Re: Losmandy tripod, avagy egy mintaszerű háromláb
Elküldve: 2018.01.08. 17:52
Alapvetően a Losmandy átgondolt láb-megoldása miatt, ötletadás céljából indítottam ezt a topic-ot, és nem versenyeztetni akartam a Losmandy-t... Ezért, ha már méregetés lett belőle, mielőtt bárki megvádolna: semmilyen anyagi érdekem nem fűződik a Losmandy-hoz, pusztán egy nagyon jó, bár nem hibátlan, de a kínai vacakokat jelentősen meghaladó minőségű (de elfogadható mértékben drágább) mechanikának tartom.
A Fornax-okat nem különben; valóban robusztus, megbízható cuccok, ráadásul a nagyobb terhelhetőségű példányai viszonylag versenyképes áron is kaphatók a minőségi nyugati darabokhoz képest. Jelenleg azonban a kis-közepes kategóriában a GM-8 és a G-11 egyértelműen beelőzött a tudás/ár hányados tekintetében. A számok érzelem-mentes, makacs dolgok... Ráadásul az új vezérlését az a Jerry Hubbell készítette, aki a TDM-et tökre széttesztelte az USA-ban (azóte leszerződőtt az Explore Scientific-kel, és ott dolgozik); rendkívül precíz embernek ismertem meg (és igen jó véleményt írt róla... ).
Természetesen mindkét konkurens mechanika típus - minden erénye mellett - rendelkezik egy-két hibával is (saját tapasztalatból eredően állíthatom, próbáltam, használtam).
Pl. a Losmandy pólusra állításra használt mechanizmusainak nem jelentéktelen holtjátéka van (mind az azimut, mind a magassági), ami nem könnyíti meg túlzottan a pólusra állást. Továbbá a léptetőmotor és az Oldham-tengelykapcsoló olyan szerencsétlen helyre került a rekta tengelyen, hogy ha csak egy kicsit is túlfordítja az ember kézzel a távcsövet a helyi meridiánon keresztül kelet felé, akkor tutira összeütközik a dekli csigakerék és a rekta motor, ami a motornak nem igazán tesz jót; a motort is tartó NYÁK-ot már sikerült is eltörnöm e miatt... (Mondjuk ez nem normális üzemállapot, mivel nyugat felé teker a rekta tengely, de akkor is figyelni kell rá.) Azaz, csak és kizárólag motoros hajtással, auto-flippel érdemes használni.
Ugyanakkor a Fornax csupán egyik oldalon megfogott, konzolos, rugó feszítésű csigaorsó hajtóműve csípi a szememet. Ez sohasem lesz olyan merev, mint a Losmandy fix megfogású, holtjátékos csigaorsója, s ezért nagy nagyításokon jól láthatóan driftel kicsit elindulásnál és megállásnál a csiga mozgása miatt, valamint a vezető algoritmusnak is okoz némi fejfájást (és néha elhúzott csillagokat). Ezt már többször is említettem Palinak, alkalmaz is már kulisszát a megtámasztására, ami sokat javított a problémán (bár teljesen nem oldotta meg), de úgy látszik, az áttervezés túl nagy módosítást jelentene számára.
Mindazonáltal, a fenti hibákkal együtt is kiválóan használható mindkét típus, a kínai cuccok a sarkukba sem érnek...
MDA
A Fornax-okat nem különben; valóban robusztus, megbízható cuccok, ráadásul a nagyobb terhelhetőségű példányai viszonylag versenyképes áron is kaphatók a minőségi nyugati darabokhoz képest. Jelenleg azonban a kis-közepes kategóriában a GM-8 és a G-11 egyértelműen beelőzött a tudás/ár hányados tekintetében. A számok érzelem-mentes, makacs dolgok... Ráadásul az új vezérlését az a Jerry Hubbell készítette, aki a TDM-et tökre széttesztelte az USA-ban (azóte leszerződőtt az Explore Scientific-kel, és ott dolgozik); rendkívül precíz embernek ismertem meg (és igen jó véleményt írt róla... ).
Természetesen mindkét konkurens mechanika típus - minden erénye mellett - rendelkezik egy-két hibával is (saját tapasztalatból eredően állíthatom, próbáltam, használtam).
Pl. a Losmandy pólusra állításra használt mechanizmusainak nem jelentéktelen holtjátéka van (mind az azimut, mind a magassági), ami nem könnyíti meg túlzottan a pólusra állást. Továbbá a léptetőmotor és az Oldham-tengelykapcsoló olyan szerencsétlen helyre került a rekta tengelyen, hogy ha csak egy kicsit is túlfordítja az ember kézzel a távcsövet a helyi meridiánon keresztül kelet felé, akkor tutira összeütközik a dekli csigakerék és a rekta motor, ami a motornak nem igazán tesz jót; a motort is tartó NYÁK-ot már sikerült is eltörnöm e miatt... (Mondjuk ez nem normális üzemállapot, mivel nyugat felé teker a rekta tengely, de akkor is figyelni kell rá.) Azaz, csak és kizárólag motoros hajtással, auto-flippel érdemes használni.
Ugyanakkor a Fornax csupán egyik oldalon megfogott, konzolos, rugó feszítésű csigaorsó hajtóműve csípi a szememet. Ez sohasem lesz olyan merev, mint a Losmandy fix megfogású, holtjátékos csigaorsója, s ezért nagy nagyításokon jól láthatóan driftel kicsit elindulásnál és megállásnál a csiga mozgása miatt, valamint a vezető algoritmusnak is okoz némi fejfájást (és néha elhúzott csillagokat). Ezt már többször is említettem Palinak, alkalmaz is már kulisszát a megtámasztására, ami sokat javított a problémán (bár teljesen nem oldotta meg), de úgy látszik, az áttervezés túl nagy módosítást jelentene számára.
Mindazonáltal, a fenti hibákkal együtt is kiválóan használható mindkét típus, a kínai cuccok a sarkukba sem érnek...
MDA