Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Mindent a házilag történő távcsőépítésről és tükörcsiszolásról.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Imre » 2012.12.25. 22:54

Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Sz B
Hozzászólások: 30
Csatlakozott: 2009.09.24. 10:55

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Sz B » 2013.01.07. 23:49

B. Ú. É. K mindenkinek!

Kivettem néhány fotót, hogy ne foglaljam fölöslegesen a helyet. A lényegesebbek bent maradtak.

Gondolkodtam a dörzshajtáson és a feszített bowdenes megoldáson, és arra jutottam, hogy megpróbálkozunk a feszített bowdenes hajtással a rektatengelyen, a másik még nem dőlt el. Összességében véve biztosabbnak látszik ez a megoldás.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.01.08. 06:36

A sodrott huzal felfekszik egy körívre amely a tengely körül forog, és a huzal valamely csavarorsóval egyenes elmozdulássá alakítja a szögelfordulást? Ha igen, akkor nem lesz pontos, mert a sodrott szál nem egyenletesen fog a palástra felfeküdni, hanem kis szegletekben a sodrás miatt! Ajánlom helyette a 2m-es acél mérőszalagot, mert az szépen felfekszik egy henger palástjára és ráadásul jobban rögzíthető a hengere is! A hossza elég a 180 fokos mozgatáshoz, és ajánlom, hogy legalább 360 fokban vegye körül a tengelyre helyezett nagykereket, amely palástja nagyon pontos körív kell legyen, amire ez az acélszalag ráfekszik. Ügyes méretezéssel akár fokokat is jelenthetnek a cm-ek! Akkor 0,1 fok pontosan könnyen beállítható egy pozició! Ennyi előnye még van ennek a megoldásnak. A menetes orsóval történő hajtás elfogadható pontosságot adhat, ha a menet elég pontos. 1 mm-es emelkedéssel 1 fordulat 0,1 fokot forgat, és ezt a mérőszalag is mutatja. Ezért akár szemmel is jól leolvasható! Az orsó egy fordulata 1 mm-es menetemelkedéssel 6 ívpercet forgat. Másodpercenként 15 ívmásodpercet kell forgatni a rekta tengely körül a szerkezetet. Ez a 6 ívpercnek 24 -ed része, ezért 24 másodperc alatt kell majd 1 fordulattal hajtani a menetes orsót, ha jól számolom. A hengeres kerék félkerülete 180 cm legyen. A nagykerék sugara 57,2958 cm kell legyen, ha csak nagyon kicsit nyúlik a szalag a feszítőerő hatására. Ez azt jelenti, hogy a szalaggal körbevett hengerre tekeredve 90 fokkal elfordulva 90 cm szalagot "fogyaszt", tehát a +/- 90 fokos forgatás adja majd a 180 cm hosszat. Ezek szerint 190 cm-es menetes orsó kell majd. Ha ez túl hosszú, akkor lehet felezni, negyedelni a méreteket, és lassítani arányosan a fordulatot. 2 fok/cm esetében 48 másodperc lesz egy orsófordulat ideje. A sodratról meg lebeszéllek! Tekeredik, nyaklik, nyeklik, elforog a paláston, ha nincs vályúban, de ha ott van, akkor ki tudja, hogy pontosan hol fog felfeküsni benne, és a hossza erősen változik a feszítőerővel!, főleg ha hajlik! Ne használjatok sodratot, csakis acélszalagot!!!
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Sz B
Hozzászólások: 30
Csatlakozott: 2009.09.24. 10:55

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Sz B » 2013.01.31. 18:41

"A sodrott huzal felfekszik egy körívre amely a tengely körül forog, és a huzal valamely csavarorsóval egyenes elmozdulássá alakítja a szögelfordulást? Ha igen, akkor nem lesz pontos, mert a sodrott szál nem egyenletesen fog a palástra felfeküdni, hanem kis szegletekben a sodrás miatt! "

No, ez egy olyan dolog volt, amire tényleg nem gondoltunk. A felfekvést valóban nem szabad folyamatosnak venni a teljes felületre, bár úgy látszik, hogy folyamatos. Becsapós dolog. Sodrony esetén tehát érdemes lesz olyat választani, amelyiknek a sodrása a legsűrűbb, illetve a legtöbb szálból áll. Szöghibák előállása szempontjából ez a probléma mesze az általunk számítható határokon túl mutat, főleg akkor, ha gyakorlatilag az érintkező felületek száma, illetve a felület nagysága számunkra mérhetetlen, ugyanakkor nyilvánvalóan létezik. Figyelembe véve azt a tényt, hogy a sodrat ugyanolyan módon rögzíthető, mint a fémszalag, valamint azt, hogy az érintkezés a hengerpalást és a sodrat elegendően nagy számú egy folyamatosnak ítélhető kontaktus kialakításához, elhanyagolhatónak ítéltük az így előálló hibák nagyságát a követésnél használt eszköz lehetséges hibáihoz képest. Ez ugyan nem több "megérzésnél", mégis úgy gondolom, hogy az így előálló hiba elhanyagolható lesz a követés hibáihoz mérve. A sodrony alkalmazása azért előnyösebb, mert bármilyen irányban hajlítható, akár a távcső talp szerkezetével párhuzamos mozgatás is kialakítható. Szalag esetén ez nem mondható el. Továbbra is problémát jelent ugyanakkor a hőtágulás, aminek beszámítására nem látok megoldást. Köszönjük, hogy a kérdésen segítő szándékkal gondolkodsz. Próbáltam ezt a "Köszönetek" menüpont alatt ezt feléd kifejezni, de a fórum kifogott rajtam, valamit nyilván rosszul csinálok. Nem akarnám "offolni" a témát, de hogyan lehet köszönetet jelezni a fórumon? (-Kétszer már régebben sikerült, most egyszerűen nem működik. Valamit módosítottak?)
Üdv: Sz B
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.02.01. 02:06

Kedves "Mozdony" építők! Egy ilyen szép hatalmas szerkezet megépítése nagy feldat, és sok buktatója is van, de nekem is sikerélményt ad ha egy jó ötlettel hozzá tudok bármilyen csekélységgel járulni a sikerhez. Miért ne tenném meg? Gondolkodtam ezen a hőtáguláson is, de közel sem olyan nagy probléma, mint aminek látszik, sokkal kisebb hibát eredményez, mint mondjuk a sodrat. Miért? Gondoljuk át, kicsit a dolgot. A kerék, amelynek palástjára, vagy annak vályatába felfekszik a sodrony, feltehetően jó minőségű acélból készül, akárcsak a sodrony. Nos akkor a hőmérséklet válozása a kerék átméróje és a sodrony hosszára közel azonosan hat! Nem egyformán, de a változás iránya egyezik, a mértéke is egyazon nagyságrendbe esik. Nem számolok semmit, de ez már mutatja, hogy a kisebb átmérő kerülete is rövidebb, akárcsak a sodrony hossza, ha mondjuk lehül a szerkezet. Hát ez jó jel, és mert a hőtágulás ezrelékes, ezért nem okozhat túl nagy hibát. Egyszer ki kell tenni a hideg éjszakába, és pontosan bejelölni, hogy hol áll, majd a napon hagyni, és bejelölni, hogy hová vándorolt el az iránya mozgatás nélkül! Ez a kis szögelfordulás a hőváltozásból számolható lesz, ha egyáltalán mérhető, azaz kimutatható lesz. Még az is lehet, hogy nem lesz irányváltozás!

A sodrony futhat egy átmérőjének megfelelő félkör alakú mélyedésben, akkor talán a középvonala marad szépen a hengerpalást vonalában, amely az átmérőt adja, és az áttételt meghatározza. A félkörívbe szépen belefekszik, és ha forog is, a középvonalának helyzete nem függ majd a sodratától sem. Az a jó, ha a vályúban pontosan fekszik a sodrony, és a középvonala a hengerpalást folytatásába esik, és pontosan félkör alakú a vályú. Néhány forgatás után már szépen beállnak a sodrony elemi szálai. Olyan acélsodrat kellene, amely egy vékony központi szálat tartalnaz, és körülötte két rétegben a vékony de ellentétesen sodrott szálakból áll, pl. egy 1+6+12=19 szálas sodrat, habár nem tudom, hogy manapság milyenek léteznek. Ennek az az előnye, hogy húzva nem forog el, mert úgy van kialakítva a sodrott szálszerkezet, hogy a húzáskor ébredő csavarások kiegyenlítsék egymást. Ez a húzóerőre ébredő rugalmas megnyúlás is érzésem szerint nagyobb hibát visz a rendszerbe, mint a hőtágulás.

Remélem gondolatébresztő, talán hasznos volt ez a hozzászólásom is. Már nagyon várom a fényképeket az újabb változásokról. Remélem, hogy hamarosan javul az idő is, és lehet építeni tovább a "Mozdony" -t.

Viszont azt ajánlom, hogy egyelőre egy kisebb átmérőjű tükröt szereljetek bele, lehetőleg azonos fókusszal, és azzal teszteljétek. Ha minden rendben mechanikailag, akkor érdemes a teljes nagyméretű tükröt beruházni, megvenni, esetleg elkészíteni, de hangsúlyozom, hogy az üveganyag, az ellendarab, a csiszolóporok, a polírozó anyagok, valamint az optikai szurok árának összege annyi lesz, mint egy kész vásárolt tükör! A sok munkát, az esetleges sikertelenséget, balesetet, törést már nem is számítom bele! Hát ezt alaposan gondoljátok át. Lesz a gyári tükör elhelyezésével, megfogásával, beállításával is elég gond, nem kellene még a gyártás sikertelenségét kockáztatni, amely ha bekövetkezne, biztosan elvenné a kedveteket a továbbiaktól jó hosszú időre! Inkább vásároljatok egy gyári tükröt, és használjátok majd sokat! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.04.08. 15:25

Nagy a csend! Megjött a tavasz! Érdeklődve várom az újabb fejleményeket "mozdony" ügyben! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Sz B
Hozzászólások: 30
Csatlakozott: 2009.09.24. 10:55

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Sz B » 2013.05.14. 07:31

Előre láthatólag nyáron folytatjuk. Addig a nagyobbik fiam a BME-n birkózik, a kisebbik ezerrel zenél, két kert, meg egy kilenc családos kezdő méhészet terhe pedig a miénk, ráadásul bejött a képbe még néhány zenekari tölcsérsugárzó megépítése is. Szóval marad ismét a nyár a távcsőépítésre, de nem felejtettük el. :)
Üdv: Sz B
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.09.15. 04:55

Sz B írta:Előre láthatólag nyáron folytatjuk. Addig a nagyobbik fiam a BME-n birkózik, a kisebbik ezerrel zenél, két kert, meg egy kilenc családos kezdő méhészet terhe pedig a miénk, ráadásul bejött a képbe még néhány zenekari tölcsérsugárzó megépítése is. Szóval marad ismét a nyár a távcsőépítésre, de nem felejtettük el. :)
Üdv: Sz B
Elmúlt a nyár! Érdeklődnék, hogy történt-e valami fejlemény "mozdony" ügyben? Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Válasz küldése

Vissza: “Távcsőépítés”