EQ Mechanikák

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2016.10.06. 14:46

picicsabi írta:Szép estét!
Az EQ2es mechanikám deklinációs finommozgatója kissé nehézkesen megy. Új zsír kellene neki? Ördöngős a szétszedése?
Köszönöm!
Pici

Emlékeim szerint az EQ2 deklinációs szerkezete csak egy nagyon primitív billegtetős, rugóval ellenfeszített csavaros szerkezet. A csavar is vas, meg amiben a menete van az is ugyanaz az ócskavas minőségű kenődő rágódó anyag, tehát azt a csavart kell kicsavarni, ügyelve, hogy az erős rugó ne dobja szét az egész szerkezetet! Tisztítás és újra kenés után ha a menet nem sérült, akkor könnyen fog járni egy ideig! Évente kell ismételni a tisztítást, kenést, de nem csak ezt, hanem a csigakereket, az orsót, annak csapágyát is. Az eredeti gyári trutyi a csigakerék vastag tengelyének külső részén, a műanyag szögbeosztású tárcsát rögzíti elforgathatóan a tengelyhez. Azt sajnos jobb híján vissza kellene tenni oda, ahol eredetileg volt! A piros karika felett és alatt is az van! Le kell kaparni pl. egy műanyag lappal a tengelyről, és eltenni, majd a tisztított fogas rész kenése után visszatenni a műanyag alá. Minden világos lesz, mihelyt szétszeded!

Ha javítani szeretnél a lötyögős csapágyazáson, akkor 2 db. olyan csapágyat kell venni, amely az öntött alumínium házba belemegy, és a tengelyre is rámegy. Az alu ház belső mérete, ha jól emlékszem, akkor 30 mm, a tengely meg 12-es. Néhány 100 Ft. a két csapágy. Az alu ház befelé szűkül, ezért lehet, hogy a csapágy nem megy bele, azaz csak a külső, ezért kézi kis köszörűvel a falát minimálisan meg kell munkálni. Lehet néhány tízed milliméterrel nagyobb a belső méret, mint a csapágy külső mérete! A végleges összeszereléskor a csapágy és a ház közé majd hézagolásként egy-két menet celluxot kell tekerni a csapágy külsejére, majd a bezsírozott alu öntvénybe belenyomni. Az egyiket egészen az aljáig, a másodikat majd az eredetileg csapágyként működő alukorong majd annyira benyomja, amennyire kell. Ez utóbbi bele van sajtolva, -esetleg ragasztva-, de jól látszik, ahol kis kocogtatással szét lehet szedni. Ha valami nem világos, akkor keress meg magánban. A "kuplung" csavarja elnyomja a főtengelyt, de ezt is meg lehet oldani, hogy sokkal jobb legyen, és stabilabban fogjon. Az EQ2 tartószerkezet csak 3mm-es öntvény, igencsak hajlékony, gyengus alkotás, de sokat lehet javítani azon is egy kis átalakítással. Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2016.10.06. 15:20

Imre írta:Emlékeim szerint az EQ2 deklinációs szerkezete csak egy nagyon primitív billegtetős, rugóval ellenfeszített csavaros szerkezet. ...


Precíz leírás!
Nem is gondoltam volna, hogy az EQ2 rugós feszítésű csigahajtóművel rendelkezik... :roll:

Imre írta:... A végleges összeszereléskor a csapágy és a ház közé majd hézagolásként egy-két menet celluxot kell tekerni a csapágy külsejére, ...


Ez viszont olyan "szkájvacseres" megoldás... :lol:


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
picicsabi
Hozzászólások: 8
Csatlakozott: 2016.09.26. 20:45

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: picicsabi » 2016.10.06. 15:27

Kedves MDA és Imre!
Köszönöm a segítséget! Hétvégén szétszedem, megpróbálom fotókkal megörökíteni a munkafolyamatot.
Pici
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2016.10.06. 19:57

Attila írta:
Imre írta:Emlékeim szerint az EQ2 deklinációs szerkezete csak egy nagyon primitív billegtetős, rugóval ellenfeszített csavaros szerkezet. ...


Precíz leírás!
Nem is gondoltam volna, hogy az EQ2 rugós feszítésű csigahajtóművel rendelkezik... :roll:

Imre írta:... A végleges összeszereléskor a csapágy és a ház közé majd hézagolásként egy-két menet celluxot kell tekerni a csapágy külsejére, ...


Ez viszont olyan "szkájvacseres" megoldás... :lol:


MDA
A cellux-al 1-szer betehető. Ahol kell, ott marad a hézagban, ahol sok, ott majd kitüremkedik. Szerintem pont jó egy EQ2-höz! Nem a cellux a probléma, hanem az lenne, ha mondjuk beragasztaná a csapágyat, és a tengely már kissé ferde amely pozicionálja! Így legalább nem fogja széttörni az alumínium öntvényt, amikor benyomja a csapágyat! Nem biztos, hogy mindenkinek van annyi érzéke egy ilyen szereléshez, hogy olyan módszert válasszon, amely "tökéletes" megoldás. Minden esetre ezzel egy nagyságrenddel jobb lesz a rekta tengely csapágyazása, és sima egyenáramú hajtással már tud bolygóról is 1-2 perces videót felvenni! Ha meg csak nézeget, akkor nagyobb nagyítással is tudja megfigyelni pl. a Marsot is! Ennyi előnye lesz a dolognak. Persze így is dolgoznia kell vele, hiszen az öntvény belső fala kissé kúpos, azt még kicsit köszörülgetni kell, hogy alulra is belemenjen a csapágy. Már csináltam egy átalakítást, és fél napig dolgoztam a finom csiszolgatással, hogy egyenletes hengeres legyen a cső belül. Lehet, hogy egy 30 mm átmérőjű nyeles dugóval és csiszolóporral hamarabb megoldottam volna, és utána bronzlemezzel perselyezve tökéletesen beleragaszthattam volna a csapágyat, de én is cellux-al tekertem körbe, és kívül bezsírozva egy műanyag pezsgőtablettás dobozzal a helyére nyomtam. Pont jól beszorult, semmi lötyögése, kotyogása nem volt! Egyszerűbb megoldást nem tudok. Gondolom, hogy nincs műhelye odahaza, mint ahogy nekem sincs, csak a hokedli sarka. Azért sok mindent azon is meg lehet oldani, kézben tartva is lehet fúrni, csiszolgatni, stb. Remélem, hogy a leírás alapján sikerül megoldani a gondot! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
lESI FOTÓS
Hozzászólások: 134
Csatlakozott: 2009.09.08. 17:58

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: lESI FOTÓS » 2016.10.07. 13:46

Az én emlékeim szerint:
Az EQ2 deklije olyan kialakítású,hogy a rögzítő csavar meghúzáskor nekinyomja a csigakereket a tengelynek (kioldott állapotban a csiga belsejében szabadon elfordul a tengely).
Ha ez valóban így van,akkor nagyon nem mindegy,hogy a rögzítő hol helyezkedik el a rögzítés pillanatában,a csiga orsó+csiga kapcsolódáshoz képest. Rögzítéskor uhyanis félrenyomja a csigakereket. Innentől fogva teljesen kiszámíthatatlanul fog alakulni a foghézag mérete.Ráadásul, a hajtás közben változik a mértéke!
Óvatosan az állígatással,mert szerencsétlen esetben a hajtás önmegsemmisítő üzembe kapcsolhat...
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2016.10.07. 23:08

lESI FOTÓS írta:Az én emlékeim szerint:
Az EQ2 deklije olyan kialakítású,hogy a rögzítő csavar meghúzáskor nekinyomja a csigakereket a tengelynek (kioldott állapotban a csiga belsejében szabadon elfordul a tengely).
Ha ez valóban így van,akkor nagyon nem mindegy,hogy a rögzítő hol helyezkedik el a rögzítés pillanatában,a csiga orsó+csiga kapcsolódáshoz képest. Rögzítéskor uhyanis félrenyomja a csigakereket. Innentől fogva teljesen kiszámíthatatlanul fog alakulni a foghézag mérete.Ráadásul, a hajtás közben változik a mértéke!
Óvatosan az állígatással,mert szerencsétlen esetben a hajtás önmegsemmisítő üzembe kapcsolhat...

Ez NEM a deklinációs, hanem a csigaorsó-csigakerekes rekta-hajtásra vonatkozik, és nem a hajtásra, hanem a kuplung megoldására szerintem. A csigakerék vastagabb tengelyét rögzíti a csavar a házhoz. Ez jól berágja magát a lágy alumínium csigakerék tengelyébe, amelyben a főtengelyen forog. Elvileg hézagolni kellett volna egy hasított gyűrűvel, hogy a ház falához nyomja a csavar vége szinte 0 elmozdulással!, A tengely szabadon forog benne mindig, hiszen azt a csigaszerkezet kapcsolja össze. Még jobb megoldás lett volna, ha a csigakerékben lett volna egy bronz, vagy teflon perselycsapágy, és a csapágyházként fungáló külső palástját szorította volna egy szerkezet a tartó csövének belső falához. A deklinációs mozgatás NEM csigakerekes az EQ1-2-nél! AZ EQ3 -nál már az! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
gtr82
Hozzászólások: 4
Csatlakozott: 2016.08.08. 09:52

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: gtr82 » 2016.10.22. 20:32

Szep estet az uraknak es holgyeknek!

Kerdesem lenne EQ2 mechanikaval kapcsolatban.Az R.IA.tengelyen a skala egyutt forog a tengellyel ha meg van huzva a rogzito csavar,ha kiengedem a csavart akkor a skala nem forog de a tengely sem. (tekerhetnem a vegtelensegig).A DEK. tengelyen a skala nem forog de a tengely igen.Gondolom a DEK tengely mukodik jol es a masik nem.Van e valami hiba javitasi lehetoseg esetleg valami tanacs mit lehet ezzel kezdeni.

Udv:gtr82
Avatar
hg
Hozzászólások: 157
Csatlakozott: 2009.09.16. 11:19

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: hg » 2016.10.22. 22:26

gtr82 írta:Kerdesem lenne EQ2 mechanikaval kapcsolatban.Az R.IA.tengelyen a skala egyutt forog a tengellyel ha meg van huzva a rogzito csavar,ha kiengedem a csavart akkor a skala nem forog de a tengely sem. (tekerhetnem a vegtelensegig).A DEK. tengelyen a skala nem forog de a tengely igen.Gondolom a DEK tengely mukodik jol es a masik nem.Van e valami hiba javitasi lehetoseg esetleg valami tanacs mit lehet ezzel kezdeni.

Kedves Gábor!

A RA skála jól működik a leírt módon, a csavar épp azért van, hogy oldani és rögzíteni lehessen. A használatáról pl. itt találsz leírást. Sokkal részletesebben pedig Vaskúti György jóvoltából ezen az oldalon olvashatsz. Az EQ2-nél ez persze inkább csak játék, mint jól használható osztott kör.

Gábor
Heitler Gábor -- Távcsöveim összátmérője 2323 mm
MrYeneou
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2016.07.08. 17:30

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: MrYeneou » 2016.10.31. 17:38

Üdv!

Miért van az hogy a motoros vezérlés nem hajtja sem a RA sem a DEC tengelyt. A fogaskerék hajt és a finommozgató is működik kézzel. A fogaskerekek a 2X, 4X és 8X hajtásnál is működnek. A finommozgatókra felszerelt fogaskerék is meg van hajtva és forog is, de a tengelyeken nem akar mozogni a szerkezet. Nem bírok rájönni a "hiba" okára.
SzarkaLevente
Hozzászólások: 1037
Csatlakozott: 2009.09.07. 21:26

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: SzarkaLevente » 2016.10.31. 19:47

MrYeneou írta:Üdv!

Miért van az hogy a motoros vezérlés nem hajtja sem a RA sem a DEC tengelyt. A fogaskerék hajt és a finommozgató is működik kézzel. A fogaskerekek a 2X, 4X és 8X hajtásnál is működnek. A finommozgatókra felszerelt fogaskerék is meg van hajtva és forog is, de a tengelyeken nem akar mozogni a szerkezet. Nem bírok rájönni a "hiba" okára.

Szerintem nem húztad meg a kuplungot. Ez egy króm szÍnű "anya", amivel váltani tudsz a motoros és kézi finommozgatás között. A fentiek alapján kézi finommozgatásra hagyatkozol, nem a motorosra. Húzd meg az anyát (a képen a fekete finommozgató gomb és a réz fogaskerék között).

Kép
Egy hely, ahol igazán értenek a távcsövekhez Makszutov.hu távcső bolt
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”