképzelt fényes jövő konkrétan a napobszervációt jelenti.

üdv: Georges Bor$hetzky
plamatis
Hozzászólások: 259
Csatlakozott: 2009.09.15. 23:58

Re: A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Hozzászólás Szerző: plamatis » 2010.06.18. 14:30

Jó lenne, ha hirtelen felindulásból minél többen jönnének ma késő délután 18 órára a Csepeli Munkásotthonba!

Gyorsan kell cselekedni!!! A jövőnk függ ettől!!! (Ottó Ferenc Te is! :D )
Franky
Hozzászólások: 221
Csatlakozott: 2010.05.30. 01:08

Re: A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Hozzászólás Szerző: Franky » 2010.06.18. 21:33

Én kiszálltam... :(
Namost... Ez vagy valami, vagy megy valahová... Nem?
plamatis
Hozzászólások: 259
Csatlakozott: 2009.09.15. 23:58

Re: A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Hozzászólás Szerző: plamatis » 2010.06.18. 22:19

Franky írta:Én kiszálltam... :(


Nem kellett volna! Most pont olyan dolgokról volt szó, ami közel áll a te álláspontodhoz!

Az más tészta, hogy utánna szarrá áztunk! :lol:
sp.
Hozzászólások: 300
Csatlakozott: 2009.09.07. 09:55

Re: A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Hozzászólás Szerző: sp. » 2010.06.18. 23:51

ne szállj már ki vazz! itt izgulunk/drukkolunk, nemcsepeliek.
sp.
plamatis
Hozzászólások: 259
Csatlakozott: 2009.09.15. 23:58

Re: A Csepeli Csillagvizsgáló rendbetétele

Hozzászólás Szerző: plamatis » 2010.06.19. 00:14

Hajrá!
Nemcsepeliek is jöhetnek! Feltétel a művház részéről, egy kb. 15 fős működő klub, mondjuk heti egy pénteki alkalommal. Kispest, Pesterzsébet, Soroksár, Pestlőrinc tárt karokkal várunk! :)
Válasz küldése

Vissza: “Csillagdaépítés”