Főtükör hűtése

Mindent a házilag történő távcsőépítésről és tükörcsiszolásról.
Avatar
mudlee
Hozzászólások: 280
Csatlakozott: 2011.04.04. 08:53

Főtükör hűtése

Hozzászólás Szerző: mudlee » 2011.10.15. 16:13

Sziasztok.
Tubus építésben jártas kollegákat szeretnék kérdezni, hogy ha a tubus végére szeretnék építeni ventilátoros hűtést, akkor mit gondoltok, hogy ha fúj, vagy ha szív, akkor hűti jobban a tükröt?
Illetve egy 15cm-es tükörnél (nem fotózás közben, vezetés alatt, csak kitelepülésnél hűtés felgyorsítására) egy 12cm-es 12V-on megfelelő hűtést tudna adni?
Bp. XVII. ker.
TS 102/714 Doublet APO + EQ5
Sidius

Re: Főtükör hűtése

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2011.10.15. 19:14

Szerintem akkor hatékonyabb, ha a tükör felé szívja a levegőt, mert akkor a tükör elülső lapja is találkozik a hűvösebb levegővel. Ellenkező esetben átküldi a tubuson a meleget. Ám ha észlelés közben is használni akarod, mégis ez lehet a jobb, mert az általad melegített levegő pont a nyílás közelében van, azt meg jobb ha inkább elfújja és nem a tubusba jut.
Különben ha észlelés közben is valóban hatékony eljárást akarsz, inkább oldalt fúvasd a levegőt, hogy az áramlás az egész felületet "végigsöpörje" és a másik oldalon távozhasson.
A ventilátor teljesítményénél sokkal fontosabb hová szereled, nekem is apró, 12 V-os van.

Kis időbe tellett, de előkotortam a saját távcsövem radiális ventilátor befogadására alkalmas tükörtartójának képét. A sárgaréz lemez rugalmasan szorítva tartja helyén a ventilátort.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára Sidius 2011.10.15. 19:46-kor.
Kukac
Hozzászólások: 950
Csatlakozott: 2011.05.06. 18:32

Re: Főtükör hűtése

Hozzászólás Szerző: Kukac » 2011.10.15. 19:19

A legjobb az lenne, ha keresztbe (nem a hossztengelybe, hanem rá merőlegesen, radiálisan) tudnád beépíteni, mert az nem jó, ha a tükör elé nyomod a meleg levegőt (fújás eset), és az sem jó, ha a tükör elől szívod be a levegőt, mert akkor ott mozog a sok kis porszem, meg beszívja a koszt, ami rátapadhat a tükörre.

A legideálisabb az lenne, ha tudnál a tükör aljára hűtőbordákat rakni, és azokat oldal irányban fújatnád.
Mivel ez elég necces, ezért próbáld meg valahogy a tubus oldalában elhelyezett apró furatokból szívni, és hátrafelé (tükörtől el) fújni a levegőt. Ezt egyszerű áramlásterelő lemezkékkel (akár jughurtos pohárból)
meg lehet oldani.

Számítógépes berkekben elterjedt (de nem olcsó) megoldás a radiális ventillátor, ami egy felületről elszívva a levegőt, oldalirányban nyomja ki. A hűtő áramlástechnikailag így van kialakítva, nem kell barkácsolni. Ha esetleg be tudsz ilyet szerezni, akkor szintén 12V-ról meg tudod hajtani.

Ilyesmire gondolok:
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/2 ... tml?c=2182

De ha semmi ilyesmi nem játszik, akkor szívjon a ventillátorod, és fújja hátrafelé. A 12cm-es 12V-os ventillátor teljesen jó lesz.
Avatar
mudlee
Hozzászólások: 280
Csatlakozott: 2011.04.04. 08:53

Re: Főtükör hűtése

Hozzászólás Szerző: mudlee » 2011.10.15. 19:44

Alapvetően nem akartam megfurni a tubust, de így oldalról talan használható. Én annyit gondoltam csak, hogy a tubus hátuljára szerelem, csak álá nature:)) de ki kell tesztelni, a hűtő borda jó ötlet! Köszönöm mindenkinek:)
Bp. XVII. ker.
TS 102/714 Doublet APO + EQ5
mizar
Hozzászólások: 2669
Csatlakozott: 2010.08.25. 21:25

Re: Főtükör hűtése

Hozzászólás Szerző: mizar » 2011.10.15. 19:45

mudlee írta:Sziasztok.
Tubus építésben jártas kollegákat szeretnék kérdezni, hogy ha a tubus végére szeretnék építeni ventilátoros hűtést, akkor mit gondoltok, hogy ha fúj, vagy ha szív, akkor hűti jobban a tükröt?
Illetve egy 15cm-es tükörnél (nem fotózás közben, vezetés alatt, csak kitelepülésnél hűtés felgyorsítására) egy 12cm-es 12V-on megfelelő hűtést tudna adni?


Ebből a cikkből kiderül az igazság.
http://www.freeweb.hu/gyroscope/article ... _therm.htm

Jómagam a 15 centis tükörhöz nem fúrkáltam szét a tubust, mire elrendezkedek, lehűl az a kis tükör.
Avatar
mudlee
Hozzászólások: 280
Csatlakozott: 2011.04.04. 08:53

Re: Főtükör hűtése

Hozzászólás Szerző: mudlee » 2011.10.15. 20:42

Ez az oldal nagyon jó, köszönöm! Lehet első körben nem merem szét fúrni, de hosszú tavon megcsinálom szerintem:)
Bp. XVII. ker.
TS 102/714 Doublet APO + EQ5
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Főtükör hűtése

Hozzászólás Szerző: Imre » 2011.10.15. 21:00

A cikkben olvasott megoldást alkalmaztam a 250-es esetében is, de sajnos a szemközti lyukakon keresztül nem áramlik ki az a levegő mennyiség, amit a ventillátor a tükör elé betól. Az irányt megfordítva, szívásra meg azt tapasztaltam, hogy nem a szemközti lyukakon át jön a levegő többsége, hanem a cső belső fala mentén a nyitott vége felől. Egyik megoldás sem tetszik igazából, mert egy ventillátorral nem lehet megoldani a feladatot optimálisan. A következőket javaslom. A régebbi HD fiókok elejében található kisméretű 12V-os csendes típusból vásárolj 4 darabot! A tubus oldalára kb. 3 cm átmérőben 4 lyukat kell készíteni, 90 fokban egymáshoz képest, és úgy, hogy a tükör homorulata előtt 5-10 mm-re legyen a széle. Ebbe úgy kell beszerelni a ventillátorokat, hogy kettő fújja a levegőt, és a szemközti kettő szívja. A két szomszédos ventillátort egy kapcsolóval soros-párhuzamos üzeműre kell bekötni. Készülődéskor a párhuzamos, a fotózás kezdetekor a sorosra átkapcsolt üzemben kell használni. A 12V helyett 6V-al is forog, sokkal csendesebben, nem rázkódik, és kisebb sebességgel áramoltatja a levegőt, de szépen egyenletesen a tükör felszíne előtt, és nem okoz belső örvénylést. Amennyi levegőt a kettő befúj, ugyan annyit a másik kettő kiszív a tubusból, tehát a csöben hosszanti áramlások nem jönnek létre! A soros párhuzamos kapcsolást egy kétáramkörös kapcsolóval meg lehet oldani. A folyamatos fordulatszám változtatós megoldáshoz meg egy soros 100-300 Ohm értékű huzalpotméter kell, amit sorba kell kötni a négy párhuzamosított ventillátorral. Esetleg ha elegendő 2 lépésben a szabályozás, akkor egy Zenerdióda is megteszi, 4.8V.. 6.2V között valamilyen feszültség értékű. A nagyobb árammal terhelhető fémtokos a jó! A négy egyforma, 90 fokban elhelyezett furat erősebb tubust eredményez, mintha egy nagyobb és szemben sok kisebb lyukat fúrnak rá! Itt minden lyukat ventillátor és szűrő takar le, azaz bogarak ellen védett lesz! A tükör előtt lehetőleg alulról felfelé áramoljon a levegő, úgy kellene a forgásirányokat beállítani, tehát a bal és jobb alsó fújja, a bal és jobb felső szívja a levegőt! Ha viszont gyakran át kell fordítani akkor jobb a vízszintes légáram, a mechanika tengelyrendszerétől kifelé! Sajnos ez a megoldás nincs tesztelve, de az egyik 150-es Newton tubus esetében ezt fogom megépíteni. A 250-essel tapasztaltak szerint ez a megoldás. Sajnos a 250-es már tele van furkálva. Elöbb kellet volna gondolkodni, utána furkálni! Ami ismert megoldás, az valahogy működik, de az nem azt jelenti, hogy nincs egy jobb! Általában van, csak meg kell találni!
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Főtükör hűtése

Hozzászólás Szerző: Imre » 2011.10.15. 22:46

A tubus oldalára történő lyuk készítésének módszere a következő: A kis ventillátor méreténél 2 cm-rel nagyobb négyzet alakú 1.5-2 mm vastag alu lemezből egy fúró és vágó sablont kell készíteni. A ventillátorról átjelölni a négy rögzítő csavar helyét. A lemezen pontozóval a furatok helyét beütni, majt átló húzásával a középső kivágás közepét megkeresni, és bepontozni. A középső lyukat a korkiszúró magméretével előfúrni, majd két oldalról falapon félig bevágni, hogy a korong kiessen. A sorját eltávolítani, majd a négy sarokban a felrögzítő furatot is kifúrni adott méretűre, és sorjázni. Vastagabb kartonlapból 2 cm-es túllógással 4 darab négyzet alakú lapot kivágni, és falapon egymásra téve a négy rögzítő lyukat a sablonnal pontosan kifúrni. A közepét egyelőre nem kell. Ez után a sablon alulemezt a palást ívének megfelelően enyhén meghajtani. A négy darab karton alátétet a tubus falára celluxal felragasztani, arra a helyre, ahol a ventillátor lesz. Ellenőrizni a 90 fokokat, a lyukak helyzetét, távolságát, és ha rendben, akkor a pontozóval mind a 4 kartonlapon két rögzítő lyukat, átlósan bepontozni és óvatosan kifúrni, majd belülről kisorjázni. Ha ez kész, akkor az egyikre rácsavarni a két átlóban kifúrt lyukon keresztül a sablon alulemezt, és a másik két rögzítő lyukat is kifúrni, majd belülről sorjázás után csavarral rögzíteni. Ez után a belső lyukba betenni a sablon közepéből kiesett korongot. A vágási hézagba egy-egy gyufaszállal ideiglenesen rögzíteni, a magméret furatának közepét bepontozni és kifúrni, majd a korongot kiemelve a középső lyukat is kifúrni. Óvatosan, lassan, és nem szabad nyomni! Kis billegtetéssel az oldalát is egyenletes mélységben el kell vékonyítani. Ügyelni kell arra, hogy ha egy helyen átszakad a henger, akkor a másik irányba döntve kell folytatni a mélyítést. Ha szépen egyenletesen, lassan fúrjuk, akkor nem akad el a fej! Csak aprófogú fémhez való körkiszúró felel meg! Ha az anyag elvékonyodott, akkor egy kis éles pengével is el lehet vágni és sorjázni, mielőtt a sablont levennénk! A másik 3 lyukat is ebben a sorrendben szépen kifúrjuk, majd óvatosan sorjázzuk a vágási széleket esetleg feketére is festhetjük. A ventillátorok alá 5 mm-rel túllógó alátétet készíthetünk, esetleg parafából kifaragva, feketére festve. Porszívóba való ritkás szűrőbetéttel szereljük fel a négy ventillátort a megfelelő irányba. Kettő fúj, kettő szív, az egymás melletiek! Nem átlósan! Ez után a vezetékek végét bekötjük, és tápot adva kipróbáljuk, hogy forog-e mindegyik. Esetleg füstöt fújva bele ellenőrizhetjük, lefilmezhetjük a vékony sugárban befújt füst útját! Napfényben nagyon látszik, de lézerrel is lehet látni a füst útját. A fúrással vigyázni, nehogy kiugorjon a vágó és összekarcolja a tubus külsejét, vagy balesetet okozzon! Körkiszúró helyett vékony pengéjű sűrű fogú gépi fűrésszel is lehet vágni a középső lyukat, de akkor elő kell fúrni a széle mentén! Vigyázni, hogy ki ne ugorjon vágás közben a fűrész. Szépen lassan, és ne vágjunk bele a sablonba, csak mellette. Ebben az esetben ajánlatos süllyesztett fejű csavarral rögzíteni a sablont, és jó ha 2, esetleg 3 mm alulemezből készül! Sok sikert a megépítéshez!
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Kukac
Hozzászólások: 950
Csatlakozott: 2011.05.06. 18:32

Re: Főtükör hűtése

Hozzászólás Szerző: Kukac » 2011.10.15. 23:16

mizar írta:
Ebből a cikkből kiderül az igazság.
http://www.freeweb.hu/gyroscope/article ... _therm.htm

Jómagam a 15 centis tükörhöz nem fúrkáltam szét a tubust, mire elrendezkedek, lehűl az a kis tükör.



Igen, pontosan ilyen radiális hűtőrögzítésre gondoltam, mint amit a cikk is írt. Jó megoldás.
sq
Hozzászólások: 329
Csatlakozott: 2011.05.10. 15:00

Re: Főtükör hűtése

Hozzászólás Szerző: sq » 2011.10.16. 08:46

"alapvetően gonosz"
/by kukac/
Válasz küldése

Vissza: “Távcsőépítés”