EQ Mechanikák

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
Kaszás Gábor
Hozzászólások: 103
Csatlakozott: 2012.12.14. 10:01

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Kaszás Gábor » 2013.03.28. 10:23

Imre írta:Nálam is ilyen motor hajt egy szerkezetet, és természetesen vezetem is, ha kell.


Milyen mechanikát hajtasz vele?
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1738
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.03.28. 14:43

m4k3r írta:Kedves Imre! Megvettem az óragépet. Egy kis átalakítás kelleni fog, hogy illeszkedjen a mechanikára, de reményeim szerint is megfelelő lesz vele. ...
Amik kérdésesek számomra, hogy a (kamera?) óramű felszerelése után lesz-e még lehetőség a finom-mozgatásra, vagy már nem? Mennyi ideig működik egy 9V-os elemmel és illesztő áramkör nélkül működik-e 6V vagy 12V-os akkuról?

Nálam 12V akkuról működik minden. Az EQ2 egyenáramú óragépe is. Nem kell semmi átalakítás, csak egy kábel, és az akkura egy 12V5W izzóval sorba kapcsoltam, ez mutatja, ha esetleg beszorul valami, mert a nagyobb áramfelvételre világítani kezd, és egyben kicsit biztosítéknak is szolgál. Zárlat hatására világít, és jelzi a hibát. Beépítettem gyors mozgatást is előre és vissza, és egy stop nyomógombos megszakítást is. A motor fogyasztása 30-50 mA között normális, nálam 40 mA körüli, kicsit ingadozik, de ez attól van, hogy nem tökéletes a csigahajtás, helyenként szorosabb, máshol nem. A soros izzó az akku töltésekor is hasznos, korlátozza a töltőáramot, és látható az elhalványulása, ha már feltöltődött. A lámpa utáni kivezetést egyszerűen rövidrezárva világít is, tehát szereléskor is hasznos lehet zseblámpa helyett. Üzem közben nincs látható fénye.

A finom mozgatást meg nem használom, ha nagyot kell forgatni, akkor a kuplung kioldása után teszem meg kézzel, és a keresgélés alatt is oldva, hogy könnyen mozogjon minden irányban a cső. Ha beállítottam a célra, akkor rögzítem, és pontosítom elektronikus vezérléssel. Ezért kellet a kis kiegészítő, amely átkapcsolja a motort a közvetlen 12V-ra, természetesen a soros izzó után van minden, tehát gyorstekeréskor a motor terhelése miatt már derengő fénnyel világít a soros izzó! A motort folyamatosan, perceken át nem szabad így működtetni, de kis időt kibír, de csak a soros lámpán keresztül, a hajtással terhelten, nem üresjáratban, mert akkor nagyon felpörög, és esetleg tönkremegy. Az izzó teljesítménye ha kisebb, akkor az nagyobb korlátozást, biztonságot jelent, de normál üzemben nem világíthat látható módon. Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1738
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.03.28. 15:27

Kaszás Gábor írta:
Imre írta:Nálam is ilyen motor hajt egy szerkezetet, és természetesen vezetem is, ha kell.


Milyen mechanikát hajtasz vele?

Egy felújított csapos mechanikát, de egy régi német tengelykeresztet is hajtottan vele. A csapos most is azzal megy, de kis átalakítással, ugyanis annak a csigakereke 486 fogú, és ezért ki kellett venni a legelső 1/3 osztású fogaskereket, és a következőt hajtja most a motortengely. A nagy fogszám miatt volt átalakításra szökség, de általában a 140 fog körüli csigakerekekhez minden változtatás nélkül használható. Nekem nagyon bevált, mert egy fotóellenállással a vezetőcsillag, vagy akár a Jupiter, vagy Mars képéről a monitor ernyő segítségével vezethető. Meglepő pontosan működik, főleg a laptop képernyővel.

Videó felvételt készítve egy fényképezőgéppel akár annak a "live" képről is működik, a Jupiter, Hold, Mars, Vénusz videózása közben. A Szaturnuszt még nem próbáltam így vezetni, de lehet, hogy működik majd. A lényeg, hogy legyen egy jó fotóellenállás, és valamilyen módon a fényképező gép képernyőjére lehessen illeszteni, ráhajtani, és a két kivezetését az EQ2 óragéphez kötni úgy, hogy ha fény éri, akkor fékezze a motort. Beállítom a Holdat, és nézem a fényképező gépen a mutatott képet. Rátéve a fényellenállást alaposan lelassul a motor, és kihúz a képből a Hold, de ha már a gép képernyőjén a sötét háttér kerül a fényellenállás alá, akkor flgyorsul, és kezdi pontosan maga alatt tartani a Hold vagy más bolygó peremét. Az ellenállás helyének mgváltoztatásával szépen középre állítható a bolygó képe. Igy aztán perceket is lehet felvenni, sőt már órákat is sikerült, mert nem állítottam le a felvételt, és véletlenül betelt a kárya és helyhiány miatt leállt. Az egész felvételen pontosan középen állt a Jupiter. Persze pólura kell állni rendesen!

Csillagra vezetés webkamera/laptop monitor/nagyított csillagkép megoldással történik. A csillag képét nálam egy második keresőre szerelt webkamera szolgáltatja, amit gömcsuklóval tart az egyik tubusgyűrű. Imre
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Kaszás Gábor
Hozzászólások: 103
Csatlakozott: 2012.12.14. 10:01

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Kaszás Gábor » 2013.03.28. 16:59

Imre írta:Egy felújított csapos mechanikát,


Köszönöm a kimerítő választ! Már láttam itt a fórumon ezt a megoldásodat, és meg kell mondjam nagyon szimpatikus, igazán ötletes, egyszerű, olcsó! Nekem is ilyen óragépem van, viszont sajna a hozzávaló mechanikán. Mindenesetre a külső tápellátást nagyon fontolgatom, a 9V elem nem túl sokáig bírja, és ahhoz elég drága is.

Üdv,
Gábor
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1738
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.03.28. 20:43

Kaszás Gábor írta:Nekem is ilyen óragépem van, viszont sajna a hozzávaló mechanikán. Mindenesetre a külső tápellátást nagyon fontolgatom, a 9V elem nem túl sokáig bírja, és ahhoz elég drága is.

Nagyon helyes! Viszont ne felejtsed el havonta ellenőrizni az akkut, mert olyan hosszan használható, hogy el is felejtkezel róla, és esetleg túlságosan is lemerül! Az óragép viszont kiválóan megy 8V-al is, amikor az akku már károsodik! Azzal a 40 mA-es fogyasztással szinte hónapokig képes működni! Az, hogy mechanikán van, az a lényeg. Az első ilyen megoldásomat még az EQ2/133/750-es cső alatt kísérleteztem ki, és nagyon jól működött, ha a pólusra állítás megfelelően pontos volt. Az sajnos elengedhetetlen, főleg fényképezésnél, ha 15 mp-nél hosszabb ideig exponálsz egy képet. Ellenőrizzed az áramfelvételt. 12V akku esetében egy 12V2W-os izzóval sorosan az izzó halványan világít. Ha időnként felfénylik normál üzemben, akkor szorulása van a szerkezetnek! Erre is jó a soros izzó! A vezetéshez a fotóellenállást bekötni két forrazstás, érdemes rá költeni 180 Ft-ot. Kb. ennyi az ára egy jó fényellenállásnak. Kéterű vékony hajlékony sokeres szigetelt huzal is kell legalább 1m, és kis ötlet, hogy kitaláljad a képernyő elé tétel módját. A fényképező gépeken alul a fotómenetébe egy csavar alá lehet szorítani a vastagabb, de hajlítható aludrót karikáját, és a másik végére erősíett ellenállást behajlítani a képernyő elé a megfelelő helyre. A laptop képernyője elé meg a drótvégből egy kapót hajlítva rá lehet erősíteni. Jó, ha a dróton rajta hagyod a műanyag szigetelést! Én közönséges egy eres falba húzható villanydrótot használtam a fényellenállás tartójának a kísérleteim során. Előnye, hogy sokszor hajlítható, nem törik el, és megtartja alakját, és nagyon olcsó megoldás. Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Nyolccollos
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2013.04.04. 18:07

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Nyolccollos » 2013.04.06. 16:35

mpt írta:Kilazitod a tengelyeket, durvan raallsz az objektumra, rogzited oket, majd a finommozgato gombokkal pontosan kozepre tudod allitani.


Na az hogy hogy hogy hogy? Létezik egy 70mm-es Fraunhofer akromátom, egy EQ2-ön. 2004 óta úgy használtam azt, mint ahogy írtad, azzal az eredménnyel, hogy először nagy holtjáték volt a rektaszcenziónak, majd teljesen tönkrement, úgy hogy semmit nem csinál az EQ, ha forgom a finommozgatót. Elég kacifántos utánaállítani gorombamozgatással, főleg nagy nagyításnál. Utánasírok az idők után, amikor még működött az RA! Ha megint vásárolnék távcsövet EQ-val, csak finommozgatóval használnék azt, bár hogy milyen hosszú távolságokon át kell állítani a nézőirányt.

Ha pedig létezik olyan kolléga, akinek ötlete lenne hogyan kell javíta(t)ni az EQ-t, szívesen elfogadom jótanácsokat!
mpt
Hozzászólások: 1314
Csatlakozott: 2009.09.07. 09:46

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: mpt » 2013.04.06. 16:47

Egy EQ2 mechanika feje azert nem olyan bonyolult szerkezet.
A rekta finommozgato mozgasa peldaul szepen latszik. Ha forgatod a rekta finommozgatot, es alanezel a mechanikanak, a csigaorso forog? Ha forog, atadja-e a hajtast az alatta levo fogaskoszorunak, ami a tengelyen van?
A leirasodbol arra tippelek, hogy egyszeruen kilazult a csigaorso, es nem er hozza a fogakhoz. A csigaorsot tarto resz aljan van ket csavar, kilazitod, kozelebb tolod a fogaskoszoruhoz, ellenorzod a holtjatekot, szorulast, es megszoritod a csavarokat.

--mpt
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1738
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.04.06. 21:06

EQ2 mechanika igencsak gyenge egy alkotmány! Nekem annyit sikerült rajta javítani, hogy beletettem a meglehetősem kotyogós sima aluminium csapágy helyett két egymástól távtartóval ellátott olcsó golyóscsapágyat. Ha jól emlékszem akkor a tengely 12 mm, és a külső átmérője 28, vagy 30 mm-es volt, de ez könnyen ellenőrizhető. Simán szétesik az egész szerkezet, de lehet látni, hogy hol kell szétszedni hogy a felső oldalán a beleragasztott aluminium öntvény - az eredeti caspágy - amely egy 12mm-s lyukas öntvény lejöjjön. Kis ütögetéssel szépen elválik. Belül adott az öntvény átmérője. Kissé kúpos, befelé szűkül, ezt majd méretre ki kell köszörülni, én is azt tettem. Vettem két bele való csapágyat. A két állórész közé műanyag csőből távtartót tettem, és lezártam az eredeti kopott 12-es lyukas öntvénnyel. A csapágy közepébe a tengelyt visszatéve már volt értelme pontosra beállítani, kotyogásmentesre a csigakereket és a hajtó orsót! Annak is csak sima fúrt lyuk a csapágya, és ahogy kopik, úgy kell utánaállítani. Havonta, fél évente, de ha a garázsban tárolják, akkor is legalább évente egyszer generálozni kell. A dekli iránnyal nincs gond, az csak egy sima menetes szerkezet, középre kell állítani, és a durva mozgatással magasságra állni, majd pontosítani. A rekta tengelyt viszont nyomja a kuplung! Elferdíti! Ezért ha erősen meghúzzák, a tengely is elhajlik!!! Ennek ellenére elegendő a szorulása, ha már golyóscsapágyasra átalakított, mert akkor a jól kiegyensúlyozott szerkezet tud finoman is működni kis súly, kis nyomaték alatt. Mondjuk egy 50/540-es kis csövet talán elbír majd a rendszer. 1-2 kg maximum! A gyári adatlap szerinti terheléssel kár kísérletezgetni! Nem esik le a cső, de ez nam azt jelenti, hogy rendesen működik is majd! A lényeg, hogy golyós csapágya legyen, tiszta, jól beállított csigahajtással és akár egyenáramú motorral is használható, még több perces videó készítésre is. Hatalmas előnye, hogy könnyű, kicsi helyen elfér. A hátránya, hogy az árának negyede is sok érte, és átalakítással kell kezdeni, ha egyáltalán használni is szeretné a tulajdonosa. Inkább játékszer, mintsem műszer! Azért érdemes átalakítani, 3000 Ft a két csapágy bele, és legalább ennyit ér a szerzett tapasztalat is, ha nem többet! Tanulópénznek ennyi kiadás is elég, és lehet okulni majd a tapasztalatokon! Nekem elsőre sikerült szétszedni, és felcsapágyazni, majd beállítani. Szerencsém volt, hogy kézzel kevest használtam a rekta tekeréseket, ezért nem koptatta ki egy helyen az amúgy valami ismeretlen gyenge, lágy, erősen kenődő anyagból készült csigakeret a hozzá mérten kemény és pontatlan gyártású csigaorsó. Nem minden síma és pontos ami fénylik, mint ahogy a csigaorsó sem az! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
m4k3r
Hozzászólások: 153
Csatlakozott: 2012.01.22. 04:13

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: m4k3r » 2013.04.06. 22:33

Szétszedtem a Soligor Skyview-3 mechanikát, megtakarítottam és újra zsíroztam. Holtjátéka nincsen a tengelyeknek, de egyelőre nem tudom a rektatengelyt "könnyen járóvá" varázsolni, mert a finom mozgatásnál 180°-ot "könnyen" majd 180°-ot nehezebben tudom tekerni. Egy kis segítséget kérnék, ki mit javasol, arra gondoltam, hogy ez attol is lehet, hogy el van már kopva a fogaskerék és/vagy az orsó?
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1738
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.04.07. 03:06

A 180 fok az a csigakerékre, vagy az orsóra vonatkozik? Amennyiben a csigakerékre, akkor a kopásából esetleg lehet következtetni arra, hogy egyik fele kopott-e, vagy csak excentrikus, mert akkor is ez a helyzet! Ha az orsó elfordításakor szorul félfordulatonként, akkor feltehetően a tengelye ferde, avagy nem központos a tengely, vagy a csapágyazása. Kérdés, hogy ez vajon új korában milyen volt? Általában a használattól kopik, ahol szorul, és nem kopik annyira, ahol laza, tehát a hiba folyamatosan szépen lassan egyre kisebb lesz. Ezért gondolom, hogy gyárilag sokkal jobban szorulhatott, vagy be sem volt állítva rendesen, esetleg nem vette észre eddig senki, de hogy nem magától, illetve nem a használati kopástól lett ilyen, az szinte biztos! A kopás a rekta tengely mentén általában egyenletes, főleg ha motoros hajtás van a szerkezeten! Ha nincs, akkor meg nagyon látni a fogakon, ha egy helyen kopott csak. Az orsó esetében kizárt, hogy kopás miatt szoruljon félfordulatonként. Szedjed szét addig, hogy a tengelyre tett csigakerék excentricitása mérhető legyen, illetve az orsó tengelye is ellenőrizhtő legyen, hogy nem görbe, illetve excentrikus. Én még a tengelyt is ellenőrizném, hogy egyenes-e, illetve a csigakerék excentricitását, kopását is megnézetném. Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”