Távcsőépítés
Re: Távcsőépítés
Még néhány tipp a segédtükör tartójához, ha a hagyományos póklábas rendszert készíted:
Nálam a százötvenes tükör tubusa 200 átmérőjű PVC. Ekkora mérethez nagyon szép, rádiusz irányban is némiképp mozgatható s. tartó készíthető négy darab 2 mm-es kerékpárküllő felhasználásával. Csupán egy a segédtükörrel egyező, vagy kicsit kisebb átmérőjű réz vagy acélgyűrű kell hozzá, melynek vastagsága 5-10 mm. ennek közepébe menet kerül a tükör tartócsavarjának, így annak helyzete ezen menettel állítható az optikai tengely mentén. A gyűrű pereméhez közel szintén három menet kerül egymástól 120 fokra a jusztírozó csavarok számára.
A méretre vágott, kilencven fokban elhelyezett küllők egyszerűen lágyforrasztással is rögzíthetők mondjuk a gyűrű palástjába fúrt 2mm -es furatokba. A tubus falába süllyesztett küllőanyák néhány mm radiális állítási lehetőséget is rejtenek.
Nálam a százötvenes tükör tubusa 200 átmérőjű PVC. Ekkora mérethez nagyon szép, rádiusz irányban is némiképp mozgatható s. tartó készíthető négy darab 2 mm-es kerékpárküllő felhasználásával. Csupán egy a segédtükörrel egyező, vagy kicsit kisebb átmérőjű réz vagy acélgyűrű kell hozzá, melynek vastagsága 5-10 mm. ennek közepébe menet kerül a tükör tartócsavarjának, így annak helyzete ezen menettel állítható az optikai tengely mentén. A gyűrű pereméhez közel szintén három menet kerül egymástól 120 fokra a jusztírozó csavarok számára.
A méretre vágott, kilencven fokban elhelyezett küllők egyszerűen lágyforrasztással is rögzíthetők mondjuk a gyűrű palástjába fúrt 2mm -es furatokba. A tubus falába süllyesztett küllőanyák néhány mm radiális állítási lehetőséget is rejtenek.
Re: Távcsőépítés
Üdv!
Felkerült a 195/1300-as Newton a csillagdámba. Néhány szót írok, meg néhány képet felteszek róla, tán lesz akit érdekel.
A tükröt 2009 őszén csiszoltam, 2010 elején kapott aluréteget. A tubus 2010 nyarán készült, alulumezből hengerítettem, majd AFI-val hegesztettem össze, átmérője 240 mm. A tükörtartót és tubusgyűrűt homokformába öntöttem, és esztergálás-marás után nyerték el végleges formájukat. Hagyományos négyágú segédtükörtartót használok, teljesen acélból, keményforrasztással készült, kivéve a tükör alumínium felfogótönkjét, és a rugóbronzból hajlított fogókarmokat. A kihuzat 360 fokban forgatható a segédtükörrel együtt, eljusztírozódással nem kell számolnom. Az ehhez szükséges siklócsapágyat kis trükkel esztergálással készítettem. A tubus a csavarokat nem számolva 43 alkatrészből áll, és 27 jusztírozócsavar gondoskodik a jó beállításról, mégpedig elég eredményesen. Amíg nem volt telepítve, több mint egy évig hurcibáltam ki-be a tubust, de beállítani csak most kellett újra, a tisztítás után.
A mechanika is teljesen egyedi. A kissé nehézkes szorítócsavaros megoldásról mindig is negatív véleményem volt, úgyhogy mindkét tengelyen fokozatmentesen állítható tengelykapcsolók dolgoznak, -csak fordítom a csövet és kész. A kuplungok toleranciája most 50N a kihuzatnál, ami általában elég is.
Az óragép 200 lépéses léptetőmotorral dolgozik, de egyelőre csak ez a tengely motorizált. A gépet gombokkal 4 fokozatban lehet üzemeltetni, de mindentől függetlenül kézzel, mechanikus úton is beavatkozhatok mindkét tengelyen. A rekta előfeszített kúpgörgős csapágyakon nyugszik, a csigakereket egy ősrégi golyós nyomcsapágy kosarából készítettem. A kézi orsók (szintén egy kis trükkel) hézagmentesek.
A mechanika 52 alkatrészből áll, (itt sem számolom a csavarokat).
(Ha sikerül, majd szeretnék többet írni ezekről a meteorban.)
Felkerült a 195/1300-as Newton a csillagdámba. Néhány szót írok, meg néhány képet felteszek róla, tán lesz akit érdekel.
A tükröt 2009 őszén csiszoltam, 2010 elején kapott aluréteget. A tubus 2010 nyarán készült, alulumezből hengerítettem, majd AFI-val hegesztettem össze, átmérője 240 mm. A tükörtartót és tubusgyűrűt homokformába öntöttem, és esztergálás-marás után nyerték el végleges formájukat. Hagyományos négyágú segédtükörtartót használok, teljesen acélból, keményforrasztással készült, kivéve a tükör alumínium felfogótönkjét, és a rugóbronzból hajlított fogókarmokat. A kihuzat 360 fokban forgatható a segédtükörrel együtt, eljusztírozódással nem kell számolnom. Az ehhez szükséges siklócsapágyat kis trükkel esztergálással készítettem. A tubus a csavarokat nem számolva 43 alkatrészből áll, és 27 jusztírozócsavar gondoskodik a jó beállításról, mégpedig elég eredményesen. Amíg nem volt telepítve, több mint egy évig hurcibáltam ki-be a tubust, de beállítani csak most kellett újra, a tisztítás után.
A mechanika is teljesen egyedi. A kissé nehézkes szorítócsavaros megoldásról mindig is negatív véleményem volt, úgyhogy mindkét tengelyen fokozatmentesen állítható tengelykapcsolók dolgoznak, -csak fordítom a csövet és kész. A kuplungok toleranciája most 50N a kihuzatnál, ami általában elég is.
Az óragép 200 lépéses léptetőmotorral dolgozik, de egyelőre csak ez a tengely motorizált. A gépet gombokkal 4 fokozatban lehet üzemeltetni, de mindentől függetlenül kézzel, mechanikus úton is beavatkozhatok mindkét tengelyen. A rekta előfeszített kúpgörgős csapágyakon nyugszik, a csigakereket egy ősrégi golyós nyomcsapágy kosarából készítettem. A kézi orsók (szintén egy kis trükkel) hézagmentesek.
A mechanika 52 alkatrészből áll, (itt sem számolom a csavarokat).
(Ha sikerül, majd szeretnék többet írni ezekről a meteorban.)
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Sidius 2011.09.11. 19:19-kor.
Re: Távcsőépítés
Még egy kép:
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Re: Távcsőépítés
Meg még egy:
A Crayford szintén saját fejlesztés, irányelv a minél finomabb mozgathatóság volt.
A Crayford szintén saját fejlesztés, irányelv a minél finomabb mozgathatóság volt.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Sidius 2011.09.11. 19:17-kor.
Re: Távcsőépítés
És ennyi:
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
-
- Hozzászólások: 151
- Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12
Re: Távcsőépítés
Wow! Gratulálok!
Nagyon szépen és ötletesen kivitelezett az egész felszerelés, ahogy látom még a kereső zenittükre is jusztírozható! Ahol kell ott van anyag, több helyen kényelemfokozó megoldásba botlani, látszik rajt hogy használatra termett.
Sok örömteli észlelési órát és elsöprő bolygófotókat kívánok!
Nagyon szépen és ötletesen kivitelezett az egész felszerelés, ahogy látom még a kereső zenittükre is jusztírozható! Ahol kell ott van anyag, több helyen kényelemfokozó megoldásba botlani, látszik rajt hogy használatra termett.
Sok örömteli észlelési órát és elsöprő bolygófotókat kívánok!
-
- Hozzászólások: 62
- Csatlakozott: 2011.06.25. 10:30
Re: Távcsőépítés
Szia. Igen, csatlakozom az előttem szólóhoz! Nagyon szép munka!
Re: Távcsőépítés
Köszi! Eleve úgy is készült, hogy ne csak jól muzsikáljon hanem ránézni is jó legyen. Hogy mennyi időt szántam rá azt nem számoltam, de lehet, hogy jobb is
(és mondom mindezt úgy, hogy szerencsémre mindent itthon tudtam gyártani, semmi miatt nem kellett szaladozni.)
![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Távcsőépítés
Gratulálok. Mindig is felnéztem azokra, akik a semmiből teremtenek valamit.
A Commodore 1541-es floppymeghajtó mi célt szolgál?![mosoly :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
A Commodore 1541-es floppymeghajtó mi célt szolgál?
![mosoly :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
TMB 100/800 APO, Lunt 60Ha, SW 200/1000N, Heq-5
Re: Távcsőépítés
Köszi!
Mivel mindenféle "szemetet" összegyűjtök, rendszerint akad valami, amiből építkezni tudok. A meghajtónak csak a háza és a transzformátora eredeti, benne a kapcsolóval és biztosítékkal. (Sokan meg kidobják az ilyesmit
bár ha megmondják hova, akkor nem olyan nagy baj
) Ebből csináltam simított tápegységet. A dobozban nagy hely van, ezért a vezérlőelektronikát is bele szereltem, valamint pont van még elég hely egy akkumulátornak is. Egy hálózati tápkábel be, 4 fázis a motornak plusz test, és a kézi vezérlő vezetéke ki.
Mivel mindenféle "szemetet" összegyűjtök, rendszerint akad valami, amiből építkezni tudok. A meghajtónak csak a háza és a transzformátora eredeti, benne a kapcsolóval és biztosítékkal. (Sokan meg kidobják az ilyesmit
![szomorú :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)