Oldal: 2 / 113

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2011.04.04. 18:56
Szerző: robzon
Gyönyörű szerkezet, és ötletelni is lehet belőle csak hát nem halandónak való az ára:
http://www.astroshop.de/parallaktisch-ohne-goto/omegon-pro-taurus-gm-60-montierung/p,19925

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2011.04.04. 21:07
Szerző: csakb
Szia!

Gobe írta:Ez normális, vagy érdemes valami jobb minőségű anyaggal újra zsirozni? Utóbbi esetben van valami jól bevált anyag?


Nem, nem normális, az EQ-kból mindenképp érdemes kimosni a régi zsírt és normálissal pótolni ezt a kínai borzalmat.

Én pont a múlt héten tettem ezt meg, pont az EQ-2-mmel. :)

Csavarhúzók és (ha jól emlékszem) 14-es csőkulcs kell a szétszereléshez. Ezutóbbival a RA-tengelyt rögzítő anyát lehet kicsavarni, ami egy ragasztott, műanyag lap alatt lapul a tengely alján.

A ragacsos trutyit folttisztító benzinnel és ecsettel mostam le, aztán száradás után bekentem általános célú SKF csapágyzsírral (LGMT 3, ha jól emlékszem). De gyanítom, hogy bármilyen, általános gépzsír csak jobb lehet, mint az a ragadós takony.

Azóta finoman mozog mindkét tengely, és nem ragad sehol a mechanika. :)
Ég és föld a különbség, olyan mintha egy új mechanikám lenne. :)

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2011.04.04. 22:28
Szerző: Gobe
Köszönöm!

Ez megnyugtat. Láttam már gépzsírt eleget, de távcsőmechanikával most van dolgom először. Nem mertem saját szakállra belenyúlni - hátha nem véletlen hogy ilyen ragasztószerű a zsír benne.
Az RA tengely anyája megvan, de gondolom a deklináció tengelyen is ugyanígy kell eljárni. Vagy azt ki lehet venni a súlytartó toldat oldaláról is?
Na mindegy, holnap nekiállok aztán ha elakadok lehet még kérdezek. :)

Még egyszer köszönöm!

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2011.04.05. 10:17
Szerző: csakb
Gobe írta:Az RA tengely anyája megvan, de gondolom a deklináció tengelyen is ugyanígy kell eljárni. Vagy azt ki lehet venni a súlytartó toldat oldaláról is?


A deklitengelyt sokkal egyszerűbb szétszerelni. Az ellensúly-tengelyt kicsavarod, majd azt a 3 pricla csavart is, ami a toldatot odarögzíti a tengely menetére (igen buta megoldás ez is), és akkor le lehet csavarni a toldatot, és ki lehet húzni a tengelyt.

Attól nem kell tartani, hogy a csapágygolyók/-görgők szétgurulnak, mert olyan nincs sehol a mechanikában. Valami hihetetlenül primitív szerkezet az EQ-2.

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2011.04.09. 13:42
Szerző: Gobe
No, megvolnék az újrazsirozással, és az eredmény határozottan pozitív.
Lenne viszont néhány észrevételem ami hasznos lehet másnak is.
A D tengely végén lévő 3 kis csavarral óvatosan kell bánni mert azok gyakorlatilag a tengely végén lévő mentre feszítenek rá (tényleg elég vicces megoldás). Így ha túlhúzza őket az ember akkor szétnyomja a menetet és később nehezebb lesz ki/be csavarni a toldatot. Amúgy is csak az a szerepük, hogy rögzítsék a toldatot lecsavarodás ellen. (nekem teljesen becsavart állapotban is kiáll mindegyik legalább 3mm-t)
A deklináció finom-mozgatás úgy van megoldva hogy a tekerőgomb oldali rész menetes orsó aminek a másik oldalon egy rugóval feszített legömbölyített végű hüvely tart ellen. A tekerő gomb oldali részt - bár van rajta M14-es csavarfej - nem lehet lecsavarni, mert be van préselve. A másik oldalról megoldható csak(onnan hozzáférhető is), de vigyázni kell, mert a mozgatást átadó/vevő kis fém gyűrű csak simán be van ékelve a menetes szár és feszítő hüvely közé, így könnyen kipattanhat ami nem tesz jót sem az alkatrésznek, sem az ember szemének...bár így könnyen láthatunk csillagokat nappal is ;)
Az egész művelet 2 óra alatt megvan, kell egy lapos egy kicsi és közepes kereszthornyú csavarhúzó, egy 17-es csőkulcs az RA tengelyhez és egy 14-es villás vagy csőkulcs a D finom mozgatóhoz.
Zsirnak a Balázs által ajánlott SKF LGMT3-at használtam ami szerintem is tökéletes a célra. Igaz 4000 pénz volt a 420ml-es (legkisebb) tubus de kb 3ml-t használtam el belőle így az elkövetkező 30 évre van készletem... :D Illetve ha valakinek kell szívesen adok!

Most sokkal finomabban jár mind a két tengely és a finom-mozgatók is így én is csak ajánlani tudom mindenkinek a zsír cseréjét.

Üdv/Laci

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2011.06.03. 17:53
Szerző: uxamatőr
Sziasztok!
Egy EQ5-ös mechanikát szeretnék újrazsírozni,beállítani.
Ha valaki tudna segíteni egy-két tanáccsal,aki ezt a dolgot már végrehajtotta ,
egy EQ5-ön azt megköszönném.
Milyen szerszámokra van szükség,szétszerelési sorrend,tisztítás,mire érdemes figyelni,
milyen zsírt használjak,beállítás, hézagolás:hol,hogyan, melyik tengelyt,csavart stb...
Jelenleg a motorok is rajt vannak,tehát ezt is bele kell kalkulálni a szerelésnél.
Motoroknál,hajtásrészeknél,beállítás,hézagolás stb...
4-es,5-ös inbuszkulcsok valószínűleg kellenek,ez kivülről látszik.
Belül mire van szükség. Előre is köszi a segítséget!!

Üdv:Laci

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2011.06.03. 21:45
Szerző: KVI
Egyesületi útmutató EQ5-höz: http://www.mcse.hu/tavcsoves_sarok/heq5 ... itasa.html

Kvi

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2011.06.03. 22:13
Szerző: SzarkaLevente
KVI írta:Egyesületi útmutató EQ5-höz: http://www.mcse.hu/tavcsoves_sarok/heq5 ... itasa.html

Kvi

A HEQ-5 meg az EQ-5 eléggé különböző "állatfaj". Az EQ-5 szétszedése: http://andromeda.csillagaszat.hu/zsamba ... titas.html

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2011.06.03. 23:34
Szerző: uxamatőr
Sziasztok!
Nagy-nagy köszönet az EQ5 tisztításával, szétszedésével,beállításával kapcsolatos tanácsokért.

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2011.07.04. 17:25
Szerző: SzZoli
SzarkaLevente írta:Az EQ-5 szétszedése: http://andromeda.csillagaszat.hu/zsamba ... titas.html


Régóta nézegetem ezt az írást, végre beszereztem féktisztítót, jobb zsírt, nekikezdtem, de hamar elakadtam.
A DEC tengelyt szeretném kiszedni, de az ellensúly oldalon levő kívül fogazott, belül gondolom menetes csavart, és így a fokbeosztásos gyűrűt sehogy sem tudom leszedni.
P7040020_CAM.JPG

Megpróbáltam rongy + fogóval, satuval, de kicsúszik. Az a csúnya karc is így került rá, ezért aztán nem erőltettem.
Van valakinek ötlete?