Oldal: 3 / 7

Re: Egy nehéz mechanika születése

Elküldve: 2011.01.30. 00:18
Szerző: btibor9891
Annak az axiál csapágynak akkor van igazán szerepe, ha "nem találok ki a lyukból" amikor kiemelem/kiemeljük a mechanikát a ferde oszlop-végből. Ha a tengely axiális irányban megmozdul, akkor a csigahajtás, illetve a csigaorsó felfüggesztése mondana rám csúnyákat, meg én is utána.
A kúpgörgős csapágyról elég megosztó véleményeket hallottam, távcsőmechanikákban inkább kerülendő a görgők nem egyenletes, hanem bolyongó-támolygó futása miatt. Tarjáni történet egy eléggé ismert EQ6 példányról: ez okozta, hogy dekliben kóvályog a távcső vezetés közben. Miután kicserélték ferde hatásvonalú golyóscsapágyra, már nem emelgette a tubust.
Ferde hatásvonalú golyós csapágyat pedig max 30mm tengelyátmérőig találtam, ha a csapágyház 62mm-s furatából indulok ki. Arányait tekintve így is elvékonyítottam már a tengelyvéget.

Re: Egy nehéz mechanika születése

Elküldve: 2011.01.30. 12:29
Szerző: ammonita
Úgy tudom a fornaxot is kúpcsapágyakkal szerelik, és még senki nem panaszkodott rá. Legföljebb a súlya miatt:)
Valaki írt itt korábban a dörzshajtásról. Ott milyen anyagból csinálják a dörzskereket? És csak egy ponton, vagy esetleg több helyen viszik át a meghajtást?

Re: Egy nehéz mechanika születése

Elküldve: 2011.01.31. 19:58
Szerző: Balazsbb80
Sok sikert és kitartást a távcsőmechanika készítéshez Tibi! Remélem a nyár végén már üzemelni fog és ki tudjuk próbálni. :)

Üdv: Buti Balázs

Re: Egy nehéz mechanika születése

Elküldve: 2011.01.31. 20:28
Szerző: Vizi Péter
Tibor! Meg tudod adni a mestert, aki a csigahajtást készítette?

Re: Egy nehéz mechanika születése

Elküldve: 2011.01.31. 23:03
Szerző: btibor9891
Balázs: Köszi, rajta vagyok! :)

Péter: üzenet ment

Egyébként most látványos dolog nem történt, a terveket finomítom hogy a következő alkatrész-garnitúra alakot öltsön, illetve ellenőrzöm az alkatrészek méreteit. fárasztó tud lenni...

Re: Egy nehéz mechanika születése

Elküldve: 2011.02.09. 08:09
Szerző: ammonita
Tibor, azt szeretném megkérdezni, hogy a csigaorsód milyen átmérőjű, és a csigakerék milyen vastag. Azt írtad, hogy egyes modulú, de azt nem tudom, hogy akkor a többi méret is szabványos-e, vagy azt olyanra csinálják amilyenre akarom. Az állványomhoz tervezem a csigahajtást, és tologatom ide-oda a millimétereket, de egyelőre sehogy sem akar elférni.
Köszi.

Re: Egy nehéz mechanika születése

Elküldve: 2011.02.09. 09:36
Szerző: felsőszéktó
ammonita írta:Tibor, azt szeretném megkérdezni, hogy a csigaorsód milyen átmérőjű, és a csigakerék milyen vastag.

És, ha nem titok, mennyibe került egy kerék-orsó szett? :)

Re: Egy nehéz mechanika születése

Elküldve: 2011.02.09. 19:16
Szerző: btibor9891
Gábor:
A csigaorsóm osztókör átmérője 20 mm, ez egyrészt szép kerek szám, másrészt neten is láttam korábban ilyen méretű orsót és a fogaskerék készítő is azt mondta, hogy mivel ütőkéssel készíti majd a kereket, bármilyen átmérőre ki tudja állítani. Ez ügyben viszont szerintem előbb beszélj a kiszemelt készítővel, ő mit javasol illetve a szerszámaival mit tud megcsinálni.
A csigakerék osztókör átmérője 180mm, külső átmérője így 183mm, a furat 112mm, a vastagsága pedig 18mm. A fogazás szépen kifut az éllekerekítésig. A vastagságból 2 mm-t még lehetett volna karcsúsítani, így tömeget spórolni, de már mindegy. Egy orsó-kerék pár 70e volt, elég húzósra sikerült.
2010_09_17-18_30_57-1408.JPG

A milliméterekkel nekem is gondjaim vannak, de inkább centis nagyságrendben :(
A rekta csigaorsót oldalra ki kell tennem hogy elférjen, a deklit már nem tudom annyit tologatni. Ha el is férnének, a motorok lógnának ki valamerre. Valahova erre a sarokra kerül a pólustávcső is.
hajtás_2011_02_09.jpg

A mecha színe úgy tűnik hogy valami hasonló bordó lesz, a szürkén ábrázolt hajtáselemek maradnak nyers alu felülettel és kapnak egy pofás burkolatot. A kezelőszervek kékre lesznek festve, úgy mint a kuplung rögzítő anyák, a tetejére elhelyezett elektronikai panel és a pólusra állító rész néhány eleme.
Igyekszem az utolsó csavarig kidolgozni az alkatrészeket, mert utólag helyben furkálni már nem sok lehetőségem van.

Ideje lenne nevet adni a projektnek, kíváncsian várom az ötleteiteket.
Első körben szerényen csak Góliátra gondoltam :D

Re: Egy nehéz mechanika születése

Elküldve: 2011.02.09. 22:18
Szerző: ammonita
Köszi az adatokat.
Meseszép az a csigakerék meg az orsó. Gyönyörű munka.
Még nincs kiszemelt emberem erre a feladatra. Nemrég készült el a mechanikám, amiről a másik fórumon írogattam korábban. A tengelyeket és a csapágyazást nagyon precízen megcsinálta az esztergályos, viszont a meghajtás nem sikerült valami jóra, így le kell cserélnem az egészet.
Névjavaslat: lehetne esetleg Terminátor, mivel olyan szép szögletes, meg gép kinézete van:)

Re: Egy nehéz mechanika születése

Elküldve: 2011.02.09. 22:59
Szerző: btibor9891
Köszi a névjavaslatot, nevettem rajt egy jót de tetszik :)
Szomorúan hallom hogy ilyen fontos részen kell alapvetően módosítanod. Remélem a 2.0-s verzió már beválik!

A csigakerék kidolgozottsága engem is megfogott.
A kuplunghoz kell nekem a belső furat pontos mérete, ezért segítséget kértem a méréstechnika tanáromtól. Furatmikrométerrel körbeméregettem, és kértem hogy mondjon rá valami becslést, mégis mennyit fog változni ha a felületi érdesség kisimul. A válasz ez volt: ha van rá 10 percem, felteszi a köralakvizsgálóra és beméri nekem. Így majd látszik a méret, köralakhiba és a felületi érdesség is. Nem mondtam nemet :D