EQ Mechanikák

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2016.10.05. 17:13

Attila írta:... A kép léptéke a bizonytalan pont (azaz a látható hullázás valós mérete), .... Ebből látszik, hogy a képen szereplő objektumok mekkorák is valójában,...
... A kép egyébként nyilvánvalóan szándékosan eltolt (vagy csak egyszerűen rosszul beállított) pólushelyzettel készült, mert a rekta hajtómű követési hibái csak ilyen esetben rajzolnak görbét a képen; pontos pólushelyzetben a követési hiba csak csíkként (rövid egyenes szakasz) látszik.
MDA

A kép nagy valószínűséggel az Andromeda halmaz kb.1 négyzetfokos területét mutatja. Több periódusnyi hiba látszik is rajta, de érdekes módon, mert a deklinációs hiba nagyságrenddel nagyobb. Ez látszik a kép jobb-bal irányában. A periodikus hiba a felső-alsó irányban látható. A kép 90 fokkal elforgatva már könnyebben értelmezhető!
Szerintem a pólusra állás pontatlan volt, a periodikus hiba is nagy, ha a kb. 1 foknyi képmagassághoz mérem. A hullámos "csillagvonal" nem töredezett, szép folytonos görbe, tehát mechanikusan alapvetően rendben van a szerkezet. A hajtás periodikus hibáját is jó közelítéssel meg lehet állapítani.

A kép szélessége kb. 60 ívperc, a hullámos "csillagvonal" csúcstól-csúcsig látszó kitérése kb. ennek 100-ad része, tehát a követés pontossága, a periodikus hiba nagysága +/-30 ívmásodperc. Hogy ez sok, vagy kevés, az a mechanikához, a követés módszeréhez kell mérni. Ha erre egy TDM kerülne, és a pólusra állás pontos lenne, akkor gyakorlatilag órányi exponálás sem mutatna a pontszerű csillag helyett vonalat.

Vannak más módszerek is, de hosszú idejű exponálást vagy csillagra vezetve, vagy TDM-el szabályozva lehet csak készíteni. Amennyiben a csigakerék átmérője legalább fél méter, akkor nem szükséges TDM se, mert maga a mechanika is elkészíthető +/- 0,5 ívmásodperces követési pontosságúra! Ez ugye hatalmas obszervatóriumi műszer lenne, és nem egy hordozható amatőr szerkezet! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2016.10.05. 17:44

Imre írta:A kép nagy valószínűséggel az Andromeda halmaz kb.1 négyzetfokos területét mutatja.
...
Amennyiben a csigakerék átmérője legalább fél méter, akkor nem szükséges TDM se, mert maga a mechanika is elkészíthető +/- 0,5 ívmásodperces követési pontosságúra! Ez ugye hatalmas obszervatóriumi műszer lenne, és nem egy hordozható amatőr szerkezet! Üdv. Imre


Én nem nyitottam meg a képet, csak azt néztem, ami látszik belőle; az alapján egy fényesebb üstökösre tippeltem...
De valóban M31.

A nagy átmérőjű csigakerék előnyeivel egyetértek.
Ezért van a készülő (majdnem kész) villás mechanikámnak 30cm-es kereke, bár az dörzsis. :D

Imre írta:... Ha erre egy TDM kerülne, és a pólusra állás pontos lenne, akkor gyakorlatilag órányi exponálás sem mutatna a pontszerű csillag helyett vonalat.


Azért a TDM sem mindenható, "órányi" időszak már annak is sok: a refrakcióval nem tud mit kezdeni. De 5-10 perces expozíciók (amik tipikusak a kevésbé fényszennyezett egeken is) még teljesen rendben vannak - főleg a meridián és zenit környékén, ahol egyébként is fotózik a "normális" asztrofotós...
Én nagyon ritkán használom a vezetőtávcsövet.


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Sidius

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2016.10.05. 18:40

MDA-nak:
Az előző oldalon a csigakerék-csigatengely összekoptatás tényleg működik, 1996-ban nekem is ez a mentőötletem támadt, akkor még korlátozottabban sikerült pontosan dolgozni. Azt ajánlom, hogy az orsót és a csigát is kend be 400-as körüli csiszolópor és olaj keverékével. Én egy benzincsővel hajtottam pisztolyfúrógépről a rendszert. Kicsit megdemulálja a profilokat, de nem fog örök időkig tartani az összedolgozás.
Hanem a léptetőmotorok kapcsán elárulhatnád, hogy melyik a tuti, mert nekem a magam 5m-es primer fókuszához jó lenne tudni. Én olyat szereltem fel, amilyen volt. Ez volt a választási alap. :lol: Mondjuk még 10 m-nél is elég jó a vezetés, de van periódikus hibám. Nagyjából 15"-et mértem.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2016.10.05. 18:47

Attila írta:...A nagy átmérőjű csigakerék előnyeivel egyetértek.
Ezért van a készülő (majdnem kész) villás mechanikámnak 30cm-es kereke, bár az dörzsis. :D
MDA

A keréknek sík a palástja? Milyen anyagból készült? Milyen átmérőjű a hajtótengely? Mekkora erővel nyomod rá? Mi az anyaga? Önbeálló a palásthoz képest, vagy hogyan csapágyaztad? Köszi a választ! Üdv Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2016.10.05. 18:53

Sidius írta:... Hanem a léptetőmotorok kapcsán elárulhatnád, hogy melyik a tuti, mert nekem a magam 5m-es primer fókuszához jó lenne tudni. Én olyat szereltem fel, amilyen volt. Ez volt a választási alap. :lol: Mondjuk még 10 m-nél is elég jó a vezetés, de van periódikus hibám. Nagyjából 15"-et mértem.


Szia Jani!

Ez az 5-10m azért már eléggé necces... :?
Meg fogom kérdezni Palit (a héten még úgyis kell beszélnem vele más témában...), hogy melyiket hozta ki győztesre, mert én már nem emlékszem.

Az összekoptatási projekt meddig tartott? Azaz mennyit kellett forgatni a csigaorsót, amíg rendesen összekoptak?


Kösz,
MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2016.10.05. 18:59

Imre írta:A keréknek sík a palástja? Milyen anyagból készült? Milyen átmérőjű a hajtótengely? Mekkora erővel nyomod rá? Mi az anyaga? Önbeálló a palásthoz képest, vagy hogyan csapágyaztad?


Nem "hagyományos" dörzshajtás, de többet csak akkor mondok, ha már üzembiztosan működni fog.
Már teszteltem, abszolút csúszás-mentes, ez rendben van (inkább felborítja az egész "hóbelebancot", ha lefogom a dekli villát, de nem csúszik meg...), viszont van még egy megoldandó probléma.


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Sidius

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2016.10.05. 19:01

Szia!
Ügy emlékszem, hogy nagyjából 15 perc lehetett, de elég sok hő is fejlődött, úgyhogy összességében egy két óra volt pihenőkkel. A csigatengely fixált volt, a csiga ólombronzból készült, a tengely C45-ből. Most kísérletezek a köszörült orsóprofillal, ámbár ez a mostani még mindig egy száz éves gépen készült. A mostani gépem egy kicsit jobb. :D
picicsabi
Hozzászólások: 8
Csatlakozott: 2016.09.26. 20:45

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: picicsabi » 2016.10.05. 22:57

Szép estét!
Az EQ2es mechanikám deklinációs finommozgatója kissé nehézkesen megy. Új zsír kellene neki? Ördöngős a szétszedése?
Köszönöm!
Pici
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2016.10.05. 23:09

Sidius írta:Szia!
Ügy emlékszem, hogy nagyjából 15 perc lehetett, de elég sok hő is fejlődött, úgyhogy összességében egy két óra volt pihenőkkel. ...


Ez teljesen tolerálható!
Én sokkal hosszabbra gondoltam.

Kösz,
MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2016.10.06. 09:09

picicsabi írta:Szép estét!
Az EQ2es mechanikám deklinációs finommozgatója kissé nehézkesen megy. Új zsír kellene neki? Ördöngős a szétszedése?
Köszönöm!
Pici


Szia Pici!

Bár EQ2 mechanikát még sohasem szedtem szét, de nem hiszem, hogy ördöngösség lenne, mivel attól egyszerűbb konstrukció igen kevés van a piacon (ha van egyáltalán...).
Mindenesetre itt találtam egy elég részletes leírást a szétszereléséről és karbarantásáról (a rossz hír, hogy angol nyelvű, a jó viszont, hogy szép fotókkal illusztrált):
http://www.cloudynights.com/page/articles/cat/user-reviews/telescopes/eq-mounted-newtonians/post-mortem-of-a-celestron-firstscope-114-r845

Magánvéleményem szerint, ha érezhetően szorul egy hajtás, akkor annak többnyire nem a kenés hiánya az oka, hanem beállítási probléma. Ez kiemelten igaz a csigahajtásokra, mert ott holtjátéknak is kell lennie, tehát zsír nélkül, akár szárazon is könnyen kell forognia, kivéve a rugós feszítésű csigahajtást, de az EQ2 nem olyan. (Javaslom, olvasd el a blog-om VI. pontját.)

A kenőanyagok elsődleges és valódi funkciója - minden egyéb híresztelés ellenére, és "konyhanyelven" fogalmazva - nem az, hogy "könnyebben csússzon", hanem, hogy "kevésbé kopjon". Természetesen a két fogalom (csúszás és kopás) kéz a kézben jár, de nem azért kel fel a Nap, mert a kakas kukorékol, hanem sokkal inkább fordítva.

De nem akarok a tribológia filozófikus mélységeibe merülni; a lényeg, hogy szerintem a csigaorsó és a csigakerék holtjátéka nincs beállítva megfelelően. Előbb tisztítsd meg, majd állítsd be, és kend meg újra bármilyen, de tiszta (szennyeződés-mentes) kenőzsírral.

Még annyit: ne csak a csigaorsó-csigakerék kapcsolatra "fókuszálj", hanem a csigaorsó csapágyazását is ellenőrizd!

MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”