EQ Mechanikák

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
Avatar
Attila
Hozzászólások: 3578
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2012.07.18. 23:24

felsőszéktó írta:esetleg tudnál készíteni néhány fotót a hajtás kapcsolódásairól, rögzítésekről, csapágyazásokról?


Persze, holnap feltöltöm.

MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Avatar
Attila
Hozzászólások: 3578
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2012.07.19. 20:57

felsőszéktó írta:... esetleg tudnál készíteni néhány fotót a hajtás kapcsolódásairól, rögzítésekről, csapágyazásokról? Érdekelnének az alkalmazott anyagvastagságok, merevítések is.
Szivesen belekukkantanék, ha lehet. :)
János


Itt van négy kép - remélem minden látszik rajta, ami érdekel téged.


Üdv,
MDA

Kép
Kép
Kép
Kép
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
felsőszéktó
Hozzászólások: 25
Csatlakozott: 2010.01.23. 21:01

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: felsőszéktó » 2012.07.19. 23:25

Köszi a képeket!
Ahogy nézegettem őket azon tűnődtem, hogy mennyire van vajon korrekten tengely irányban megtámasztva a csigaorsó háza a billegtetés tengelyén? Nem okozhatja-e esetleg az a hibát, hogy irányváltáskor a csigaorsó háza el kezd vándorolni a billegtetés tengelyén (akár úgy, hogy a csapágyakat tolja a fészkében) a másik oldali felütközésig, és az ütközés után alakul ki csak a másik irányú hajtás (az átmenet közben meg szintetizálódik valami irány-sebesség :) )? A Stabi legelső prototipusánál volt a gyártási pontatlanság miatt hasonló problémám, de az új konstrukcióban ezt a lehetőséget egy más csapágyazási megoldással már teljesen kizártam.
Avatar
Attila
Hozzászólások: 3578
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2012.07.20. 22:07

Szia János!

Mint alább már írtam, mind a csigaorsó, mind pedig a mozgó (billegő) hajtóműház ferde hatásvonalú golyóscsapágyakkal van, axiális előfeszítéssel megfogva. A csapágyfészkek szoros tűréssel készültek. Ahogy mondani szokták "áll, mint Katiban a gyerek" (bár ennek a mondásnak az értelmét sohasem láttam...); persze billegni azért tud. Ekkora amatőr bakit azért nem szoktam elkövetni...
Ráadásul, ha valóban ez volna a gond, akkor a deklinél is jelentkeznie kellene.

Ha alaposabban megnézed a képeket, akkor azt is láthatod, hogy még - az egyébként igen valószínűtlen - kilazulás ellen is szorítja a csapágytengelyek meneteit egy-egy csavar (tengely anyamenete réselt).

Tehát a felvetésed nem releváns - sajnos.
Szerintem valami sokkal "firnájszosabb" gond lehet.


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
TuzaFerenc
Hozzászólások: 21
Csatlakozott: 2009.09.17. 22:02

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: TuzaFerenc » 2012.07.27. 10:59

Szia Attila!

Kicsit mosolyogtam a bajuszom alatt, amikor írtad a problémádat, ugyanis pár hónapja én is ugyanilyen hibával szembesültem a G41-nél, mint Te. Nálam az volt a baj, hogy a csigaorsót a csigakeréknek feszítő erő túl nagy volt és az irányváltáskor felszabaduló feszültség okozta ezt a hibát. Mikronos mérőórával kimértem a rekta tengely mozgását és az optimális szintűre állítottam az előfeszítést, az óta minden rendben van. :)
Remélem Nálad is ez lehet a gixer.

Üdv
Feri
Avatar
Attila
Hozzászólások: 3578
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2012.07.30. 20:51

TuzaFerenc írta:Remélem Nálad is ez lehet a gixer.


Szia Feri!

Kösz a tippet!
A héten kipróbálom.


Üdv,
MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
felsőszéktó
Hozzászólások: 25
Csatlakozott: 2010.01.23. 21:01

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: felsőszéktó » 2012.07.31. 07:21

TuzaFerenc írta:Mikronos mérőórával kimértem a rekta tengely mozgását és az optimális szintűre állítottam az előfeszítést...

Feri, esetleg tudnál írni pár sort arról, hogyan történt az előfeszítő erő optimálása?
Köszi!
János
TuzaFerenc
Hozzászólások: 21
Csatlakozott: 2009.09.17. 22:02

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: TuzaFerenc » 2012.07.31. 12:56

Annyit tettem, hogy a a felfogató platform végéhez illesztettem a mérőórát (kb. 180 mm hosszú erőkar), kikapcsoltam az óragépet és vezetési sebességen elindítottam nyugat felé. Majd megállítottam és kelet felé mozgattam a rekta tengelyt. A mozgásirány-váltáskor megnéztem, hogy kilendül-e a mérőóra nyugati irányba. Ha kilendült, akkor csökkentettem az előfeszítés erejét. Ezt az iterációt addig végeztem, amikor már ilyen kilengés nem történt semelyik rekta pozícióban sem. Természetesen a másik irányt is ellenőriztem közben. Körülbelül ennyi.
KVI
Hozzászólások: 194
Csatlakozott: 2009.09.14. 20:45

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: KVI » 2012.09.08. 21:57

Sziasztok!
Kicsit tanácstalan vagyok, hátha valaki másnak is van hasonló tapasztalata.
EQ6 mechanika, folyamatosan mászik el dekliben. Ezt úgy értem, hogy a csillag is kimozog a látómezőből, meg a dekli értéke is változik. A sebesség nem nagy, kb 4-5 mp-enként 1", de fotón ez már meglátszik.
A pólusraállással úgy gondolom nincs gond, ha ez lenne a baj, akkor a dekli érték nem változna.
Bármilyen ötletet örömmel vennék.
Kvi
Avatar
Attila
Hozzászólások: 3578
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2012.09.08. 22:12

Szia KVI!

Először is javaslom, hogy készíts egy ún. King-féle pólusfotót.
Ez azt jelenti, hogy állítsd a távcsövet (a tubust) a pólusra (minél közelebb a Dekli=+90°-hoz), és készíts egy tízperces fotót úgy, hogy az első öt percben működik az óragép, majd az expo második felére leállítod a motort, de az expo megy tovább.

Ha a csillagok csak köríveket húznak úgy, hogy mindegyik ív elején csak egy-egy pontszerű csillagnyom van, akkor valóban póluson áll a mechanikád. De ha mindegyik ív egy kis egyenes szakasszal indul, akkor még állítanod kell.

Tájékoztatásul itt találsz minta-képeket a fenti módszerről:
http://mda-telescoop.com/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=81

Majd írd meg az eredményt, lécci!

Ha a fenti kép alapján is jó a pólusod, mégis fennáll az említett hiba, akkor nyomozhatunk tovább.

Üdv,
MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”