Oldal: 97 / 99

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2019.01.22. 00:02
Szerző: Attila
Végh Zoli írta:
2019.01.21. 23:20
Hmmm... ez komoly ? Én eddig nem mertem rátenni az EQ6PRO-ra a 300/1500-as flex newtont .
Az EQ6-nak - emlékeim szerint - úgy 15-20mm körüli átmérőjű acél tengelyei vannak, radiális golyós csapágyazással megtámasztva. Precizitás szempontjából messze nem ideális, de simán terhelhető. Csak a csiga-hajtást tudja kissé erősebben terhelni egy nehéz és nagy inerciájú tubus, de az is inkább csak fotózáskor (a vezetés pontossága miatt) lehet kritikus. Vizuális használat esetén nem gond.

MDA

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2019.01.22. 08:31
Szerző: pisza
Én is így gondolom. Normál használat során mi lehet a baj? Elhajlik a tengely? Kétlem...
Extrém nagy szélben, vagy ha belekapaszkodik valaki a kihuzatba, vagy nekiesik valaki a tubusnak a csigakerék ledarálódik, de azt lehet pótolni.
A tubus tervezésénél fontosnak tartottam, hogy a tömegközéppont pontosan a tubus felénél legyen. Igy, ha vízszinthez képest 45 fok alatt áll a tubus nem terheli pozitív irányba a csigakereket, illetve ha 45 foktól meredekebben áll, akkor meg negatív irányba. Ezt ugye futósúllyal oldották meg régebben (szinte minden távcsőven megtalálható volt) Ezzel a megoldással a tubus tehetetlensége lényegesen javul.
Véleményem szerint a 300/1500 flex dobsonnal is az lenne a legfőbb baj hogy alacsony szögben lefelé húzná a mechanikát, magas szögben pedig felfelé. Én így jártam egy 200/1200 Flex-Goto val, mágneses ólomnehezékkel kellett súlyozgatni állandóan, mert a laza fékek nem tudták a tubust tartani.
Nem is a nagy súly miatt aggódom, hanem a tubus hossza miatt hosszabb lesz a remegésnek lecsillapodási ideje. Dupla tubus hossznál ez négyzetesen emelkedik. A deklinációs tengelytől az okulárkihuzatom 80 cm. Ez már nem kevés erőkar a tengelyre.

Az EQ-R ráadásul az elődjéhez képest valóban fejlődött, (nem csak a bordásszíj miatt) hanem a pólusállító mechanizmus ég -és Föld. Nem csak precízebb, hanem masszívabb is lett.

Üdv:
Csaba

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2019.01.22. 09:03
Szerző: Végh Zoli
pisza írta:
2019.01.22. 08:31
Én is így gondolom. Normál használat során mi lehet a baj? Elhajlik a tengely? Kétlem...
Extrém nagy szélben, vagy ha belekapaszkodik valaki a kihuzatba, vagy nekiesik valaki a tubusnak a csigakerék ledarálódik, de azt lehet pótolni.
A tubus tervezésénél fontosnak tartottam, hogy a tömegközéppont pontosan a tubus felénél legyen. Igy, ha vízszinthez képest 45 fok alatt áll a tubus nem terheli pozitív irányba a csigakereket, illetve ha 45 foktól meredekebben áll, akkor meg negatív irányba. Ezt ugye futósúllyal oldották meg régebben (szinte minden távcsőven megtalálható volt) Ezzel a megoldással a tubus tehetetlensége lényegesen javul.
Véleményem szerint a 300/1500 flex dobsonnal is az lenne a legfőbb baj hogy alacsony szögben lefelé húzná a mechanikát, magas szögben pedig felfelé. Én így jártam egy 200/1200 Flex-Goto val, mágneses ólomnehezékkel kellett súlyozgatni állandóan, mert a laza fékek nem tudták a tubust tartani.
Nem is a nagy súly miatt aggódom, hanem a tubus hossza miatt hosszabb lesz a remegésnek lecsillapodási ideje. Dupla tubus hossznál ez négyzetesen emelkedik. A deklinációs tengelytől az okulárkihuzatom 80 cm. Ez már nem kevés erőkar a tengelyre.

Az EQ-R ráadásul az elődjéhez képest valóban fejlődött, (nem csak a bordásszíj miatt) hanem a pólusállító mechanizmus ég -és Föld. Nem csak precízebb, hanem masszívabb is lett.

Üdv:
Csaba

Ezt most nem értem , ha a tubus ki van egyensúlyozva , akkor mit számít , hogy nem egyforma a csőhossz a két irányban ? Én eredetileg törtoszlopos megoldással gondoltam a szerkezetet javítani , de elbizonytalanodtam , hogy a 300-assal kinyírnám a tengelykeresztet , és nem álltam neki megcsinálni

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2019.01.22. 10:52
Szerző: pisza
Zoltán, megpróbálom másképp elmondani, mire gondolok.
Van egy tubus 15 kg. Nyílván a főtükör a legsúlyosabb, ezért a tömegközéppont nem a tubus felére kerül, hanem a főtükörhöz közelebb.
Mondjuk legyen a 2/3, és 1/3 arány, így a főtükörhöz eső súlyrész 10 kg, az okulárkihuzathoz eső rész 5 kg lesz.
Teljesen vízszintben tartva a tubust egyensúlyban marad. De ha meredek szögben emeled, és elengeded nem marad úgy, hanem visszaáll vízszintesre. Olyan az érzés mintha a tubus eleje nehezebb lenne, és az húzza vízszintbe. Pedig nem nehezebb, ellenkezőleg a példa szerint az csak 5 kg, ellenben a hátsó 15 kg al.

A változtatható futósúllyal egyrészt az okulárcsere/kiegészítő cseréből adódó kiegyensúlyozást, illetve ezt a jelenséget küszöbölhetjüki.
Azzal meg csak annyi a bajom, hogy felesleges súlyt rakok a mechanikára.

Ha viszont a tubusod tömegközéppontja pontosan a felénél van, akkor ez a jelenség nem mutatkozik.
Valami vektoros dologgal le lehetne rajzolni, de régen voltam matekórán.
Talán Attila tudja mi is ez pontosan.

Üdv
Csaba

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2019.01.22. 12:22
Szerző: Végh Zoli
pisza írta:
2019.01.22. 10:52
Zoltán, megpróbálom másképp elmondani, mire gondolok.
Van egy tubus 15 kg. Nyílván a főtükör a legsúlyosabb, ezért a tömegközéppont nem a tubus felére kerül, hanem a főtükörhöz közelebb.
Mondjuk legyen a 2/3, és 1/3 arány, így a főtükörhöz eső súlyrész 10 kg, az okulárkihuzathoz eső rész 5 kg lesz.
Teljesen vízszintben tartva a tubust egyensúlyban marad. De ha meredek szögben emeled, és elengeded nem marad úgy, hanem visszaáll vízszintesre. Olyan az érzés mintha a tubus eleje nehezebb lenne, és az húzza vízszintbe. Pedig nem nehezebb, ellenkezőleg a példa szerint az csak 5 kg, ellenben a hátsó 15 kg al.

A változtatható futósúllyal egyrészt az okulárcsere/kiegészítő cseréből adódó kiegyensúlyozást, illetve ezt a jelenséget küszöbölhetjüki.
Azzal meg csak annyi a bajom, hogy felesleges súlyt rakok a mechanikára.

Ha viszont a tubusod tömegközéppontja pontosan a felénél van, akkor ez a jelenség nem mutatkozik.
Valami vektoros dologgal le lehetne rajzolni, de régen voltam matekórán.
Talán Attila tudja mi is ez pontosan.

Üdv
Csaba

Értem én , hogy gőzmozdony , de mi hajcsa ? :lol: :lol: :lol: Hmmm... van ez akkora erő , hogy az EQ6 kuplungja megcsúszik ? Ha a futósúly már gondot okoz , akkor eleve túl van terhelve a mechanika .

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2019.01.22. 13:22
Szerző: pisza
Hát ez az Zoli! Pont most tervezek túltehelni egy mechanikát, amit a gyártó sem javasol. Ide meg plussz futósúly azt nem hiányzik.
De visszatérve az előző gondolatokhoz. Az avatarképemen egy rácsos dobson látszik, továbbá az hogy a súlypontelosztása mennyire alacsonyra sikerült. Ez nem vízszintesen van egyensúlyba, hanem kb 45 fokon. Ha a fékeket teljesen kioldom, és lebillentem előre borúl mintha orrnehéz lenne, ha meg a 45 foktól magasabbra felemelem akkor meg beáll függőlegesbe, mintha súlyosan farnehéz lenne.
Nem tudok mit kezdeni vele, komolyan fékeznem kell a csapágyakat. Nem nagy gond, mert itt nincs bronzfogaskerék.

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2019.01.22. 13:32
Szerző: pisza
Üdv kaptam 2 fotót az EQ-6 R mechanika tengelyéről.
A dekli tengely mérete, inkább cső ez amibe belecsúszik az ellensúlytengely. Falvastagsága 10 mm.
Ez tényleg nem fog elgörbülni :D
Üdv: Csaba

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2019.01.22. 13:47
Szerző: cbo
Szerintem ne tegyel ra 300-as Newtont, en ugy latom, hogy az en AZ-EQ6-mnal 250-es Lacerta Newton az amit meg biztonsaggal elvisz. Igaz, hogy en elsosorban fotozasra hasznalom.

Nyilvan tomegfuggo a dolog, de sztem 250 mm a max.

Udv:
Zsolt

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2019.01.22. 14:23
Szerző: pisza
Zsolt egy karbon/üvegszál kompozit Newton menne rá 18 kg-al.
Nehezebb 4 kilóval mint egy 250-es Skywatcher Newton, viszont könnyebb majd 4 kilóval mint a 300-as Newton.
Üdv: Csaba

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2019.01.22. 14:31
Szerző: cbo
pisza írta:
2019.01.22. 14:23
Zsolt egy karbon/üvegszál kompozit Newton menne rá 18 kg-al.
Nehezebb 4 kilóval mint egy 250-es Skywatcher Newton, viszont könnyebb majd 4 kilóval mint a 300-as Newton.
Üdv: Csaba
En is karbon tubusokat hasznalok szinte kizarolag. Annyi, hogy ezek foto-Newton verziok, tehat mindenuk erositett, velurozott, stb. Vmivel nehezebbek ezert. Plusz nekem meg a kereson kivul, lezer, harmatsapka es az MGen vezetotavcsove is rajtuk van. Erre jon ra meg a CCD es/vagy DSLR gep. Igy mar azert van sulytobblet rendesen. Vizu hasznalatnal persze par dolog elmaradhat.