Távcsőépítés

Mindent a házilag történő távcsőépítésről és tükörcsiszolásról.
Sidius

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2011.08.15. 12:13

Még néhány tipp a segédtükör tartójához, ha a hagyományos póklábas rendszert készíted:

Nálam a százötvenes tükör tubusa 200 átmérőjű PVC. Ekkora mérethez nagyon szép, rádiusz irányban is némiképp mozgatható s. tartó készíthető négy darab 2 mm-es kerékpárküllő felhasználásával. Csupán egy a segédtükörrel egyező, vagy kicsit kisebb átmérőjű réz vagy acélgyűrű kell hozzá, melynek vastagsága 5-10 mm. ennek közepébe menet kerül a tükör tartócsavarjának, így annak helyzete ezen menettel állítható az optikai tengely mentén. A gyűrű pereméhez közel szintén három menet kerül egymástól 120 fokra a jusztírozó csavarok számára.
A méretre vágott, kilencven fokban elhelyezett küllők egyszerűen lágyforrasztással is rögzíthetők mondjuk a gyűrű palástjába fúrt 2mm -es furatokba. A tubus falába süllyesztett küllőanyák néhány mm radiális állítási lehetőséget is rejtenek.
Sidius

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2011.09.11. 19:11

Üdv!
Felkerült a 195/1300-as Newton a csillagdámba. Néhány szót írok, meg néhány képet felteszek róla, tán lesz akit érdekel.
A tükröt 2009 őszén csiszoltam, 2010 elején kapott aluréteget. A tubus 2010 nyarán készült, alulumezből hengerítettem, majd AFI-val hegesztettem össze, átmérője 240 mm. A tükörtartót és tubusgyűrűt homokformába öntöttem, és esztergálás-marás után nyerték el végleges formájukat. Hagyományos négyágú segédtükörtartót használok, teljesen acélból, keményforrasztással készült, kivéve a tükör alumínium felfogótönkjét, és a rugóbronzból hajlított fogókarmokat. A kihuzat 360 fokban forgatható a segédtükörrel együtt, eljusztírozódással nem kell számolnom. Az ehhez szükséges siklócsapágyat kis trükkel esztergálással készítettem. A tubus a csavarokat nem számolva 43 alkatrészből áll, és 27 jusztírozócsavar gondoskodik a jó beállításról, mégpedig elég eredményesen. Amíg nem volt telepítve, több mint egy évig hurcibáltam ki-be a tubust, de beállítani csak most kellett újra, a tisztítás után.
A mechanika is teljesen egyedi. A kissé nehézkes szorítócsavaros megoldásról mindig is negatív véleményem volt, úgyhogy mindkét tengelyen fokozatmentesen állítható tengelykapcsolók dolgoznak, -csak fordítom a csövet és kész. A kuplungok toleranciája most 50N a kihuzatnál, ami általában elég is.
Az óragép 200 lépéses léptetőmotorral dolgozik, de egyelőre csak ez a tengely motorizált. A gépet gombokkal 4 fokozatban lehet üzemeltetni, de mindentől függetlenül kézzel, mechanikus úton is beavatkozhatok mindkét tengelyen. A rekta előfeszített kúpgörgős csapágyakon nyugszik, a csigakereket egy ősrégi golyós nyomcsapágy kosarából készítettem. A kézi orsók (szintén egy kis trükkel) hézagmentesek.
A mechanika 52 alkatrészből áll, (itt sem számolom a csavarokat).
(Ha sikerül, majd szeretnék többet írni ezekről a meteorban.)
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Sidius 2011.09.11. 19:19-kor.
Sidius

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2011.09.11. 19:13

Még egy kép:
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Sidius

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2011.09.11. 19:14

Meg még egy:
A Crayford szintén saját fejlesztés, irányelv a minél finomabb mozgathatóság volt.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Sidius 2011.09.11. 19:17-kor.
Sidius

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2011.09.11. 19:16

És ennyi:
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
btibor9891
Hozzászólások: 151
Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: btibor9891 » 2011.09.11. 19:42

Wow! Gratulálok!
Nagyon szépen és ötletesen kivitelezett az egész felszerelés, ahogy látom még a kereső zenittükre is jusztírozható! Ahol kell ott van anyag, több helyen kényelemfokozó megoldásba botlani, látszik rajt hogy használatra termett.
Sok örömteli észlelési órát és elsöprő bolygófotókat kívánok!
P.GyörgyAttila
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2011.06.25. 10:30

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: P.GyörgyAttila » 2011.09.11. 20:08

Szia. Igen, csatlakozom az előttem szólóhoz! Nagyon szép munka!
Sidius

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2011.09.11. 21:13

Köszi! Eleve úgy is készült, hogy ne csak jól muzsikáljon hanem ránézni is jó legyen. Hogy mennyi időt szántam rá azt nem számoltam, de lehet, hogy jobb is :) (és mondom mindezt úgy, hogy szerencsémre mindent itthon tudtam gyártani, semmi miatt nem kellett szaladozni.)
meunier
Hozzászólások: 239
Csatlakozott: 2009.09.15. 13:21

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: meunier » 2011.09.12. 10:19

Gratulálok. Mindig is felnéztem azokra, akik a semmiből teremtenek valamit.
A Commodore 1541-es floppymeghajtó mi célt szolgál? :-)
TMB 100/800 APO, Lunt 60Ha, SW 200/1000N, Heq-5
Sidius

Re: Távcsőépítés

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2011.09.12. 16:58

Köszi!
Mivel mindenféle "szemetet" összegyűjtök, rendszerint akad valami, amiből építkezni tudok. A meghajtónak csak a háza és a transzformátora eredeti, benne a kapcsolóval és biztosítékkal. (Sokan meg kidobják az ilyesmit :( bár ha megmondják hova, akkor nem olyan nagy baj :) ) Ebből csináltam simított tápegységet. A dobozban nagy hely van, ezért a vezérlőelektronikát is bele szereltem, valamint pont van még elég hely egy akkumulátornak is. Egy hálózati tápkábel be, 4 fázis a motornak plusz test, és a kézi vezérlő vezetéke ki.
Válasz küldése

Vissza: “Távcsőépítés”