robzon írta:Sziasztok!
Esetleg valaki le tudná írni a gőzölés lényegét és miértjét? Ez a vegyészkedés nem tűnik megbízható eredményű dolognak, és elég rizikós is ha jól vettem ki. Előre is köszönöm!
Vákuumpárologtatás bevonatolás, nagy-vákuumban történik. Biztosan nem elég hozzá egy hűtőgép kompresszor.
Nagyon összetett dolog. Lényeg, hogy a nagy-vákuumban az anyagok forráspontja alacsonyabb. Miután nagy a szabad úthossz(1x10-5 Torr környékén több méter), az elpárologtatott anyag atomjai nagy sebességgel akadálytalanul haladhatnak addig míg bele nem ütköznek valamilyen tárgyba. Mondjuk a tükör felületébe.
Az anyagokat el lehet párologtatni, ellenállás fűtésű wolfram csónakból( kis fesz, nagy áram).
El lehet párologtatni elektronsugárral(nagy fesz., kis áram), katódporlasztással, ionbombázással. Szóval elég bonyolult és drága berendezések kellenek hozzá. A rétegek vastagságát illik mérni és kontrollálni párologtatás közben.
A James Lerch oldalán található vákuumgőzölő berendezésen látható hűtőkompresszor nem vákuumot csinál, hanem lehűt egy réz tekercset a diffúziós szivattyú és a kamra közt. Ez azért jó, mert kifagyasztja a maradék vízmolekulákat így növelve a vákuumot. A baj csak az, hogy ahhoz, hogy ez jól működjön, 1x10-4 Torr vákuumnál, legalább 88 Kelvinre kellene hűteni a tekercset. Ahhoz meg a hűtőkompresszor édeskevés.
A vákuumszivattyúk amik előállítják a alugőzöléshez szükséges vákuumot. Két fokozatúak. ezt úgy értem, hogy van egy rotációs ami kb. 1x10-3Torr vákuumot tud. Ez sorba van kötve mondjuk egy olajdiffúzióssal ami lemegy akár 1x10-6 Torr nyomásig is. Egy olajdiffúziós szivattyú jellemzően 1000-3000 L/sec szívássebességgel rendelkezik egy olyan kicsi kamránál, mint például az enyém ami 50cm átmérőjű.
A lényeg, hogy ezt otthon csak úgy nem lehet kivitelezni. De nem lehetetlen.