Régi csapos és más rendszerű mechanikák felújítása

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1712
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Régi csapos és más rendszerű mechanikák felújítása

Hozzászólás Szerző: Imre » 2011.07.01. 01:25

A csapos mechanika ezzel készen állt a tesztre. Az EQ2 egyenáramú óragép eredetileg 9V-al működik, de éppen a határon volt a sebessége, első közelítésre. Az alkatrészeket átvizsgálva, azok katalógus szerinti adata megenged akár 18V-ot is, tehát nyugodtan rátettem egy 12V-os akkumulátorra. A sebessége több is lett, de az nem baj, legalább lehet miből visszavenni! Igen, de hogyan, és mivel lehet majd szabályozni a pontos fordulatra? Emlékeztem egy fellelhető programra, amely ZoomWebCam névre hallgat, amivel egy fényesebb csillag kamerával vett képét egy laptop ernyőn tetszés szerint lehet nagyítani! Nagyszerű, mert akkor csak egy fényérzékelő ellenállás kell, és egy méter kéteres hajlékony kábellel be kell kötni a megfelelő helyre. A kapcsolási rajz alapján találtam is egy ellenállást, amely a szabályozási körben a földre, azaz a negatív pólusra csatlakozik. Ha ezt csökkentem, akkor a motor fordulata is csökken. Az ellenállás 20 kOhm körülinek mértem, azaz egy fotóellenállást kell vele párhuzamosan kötni, amit majd a laptop ernyő csillagképe táplál fénnyel. Egy sima parlagi fotóellenállás 1 MOhm és 200 Ohm között változtatja az ellenállását, ha a képernyő fekete, vagy fehér felületére teszem, tehát megfelelő lesz! Bekötöttem, és a kereső távcső mögé helyeztem egy kis kamerát, egy fényesebb csillagot kerestem, és a csapos mechanikára helyezett Newton csövet is ráállítottam, és máris indulhatott a teszt. Az óragép szabályozóját a maximális fordulatra állítottam, és a fotóellenállást a nagyított vezető csillag képére helyeztem. A motor leállt, és amikor a csillag képnek a széle került alá elindult, és szép egyenletes zümmögéssel követte, ameddig a pólusraállási hiba miatt merőleges irányban el nem csúsott. Ezen javítottam azaz nagyon pontosan pólusra állítottam a csövet, és felvételt készítettem a Newton direkt fókuszában. Íme egy 30 másodperces felvétel az említett megoldással vezetve, illetve egy másik kép a laptop ernyőjéről, és egy harmadik egy frissen készült gyorsfeldolgozás a két napja fotózott Néma csengőről, más néven az M27-ről. Sajnos a budai belvárosi ég az nagyon határeset, de ezt sikerült kihozni 7 darab 30 másodpercre exponált képből.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1712
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Régi csapos és más rendszerű mechanikák felújítása

Hozzászólás Szerző: Imre » 2011.07.26. 13:34

A csigatengely oldalirányú megtámasztásának lehetőségét a menetes csapágy végére tekerhető véglezáró kupakba helyezett acélgolyóval lehet beállítható módon megoldani, amely egyben a kenőanyagot is benntartja. Az esetleges kopásnak megfelelően könnyen utánálítható. Ha a csigaorsónak a csigakerékre ható nyomását is könnyen állíthatóvá akarjuk tenni, akkor egy húzórugót is használhatunk, amely egyik végét a csapággyal szemben, az alaplemezbe betekert menetes végű tuskó tetejébe fúrt lyukba fűzünk, a másik vége meg a lezáró golyót tartó kupak és a csapágyat a rugólaphoz rögzítő anya közti hézagba kerül. Az orsóra merőleges irányban húzza a csapácsat, a megynyúlásának megfelelően. A húzórugóval beállítható nyomás szabályozását a rugó megfeszítésének mértékével, egy, a tuskóba szerelt menetes orsóval lehet megoldani. A tuskóba fúrt lyukat a rugó vastagságának megfelelően oldal irányban be kell vágni. Ez akadályozza az orsó elfordulását az erő beállításakor. A tuskó rögzítése esetleg nem csak az alaplemezhez történhet, hanem az oróhoz képest nem változó felülethez is. Sok esetben az alaplemez mérete kicsi!
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Imre 2011.07.26. 19:11-kor.
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Kukac
Hozzászólások: 950
Csatlakozott: 2011.05.06. 18:32

Re: Régi csapos és más rendszerű mechanikák felújítása

Hozzászólás Szerző: Kukac » 2011.07.26. 14:24

A csigaorsót úgy szokás precízen illeszteni a csigakerékhez, hogy
a csigaorsót csapágyazzák, és azegészet egy kis házban, együtt szerelik a kerékhez.
Hogy a csapágyak ne lötyögjenek, O elrendezésben kell őket tervezni, és
csapágyanyával rögzíteni. (Persze lehet X is, de akkor nem csapágyanya feszít,
hanem valami más.)

Csiga-csigakerék játékmentes illesztésénél fontos, hogy a kerék tengelye
(pontosabban annak vetülete, mert kitérő tengelyek)
pontosan merőleges legyen a csigaosró tengelyére, és a csigakerék középsíkja
egybe essen a csigaosró tengelyével.

Ezen kívül előfeszítest is alkalmazni kell, ezt lehet rugóval, de csak vezetett pályán,
hogy a fenti geometriai kritériumok teljesüljenek.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1712
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Régi csapos és más rendszerű mechanikák felújítása

Hozzászólás Szerző: Imre » 2011.07.26. 16:44

Itt a régi csapos és más rendszerű mechanikák felűjításához használható egyszerű módszerket, bevált és kipróbált, jól működő gykorlatban kivitelezett megoldásokat közlök, és nem elméleti fejtegetéseket! Nyiss egy fórumot, pl. mechanika tervezése címen, és ott folytathatjuk! Kösz! Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1712
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Régi csapos és más rendszerű mechanikák felújítása

Hozzászólás Szerző: Imre » 2012.04.05. 01:28

Időközben elkészült, és egy hirtelen ötlettől vezérelve megmértem azt, hogy egy régi, hozzá méltó stabil teodolit faállványra téve mekkora erő kell a K-Ny és É-D irányú 1 ívmásodpercnyi kitérítéséhez. Szerencsém volt, mert a rátett 250/1310 Newton csőnek a súlypontja, azaz forgástengelye éppen 1m távol van az okulártól, tehát a nyomatékban mérve az 1 ívmásodperchez szükséges kitérítő erő könnyen átszámolható nyomatékra. Minden további magyarázkodás helyett mutatom a teszt során készített videó néhány kockáját a rövid magyarázó felírással és 3 fényképet is hozzákötve, amely a mérési módszert mutatja. Íme az 1 perces teszt képekben:
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1712
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Régi csapos és más rendszerű mechanikák felújítása

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.01.12. 22:59

Hosszú használat után érdekes hiba jelentkezett. A távcső elkezdett ugrálni, és nem lehetett a követést stabilizálni. Szemügyre vettem a hajtás egyes elemeit, és azt tapasztaltam, hogy az egytengelyűséget kiegyenlítő kis közdarabon törés nyoma látszik. Még nem vált el teljesen a két tengelyvéget összekötő rovátkolt aluninium, csak egyik fele pattant el, de már a szükséges nyomatékot egyenletesen nem tudta a hajtóműtől a csigaorsóra átvinni. Sokkal nagyobb nyomatékra méretezett közdarabot kellett készíteni, mint az a kis gyenge aluminium szerkezet. Ennek rajzár mutatom. Lehet vasból, sárgarézből készíteni a tengelyvégre erősíthető két tárcsát, amelyek közé rugalmas vékony bronz, vagy még vékonyabb acéllemez idomot kell ráfogatni távtartókon keresztül. Szereléskor egyetlen megfelelő méretű tengelyre kell húzni, mert úgy lehet pontosan rögzíteni a rugalmas lemezt a négy furaton át alátéttel, és lehetőleg rozsdamentes acélcsavarral. M5, vagy M4 méretűek lehetnek, a tengely méretétől függően. 6 mm ármérő esetén M4, 8 mm tengelyátmérő felett inkább az M5 ad stabil megfogást és szorítást. A lemez felfogatásakor karmos alátétet is célszerű használni, az lazulástól mentesen biztosítja a lemez erős megfogását. Üdv. Imre
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1712
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Régi csapos és más rendszerű mechanikák felújítása

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.01.14. 19:37

Régi csapos mechanikára a tubustartókat általában rácsavarozták. Ez a szétszerelését és felállítását nagyban nehezíti, ugyanis nem tehető rá egyszerűen egy prizmasínre szerelt távcső. Ezen könnyen lehet segíteni, nem kell hozzá sok anyag, csak néhány rozsdamentes csavar, anya, alátát, és egy fúró meg reszelő. Anyagszükséglete minimális, a beszerzési ár lehet, hogy 500 Ft alatt van! Ennyiért senki nem készít prizmasín tartót, tehát fúrjuk ki magunk azt a néhány lyukat, reszeljük meg az excrentrikus szorító ívét szép pontosra, és szereljük össze a rugólemezből, vagy fűrészlapból készített közdarabbal a prizmasín tartót.

A rugót, és a fűrészlapot a hajlítás és fúrás előtt le kell lágyítani, ami vörösizzásig történő hevítéssel és lassú kihűtéssel oldható meg. A megmunkálás után vissza lehet edzeni, ami hevítést és hirtelen hűtést jelent, pl. vízbe dugni a éppen feketére kihűlt rugólapot. Az M8-as anya távtartóként működik! Felette a hozzá való vastag alátét támasztja majd a prizmasín szélét, és ezt az alátétet szorítja az M6 csavar feje alá tett vastag saját méretéhez illő alátét! Ha akarjuk, akkor lereszelhetjük megfelelő szögre a feltámaszkodó felületet, de nem fontos az esetleges galvanizálástól megszabadítani! Az excentrikus szorító nyelvét a két alátét között könnyen elfordíthatóra kell szerelni, de ne kotyogjon, pontosan kell hézagolni. Úgy szereljük, hogy egymás felé, azaz befelé nyomással záródjon mindkettő! Ha másként teszünk, akkor kicsúszhat a prizmasín oldal irányú erő hatására! Itt hol az egyik, hol a másik akadályozza a kioldódást, mert ellentétes irányú nyomatékkal nyithatóak!

Az excenter kar pereme a rugóacélt súrolja elfordításkor, nem a prizmasín oldalát marja! Arra kell ügyelni, hogy az excenter külső íve még a teljes behajtás elött szorítsa meg a prizmasínt! A rugó vastagságát is figyelembe kell venni! itt előnyös, ha nem tövig menetes a csavar, mert az a tengely! Ha az ellentétes oldalra excentrikusan fúrt, vagy bepontozott furatú alátétet teszünk (8 mm-es), akkor azzal finoman be tudjuk állítani bármikor a szorítás pontos helyzetét, tehát most előny, ha nem pontosan középen van az alátéten a lyuk! A rugólemezt úgy rögzítsük, hogy a nyitott excenter esetében is elegendő erővel nyomva, nyitva tartsa a nyelvecskét, hogy be tudjuk tenni biztonságosan a prizmasínnel szerelt tubust a helyére! A nyelv zárásakor, a prizmasín megszorításakor mindig húzóerő ébred a rugólemezben! Ha kész, akkor egy csepp olaj, a két excenter kar tengelyére, és a rugólapra, és máris használható! Ha van kérdés, válaszolok szívesen! Sok sikert! Üdv. Imre
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”