Attila írta: ↑2020.02.04. 11:12
Nagyon ötletes és korrekt megoldás, de sajnos tönkre vágja a diffrakciós képet...
Akkor már kellene egy korong elé, ami kitakarja a beeső sugármenetből a lemezek széleit és a csavarfejeket.
De még jobb, ha néhány mm-rel nagyobb a tükör alatti alutárcsa, és annak peremén belül megoldható a tükör akasztása.
Igaz, hogy ezzel a főtükör általában legpontosabb, középső zónájából takarsz ki még többet...
MDA
Még a Szíriuszon sem veszem észre, hogy a diffrakciós képén destruktív hatást okoznának a csavarok. Picit se.
Látom a kísérőjét, ezért nem nyúlok hozzá. Idén strigulázom, hányszor látom, jelenleg 5/5-nél tartok.
Viszont érdekes, hogy a póklábak okozta d. tüskék bele tudnak rondítani az észlelésébe. Ha a platform a követés utolsó negyed órájában van, akkor könnyű a dolgom, mert a "B" ilyenkor távol van tőle. Azonban ha újraindítom alapállásból, akkor mindössze 1-2 fokra kerül a kísérő a tüskétől. Ebben az esetben vízszint környékéről indítok, vagy ha éppen nem vagyok annyira lusta, akkor meglazítom a 2 tubusgyűrűt és elfordítom a tubust.
Mostanában ez az észleléseim záróakkordja.
Kérdés, hogy ha egyszer a póklábakat lecserélném ívelt tartókra, nem csökkenne-e a kontraszt? Mert most csak a legfényesebb csillagokon veszem észre a tüskéket, de ez a fény nem "kenődne el" az egész LM-ben, kontrasztvesztést okozva?
Nálam nem a középső zóna a legpontosabb (legalábbis nanométerben kifejezve). A következő hibákra emlékszem a főtükrömön:
- túlkorrigáltság
- kopott perem
- zónahibák (a legerősebb a semleges zónában)
- 8-as alakú, polírozáskor ejtett ismétlődő nyomok, amelyeket Jani látott a csillagteszten
- a segéd takarásában volt egy nagy púp (még Quasimodo is megirigyelhette volna.)
Persze a kopott perem akkor is erőteljesebben szólt volna bele a képalkotásba, mint a középső púp, ha nem lett volna központi kitakarás, mert egészen más a tűrésük.
Ez a púp a javítás után nem tűnt el teljesen, de a kiterjedése és a magassága is jelentősen csökkent. A rácskép nyílegyenességét parányi mértékben megtöri, azonban kisebb, mint a kitakarás. Szóval ott van egy pici hiba, de kit érdekel? Ezért kár lett volna még órákig dörgölni bevállalva a karcveszélyt... Szerintem.
Üdv András