Egy nehéz mechanika születése

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
csakb
Hozzászólások: 951
Csatlakozott: 2009.09.16. 02:00

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: csakb » 2011.01.28. 19:07

Aha. Leírva bonyolultabbnak tűnik, mint amilyen valójában lesz. :)
Egyébként off-axis pólustávcsővel is egész jól lehet közelítőleg pólusra állni, a finomításhoz meg úgysem kell.

Sőt, Sári Pali 6 mechanikát lőtt be nagyjából egy tolómérővel (pólus-tolómérő :) ).

Jó alaposan kidolgoztad már a tervet, remélem, mihamarabb sikerül megvalósítanod!
btibor9891
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: btibor9891 » 2011.01.28. 20:25

csakb írta:Egyébként off-axis pólustávcsővel is egész jól lehet közelítőleg pólusra állni, a finomításhoz meg úgysem kell.

Az off-axis pólustávcsőnek van valamilyen hátránya a nehezebb kalibráláson kívül?

A pólustávcsövet is az LXD55-ből fogom szedni, elég pontos ha jól be van lőve. Könnyű használni mert a hosszú vonalat csak az Arcturus irányába kell fordítani és a Polarist a jelölt 5'-es karika szélére rakni (már annyit vándorolt!). Ha rendes tartót készítek neki, akkor a beállítása is stabilan megmarad mert a szállemez fix.

A tervek utolsó nagyléptékű át- és kidolgozását tavaly februárban kezdtem, addig útkeresés volt, persze az akkori ötleteket is felhasználtam. A finomítások miatt az első esztergált darabot július végén készítettem, szeptember közepéig dolgoztam rajt, kb minden második nap esztergáltam valamit. Rutin híján jó lassan :D

Most a szünetben gyorsan kidolgozom a külsős munkákat, hogy nyáron arra már ne kelljen várni. Az ördög a részletekben rejlik... Szeptember közepére remélem tesztelhető lesz.
Avatar
Vizi Péter
Hozzászólások: 2009
Csatlakozott: 2009.10.12. 17:59

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: Vizi Péter » 2011.01.28. 21:59

Szia Tibor! Mechanikát építeni jó dolog. Honnan szedted a csigahajtást és milyen az áttétel?
btibor9891
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: btibor9891 » 2011.01.28. 23:02

Szia!
Szerintem is :)
A csigahajtást egy környékbeli fogaskerék készítő készítette el. Egyedül viszi a műhelyét (jól felszerelt), tehát magának dolgozik, nem egy fizetett dolgozó akinek úgyis eltelik a munkaideje. Apának már volt vele tapasztalata, tisztán, precízen és pontosan dolgozott.
A csigakerék 180 fogú, 1-es modulú. Anyaga siklócsapágy-bronz, az orsó nemesített acél. Bordásszíj hajtással még kb. 2,5-ös áttételt fogok megvalósítani, így az LDX55 motorja az eredetinél háromszor gyorsabban fog forogni, jóval simább járást eredményezve. Nagyobb áttételt már nem rakhatok rá. (Pedig szeretnék, mert még jobb lenne az enkóder felbontása, stabilabban járna a motor vezetéskor. Csak sajnos túlhajtanám, ha véletlenül is ráengednék egy GoTo-t.)
btibor9891
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: btibor9891 » 2011.01.29. 00:14

Egy ideje nem tudok továbblépni azon, hogy milyen legyen a távcső csatlakozása.
A dekli tengely egy 150x200mm-s felhegesztett műszerplatniban végződik, erre csavarozom fel a prizmasínt fogadó pofát. A befogó univerzális lesz, a Vixen és a 3"-os Losmandy sínekkel is elboldogulna. A Losmandy sínről tudom, hogy a ferde lerézselés 60°-os, de az elterjedtebb Vixen sínről nincsenek ilyen pontos infóim. Képek alapján úgy láttam, hogy gyártmánytól is függ, milyen a profilja. Elvileg 75°, érdemes lenne-e hegyesebb, mondjuk 70°-os profillal számolni?
Ha túl hegyesre veszem, a befogó csak a fenti elvékonyított élben érintkezik és oldalirányban is eltolja tengelyből a távcsövet.
Mi a véleményetek?
felsőszéktó
Hozzászólások: 25
Csatlakozott: 2010.01.23. 21:01

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: felsőszéktó » 2011.01.29. 07:45

Szépen haladsz, gratu! :)
A Stabinál a tubusgyűrűk felfogatásánál inkább úgy gondolkodtam, hogy a stabilitás és a költség a legfontosabb, hogy univerzális legyen a fogadó felület az szerintem másodlagos. A fentiek miatt a dekli fejen inkább kialakítottam egy 6 csavaros csatlakozó síkfelületet, amihez lézerrel vágott alakos acéllapot lehet csavarozni. Ehhez az acéllaphoz van hozzáfogatva a két tubusgyűrű. Ha valaki több tubust is szeretne a mechával használni, akkor egy kis szereléssel felfogathat egy másik lézervágott lapot, rajta a más méretű tubusgyűrűkkel.
A pólustávcsövünk most még a rekta tengelyben van, de a következő változatnál lehet, hogy kirakom én is off-axisba (a Gemininél is milyen jól működik így). A mostani kialakítás érdekében végig kellett fúrni a rekta tengelyt, meg keresztben át a dekli egységet. Ennek mondjuk inkább csak költség vonzata van, de a merevséget nem befolyásolta az alkalmazott falvastagságok miatt. Viszont okozott némi kedvező súlycsökkenést. Azt viszont, hogy enkódert rakjak a rekta tengelyre így csak körülményesen lehet megoldani. (Vagy úgy, hogy csillagdában elhelyezve a mechát egyszeri pólusraállás után kivesszük a pólustávcsövet és helyére illesztjük az enkódert. De ez kicsit körülményes így, szóval inkább módosítok majd az összeállításon. )
Nekem is van egy kérdésem a csigahajtással kapcsolatban. :) A csigaorsód menete köszörült?
Ja egy másik, a 3D-vel saccoltattál már tömeget a szerkezetre?
btibor9891
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: btibor9891 » 2011.01.29. 12:46

Szia!
Köszönöm a biztatást, és egyúttal gratula nektek is!

Nektek nem volt olyan nehéz kialakítani a tubust fogadó síkfelületet, mert az ott úgyis funkcionális elem, nálam viszont csak tengelyvég van. Lehet hogy én is majd simán felcsavarozom azt a sínt a platnira.
Az enkóderen én is gondolkodtam, a rekta végén meghagytam egy csaprészt ahol utólag bármit lehet csatlakoztatni. Jó lenne még tudni, hogy egy ilyen egység mekkora helyet foglal, a döntött csövet akkorára hagynám meg.

A csigaorsók köszörültek, ha jól tudom egy felfogásban a csapágyhelyekkel. A periodikus hibára természetesen nem tudott mondani a készítő semmit :)
A tömeget megsaccoltattam a modellben, de blőd dolgok jöttek ki belőle. Van egy excel táblám, abba összeírtam a tételjegyzéket anyag, méret, tömeg, befektetett munkaóra, külsős v. saját megmunkálás és egységár részletességgel. A mechanikához előkészített anyagok most tartanak 28,5 kg-nál, de ebből több alkatrész veszteni fog még párszor 10 dekát, valamelyik másfél kilót. legyen mondjuk 25 kg a jelenlegi alkatrészkupac végső állapotban. hiányzik viszont két alu oldallemez, a csigaorsók alu háza, a csigakereket támasztó alu tárcsa + rögzítő és kuplung szorító anya, burkolatok, motorok, beletömött elektronika. Meg két marék csavar :D Legyen mondjuk ~35 kg a fej. Majd gyúrnom kell, vagy rendszeresíteni egy észlelőtársat. És feltenni két kényelmes fogantyút :)
ammonita
Hozzászólások: 43
Csatlakozott: 2009.10.10. 21:36

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: ammonita » 2011.01.29. 21:26

Nos valamit nem értek a csapágyazásnál.
A radiális csapágy belső gyűrűjét terheled a tengejjel, és a külső gyűrűn viszed át az erőt az axiális csapágyra?
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
btibor9891
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2009.09.14. 19:12

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: btibor9891 » 2011.01.29. 23:06

Jó a megfigyelés! rágódtam sokat az elrendezésen, de a csapágyház kialakítása és a maximális tengelyátmérő ezt tette lehetővé. A mélyhornyú golyóscsapágy mindkét irányban terhelhető, bár axiálisan a névleges teherbírás kb. 30%-át viseli el. Rontva a helyzetet a statikus üzemmel, további 0,3...0,5-ös szorzóval kell számolni. Katalógus szerinti a választott 6007-es terhelhetősége 16 kN, ami az adott üzemi körülményekre átszámolva rossz esetben is 1,44kN-t, ~140kg-ot jelent.
Az axiális csapágy legfontosabb szerepe az előfeszítés és tengelyirányú holtjátékmentesítés, de a tengelyt felfelé ható erő csak szállításkor, az oszlopról leemeléskor érhet. A még lentebb található tányérrugók biztosítják az axiális előfeszítő erő határolását, kézzel össze tudom nyomni őket ütközésig. Ez nagyjából 25kg előterhelés lehet. Hozzáadva a maximálisan 30-40kg műszertömeget és ugyanennyi ellensúlyt (ezek hatásvonala nem tengelyirányú, de számoljuk teljes értékkel) összesen 100-105 kg-ot kitéve. Legrosszabb esetben is 33% tartalék marad dinamikus hatásokra.
Ezügyben már konzultáltam gyakorlati szakemberekkel is, ők is megerősítettek hogy ilyen csapágynak ezek a terhelések nem okoznak gondot. A támasztó csapágy inkább csak megtévesztésből, kényszerűségből van benn, valaminek ebben az irányban is fel kell venni a jelentkező minimális erőket.

Köszönöm hogy elgondolkodtál rajta, nem kizárt hogy még maradtak rejtett hibák.
ammonita
Hozzászólások: 43
Csatlakozott: 2009.10.10. 21:36

Re: Egy nehéz mechanika születése

Hozzászólás Szerző: ammonita » 2011.01.29. 23:33

Így már értem. Nem tudtam mit is csinál ott az az axiális csapágy.
De akkor talán nincs is rá szükség. A távcső meg a többi súly elég ahhoz, hogy ne legyen tengely irányú elmozdulás. Az a plusz 25 kg rugóerő már nem sokat számít.
Persze egy kúpcsapágy jobb lenne...
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”