Re: Dörzshajtású mechanika tervezés
Elküldve: 2013.05.17. 14:13
Úgy érzem, hogy ez a meglátásod teljesen egyezik a sajátommal. Itt az előny a periódushiba mentesség, a nagy átmérőjű csőtengely, a halalmas felfekvő és egymáson elforduló felület, és a két tökéletesen egyforma megoldású tengely menti forgatási mechanika, a több azonos alkatrész, és a nagyon egyszerű szerelhetőség. Van még egy előnye, és ez a tengelyben vezethető fényút! Ez a fix telepítésű szerkezet esetében, pl. hosszú fókuszú csövek esetében előnyös, főleg spektroszkóp alkalmazásakor. Ez most mellékes, de előny! Most eltekintve a szögadótól, amely profi beállításhoz, távvezérléshez kötelező, de csak fix telepítéskor, a szerkezet ára szerintem sokkal alacsonyabb egy csigahajtássú szerkezet áránál. Biztos figyelted, hogy gyakorlatilag a két csapágytartó sík lemezt kell megfelelőn, pontosan kifurkálni. A lyukakba betenni a csapágyakat, áttételkerekeket, és a koszorút, majd a főhengert, a másik koszorút és a túloldali csapágytartó lemezt, majd pontosra összeszorítani, hogy az elfordulás tökéletesen működjön, a két lemez hézagot beállítani. Ezzel kb. vége is a mechanika behangolásának. A harmadik hajtótengely hézagának megszöntetése adja a nyomóerőt, és atttól beáll a forgástengely, indulhat a hajtás. Nem kell darabokra szedni a tisztításkor, a csapágyak is láthatóak, a felületek is megvizsgálhatóak, tehát mindenhova belátni. A tisztítás, a kenés is igen egyszerű. Vékony fedőlemezzel letakarható és teljesen zárttá alakítható. A három motor meg teljesen egyforma, nem speciális, közönséges printerből is kitermelhető. A lényeg, hogy egyforma legyen. Egyelőre még az első darab esetében a felületedzett anyagtól is el lehet tekinteni, és talán a proto esetében a sima esztergált és simitott felület is megteszi. Gólyóscsapágy és acéltengely meg kapható olyan, amilyent szeretnék, egyedül a nagyon pontos áttételkerék, a kisebbek sorozatgyártása és tengelyre illesztése a legnagyobb hibaforrás. Erre kéne valami javaslat, hogy miként lehet egy dott tengelyre a pontosan legyártott kerekeket rátenni. Szerintem az illesztett furattal készített kerék melegítése és a tengely hűtése lenne a jó megoldás. Ez alkalmas ekkora nyomaték átvitelére, és ha anyaguk azonos, akkor maradandó a kapcsolat. A vásárolt tengelyeket méretre vágás, saroklecsapás után mélyhűtőbe lehet tenni, a legyártott kerekeket a rezsóra, és simán beleejteni a hűtött tengelyt. Szerinted ez a megoldás megfelelő lenne, vagy tudsz jobbat? Üdv. Imrefelsőszéktó írta:Imre, úgy érzem, hogy költség oldalról nézve nem biztos, hogy számot tevő előnye van az általad felvázolt összeállításnak egy csigahajtásos rendszerrel szemben. ... inkább a periódikus hiba mentes követési jellemzőiben, valamint hasonló költségkategória esetén a talán nagyobb teherbírásában keresendő. Mindemellett nagyon érdekes a gondolat a kis rendszeredről. Kiváncsi vagyok a fejleményekre.