Távcsőépítés

Mindent a házilag történő távcsőépítésről és tükörcsiszolásról.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.05.14. 02:02

Kukac írta:..Ha Acélból, akkr már egy picit bajos, mert a ferde hatású rugó ha nem tökéletesen középen hat,( a rajzon ez nem látszik, mert a középent most felülnézetből mondom)
akkor lesz egy csavarónyomaték, ami az egyik oldalon jobban a másik oldalon kevésbé fogja nyomni a
lécet. Az, hogy kopni fog, ráadásul aszimterikusan, az egy dolog, de az élesség beállítását
egy irányra korlátozzat, tehát nem lehet oda-vissza tekergetve élesre állni, csak egy irányba.
..Én inkább egy fixáló csapot javasolnék, amivel ha élesre áltál, lehetne stabilan rögzíteni a kihuzatot, hogy ne mocoorogjon el.
A tengely közepén van a fogaslécet hajtó fogaskerék. A tengely mindkét végén a csapágyban, amely kopott, van egy-egy furat, amibe kis teflon tuskót nyom a tengelyhez egy-egy rugó. Ezt zárják a hernyócsavarok. Nos, ha a kis teflondugó ferdén nyomja a tengelyt, akkor ezt addig teheti, ameddig a foghézag megszűnik. Ha elkezded a tengelyt forgatni, akkor a fogakra felülő fogaskerék majd visszanyomja kicsit a tuskót a lyukban. A fogaskerék a fogasléchez szorul mindig. A feltétel az volt, hogy a csapágy annyira kopott, hogy elegendő mértékben mozoghat a tengely benne. A rugóerőnek a merőlges komponense fogja nyomni a fogaskereket a léchez, mert a másik erőösszetevő a kopott lötyögős csapágylyuk oldalfalához nyomja a tengelyt. Nos ez a fix megtámasztási pont, ehhez képest történik a kihuzat elmozdulása. A fogasléc elmozdulásakor a gördülés hibája miatti tengelymozgáskor a megfelelő rugónyomás miatt nem lesz foghézag. Ezzel mi a gond? Milyen csavarásról beszélsz? Nem világos, elmagyaráznád? Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.05.14. 02:17

zvaragabor írta:Imre, János, köszönöm a hozzászólásokat. :) Sajnos nem tudok mechanikai módosításokat végezni, így marad a megfelelő kenőanyag kiválasztása. Amit a tisztítás után kentem fel, ezek szerint nem "tölti ki" a fogak közötti rést. Esetleg sűrűbb, gyárilag is ragadósabb anyag kell. Mit tudtok ajánlani?
Kis probléma. A lényeg, hogy ne szoruljon, és szépen simán működjön a kihuzat. Az, hogy egy kis foghézag marad, egyáltalán nem olyan nagy probléma! Valaki ajánlotta, hogy a fogaskerékre húzzál vékony falvastagságú gumihengert. A legvékonyabb gumikesztyű kisujját vágjad le, majd az kitölti a foghézagot. Azt nem tudom, hogy viccelt, vagy komolyan mondta, de próbáljad ki, hátha bejön! Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Sidius

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2013.10.13. 19:28

Üdv Mindenkinek!
Gondoltam lesz akit érdekel, a kb. hetven százalékban kész, most már véglegesnek szánt mechanikámról egy kép. (Több építésébe saját részre nem megyek már bele, megfogadtam magamnak, valakinek még egy kisebbet már megígértem.) A teherbírás 100 kg+ellensúly -némi biztonsági ráhagyással persze. :) Rekta: 50-es acéltengely, hézagmentesített ferde hatásvonalú golyós csapágyakban, deklináció 37 mm-es acéltengely, három helyen siklócsapágyban. Mindkét tengelyen finom mozgatás, és tengelykapcsoló. Az egész deklinációs egység levehető, ha egyszer villás rendszerre támadna mégis gusztusom (nem fog). A rekta léptetőmotorja is tengelykapcsolón át hajt, így kézi beavatkozás mindig lehetséges. Minden illesztett alkatrész +-0,01 tűréssel készült. Kíváncsi leszek az ég alatti vallatásra, ennél pontosabban nemigen tudok már dolgozni.
Még hátravannak a forgatógombok, a dekli tengelykapcsolójának előfeszítő szerkezete és a csigaorsó beállítószerkezete, a rekta magassági beállító csavarja, az osztottkörök, valamint a többsebességű motorvezérlés egy részének nyákterve és beültetése, nomeg a tápegységé is.
Kb. ennyi, de egy két dolog úgyis tuti lemaradt. :)
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Avatar
tobe_
Hozzászólások: 2112
Csatlakozott: 2013.01.02. 00:10

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: tobe_ » 2013.10.13. 20:13

Szia !

Kialakul az szépen, eddig hány munkaóra lehet benne ? Meg persze van géped is amivel ezeket meg tudod munkálni. A motor hajtás milyen féle lesz ?


Üdv Béla.
Sidius

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2013.10.13. 21:08

Nem tudom hány óra lehet, de sok. Augusztus elején kezdtem az építést. Az esztergám nagyon régi, a nagyobb darabok megmunkálása kétszer-háromszor több idő, mint egy erősebb géppel. Persze akármilyen régi szerszámmal lehet jó munkát végezni, csak azzal nehezebb feladat. A kevés marási munkával haladok gyorsabban, mert az a gép jóval erősebb.
A motor hatvanegyed lépésenként fog dolgozni, ahogy mostani is dolgozik.
Avatar
SzZoli
Hozzászólások: 1544
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:41

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: SzZoli » 2013.10.15. 15:16

Sidius írta:hetven százalékban kész, most már véglegesnek szánt mechanikám


Szia!

Ez saját tervezés, vagy más tervnek (pl. Stabi) egy megvalósítása? Motorok megvannak, vezérlés is kész? Ez saját, vagy valami korábban is létező rendszer (a vezérlés)?
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára SzZoli 2013.10.15. 17:46-kor.
btibor9891
Hozzászólások: 151
Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: btibor9891 » 2013.10.15. 17:42

János, gratulálok ehhez a komoly, és gyors lefolyású munkához!

Már a főtükörtartóval is fájdítottad a szívemet, de hogy egy valamirevaló mecha egy évnél hamarabb is el tud készülni... :D
Ha azt a szép csigakereket is te faragtad az esztergádon, akkor behidalok! Milyen paraméterei vannak? A Kulin-könyvben van leírás metrikus csigahajtás készítéséről, házilag talán az az egyszerűbb. Te milyet választottál?

A csigaorsó rugóterheléses lesz, vagy könnyen utánállítható?

Kíváncsian várom a váz "felöltöztetéséről" is a híreket! :)
Sidius

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2013.10.15. 22:04

Üdv Zoli!
A szerkezet teljesen egyedi az utolsó alkatrészig, kivéve a szabványos kötőelemeket, csapágyakat. Amit a szerkezethez/elektronikához felhasználok azok mind a kereskedelemben beszerezhető, de nem távcsőmechanikákhoz való cuccok.

Kedves Tibor!
Köszi az elismerést, bár a gyorsaságot én nem érzem annyira. A csigakerekeket is magam csináltam, 313 fogúak, ennyit adott ki a bronzanyag. Nem rugóterhelésű csak simán hézagmentesre állított a hajtás, nincsenek olyan mértékű pontatlanságok (max. 0,01) ami indokolná a rugó használatát. Emellett a tengelykapcsoló használata miatt is igen merev megfogás kívántatik. A fogprofil M 20x1.5-ös, de a technológia erősen eltér a Távcső Világában közölt eljárástól, és az orsók sem esztergálással lettek befejezve. (Egyszer talán ez majd megér egy cikket a meteorban.)
Avatar
tobe_
Hozzászólások: 2112
Csatlakozott: 2013.01.02. 00:10

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: tobe_ » 2013.10.15. 22:36

Az lett volna a jó, ha egyszerre csinálsz ebből még vagy kettőt, akkor nekem is jutott volna belőle, meg másnak, akinek kellene. :) Sorozatban amúgy is jobban megéri. :)
Zsolti82
Hozzászólások: 247
Csatlakozott: 2013.08.26. 10:43

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Zsolti82 » 2013.11.13. 14:44

Egy kérdésem lenne... Kissebb segédtükröt szeretnék építeni a távcsövembe. Mivel senkinek nincs eladó, úgy néz ki hogy újat kell vennem. Két gyártmány közül kellene választanom: az Unioptik-os és a gyári GSO. Árban nem nagyon van különbség, viszont ami a lényeges hogy van-e minőség-beli különbség. Van valakinek tapasztalata hogy melyiket érdemes inkább megvenni? Szerintem a tükröző felület fényvisszaverő képessége kb. ugyanolyan lehet(90% körül), viszont a felület minőségéről nincs információm.
Válasz küldése

Vissza: “Távcsőépítés”