EQ Mechanikák

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
m4k3r
Hozzászólások: 153
Csatlakozott: 2012.01.22. 04:13

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: m4k3r » 2013.04.07. 13:06

Kedves Imre!

Kb. annyit tudok "állitgatni" hogy mennyire szorosan forogjon az orsó és mennyire érjen hozzá a csigakerékhez. Nem tudom mit kell figyelni, ha kopás nyomok után kutatok. Arra gondoltam, hogy fordítok egy kicsit a csigakeréken, hogy máshol érjen az orsó hozzá. Azt hiszem ennél többet nem lehet tenni, nem egy csúcskategóriájú mechanika, de EQ1-2-höz képes sokkal stabilabb, vizuális észlelésre tökéletes. De egy kis kényelmi funkció lehetne az óragép és tudnék akkor rövidebb videókat is készíteni.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.04.07. 17:04

Ahogy írod, tegyél úgy, mert feltehtően a sok egy helyen tekergetéstől kicsit megkopott egy rövidke ív mentén a csigakerék. Nyugodtan forgassad odébb, és használjad lehetőleg minden alkalommal más-más helyen. Megjegyzem, hogy idővel körbe kell érnie a használt felületnek, hiszen folyamatosan mindig kicsit odébb kell állítani a kézi tekerővel a szerkezetet, tehát igazából nem szokott ez gond lenni.

Inkább az eredendő pontatlansága a gyakoribb, de az ellen mit tudsz tenni? Legfeljebb bosszankodsz rajta, hogy amikor vetted, miért nem tekerted végig a 360 fokot, és miért nem vizsgáltad meg jobban legalább 10 fokonként, hogy van-e kotyogása. Gyárilag úgy állítják be, hogy ne szoruljon sehol, de akkor meg kotyog, és nagy a holtjátéka! Így már utólag tehetetlenül áll a legtöbb hiba felfedezésekor a tulajdonos. Ha megúnja a sok kísérletezést a hiba kijavíítására, majd eladja, szívjon vele más, és a tanulópénzt megfizetve gyűjteni kezd egy másik, magasabb szinten gagyi szerkezetre! Obszervatóriumi mechanikád viszont soha nem lesz, az ára miatt sem. Sokan azt választják, hogy csinálnak maguknak egy jobbat, persze az sem lesz sokkal jobb, de mert a saját "gyerekük" hát nem szidják, inkább dícsérik, használják ahogy tudják. Maximum ennyit lehet tenni az ügyben.

A szokásos menet a következő: szétszedés, tisztítgatás, összerakás, javítgatás, használgatás, majd mérgelődés, eladás, ráfizetés; új gagyi vétele, majd ismét használgatás, javítgatás, végül eladás, újabb ráfizetés; majd én megmutatom: saját gyártás, kis sorozat, üzleti bukta, ráfizetés, használgatás, minden eladás - egy marad emlékbe; és végül elmegy egy csillagdába, vagy ha sok pénze van esetleg épít egyet, vagy megszervezi a közös pénzből létesítést, avagy befizeti a tagdíjat egy létező helyre, és használja a közös távcsövet, ami olyan, amilyen! Hamarosan azt veszi észre, hogy már régen nem is a megfigyeléssel foglalkozik, hanem minden más kapcsolódó dologgal. Az idő gyorsan telik, a pénz meg hamar fogy! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
m4k3r
Hozzászólások: 153
Csatlakozott: 2012.01.22. 04:13

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: m4k3r » 2013.04.07. 22:23

Megfordítottam az orsót és valamivel jobb lett, de csodá nem várok.
Felszereltem az EQ2-es DC motort is. Fogaskerekek híján a két tengelyt egy darab benzin csővel kötöttem össze. Elvileg működik, gyakorlatilag meg majd kiderül... persze a korábbi napokhoz hasonlóan itt folyamatosan be van borulva. Délután még volt egy kis remény, de nem jött össze.
Nyolccollos
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2013.04.04. 18:07

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Nyolccollos » 2013.04.08. 13:01

Srácok!

Ma voltam egy esztergályosnál. Megmutattam neki az elromlott EQ2 mechanikát és kérdeztem, hogy igaz-e az, hogy durván kézzel is forgatni lehet az RA-t.

Nos.

Azt mondta, hogy olyasmit semmiféleképpen soha nem szabad csinálnom. Be kell harapni a savanyú almába, és csak a finomaxissal be szabad állítani az RA-t. (Bár, hogy ez fél égen át 2 percig tart vagy nem.)

Plussz, ha tényleg újra kell esztergályosni a csigát, elég sok tanulópénz lesz az.
mpt
Hozzászólások: 1313
Csatlakozott: 2009.09.07. 09:46

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: mpt » 2013.04.08. 13:04

Nyolccollos írta:Ma voltam egy esztergályosnál. Megmutattam neki az elromlott EQ2 mechanikát és kérdeztem, hogy igaz-e az, hogy durván kézzel is forgatni lehet az RA-t.

Nos.

Azt mondta, hogy olyasmit semmiféleképpen soha nem szabad csinálnom. Be kell harapni a savanyú almába, és csak a finomaxissal be szabad állítani az RA-t. (Bár, hogy ez fél égen át 2 percig tart vagy nem.)


Cipőt a cipőboltból!
Távcsőmechanikával, problémával érdemes esetleg távcsöves boltot felkeresni.

Ugyanis egyszerűen nem igaz, amit mond.
Kilazítod a RA tengelyt, és kézzel oda forgatod, ahova jólesik. Rögzíted, és mehet a finommozgatás.
Minek volna rajta egyáltalán lehetőség a durva mozgatásra, a tengely kilazítása után?

Sok éve használok (~10) ilyen mechanikákat (EQ2, EQ5, HEQ5), egyikkel se volt soha semmi gondom.

--mpt
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.04.08. 13:37

Biztos tudta az esztergályos, hogy a tengelykereszten is van kuplung? Egyáltalán jól működik a kuplung, oldható, illetve nincs szorulása? Arra tervezték, hogy a nagyobb elfordításokat ne a csigahajtás darálásával kelljen elvégezni! Erre magad is rájöhettél volna, hogy ez a feladata. Én a helyedben ilyen nehéz kérdéssel nem terhelnék egyetlen esztergályost sem! Ha még továbbra is gondod van, akkor ajánlom, hogy keress meg néhány amaőrt, aki már kifizette a tanulópént, és előrébb tart a mechanika ismeretben! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
m4k3r
Hozzászólások: 153
Csatlakozott: 2012.01.22. 04:13

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: m4k3r » 2013.04.08. 21:30

Én hülye azt hittem, hogy a benzincső hú de jó megoldás lesz, de nem az. a hozzáadott alkatrészt kell úgy átalakítani, hogy jó legyen a 2 tengely összekapcsolására.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.04.08. 22:49

Az EQ2 egyen óragéphez adnak megfelelő csatoló szerkezetet, amely a kismértékű egytengelyűség hibát kiküszöböli, és közvetlenül hajtja a csigaorsó tengelyt. A szerkezeten már ott van a rögzítési furata is, csak rá kell tekerni egyetlen csavarral, és utána a tengelyeket összekötő részt rögzíteni. Ettől kezdve a kézi tekerés nem fog működni! A kuplung megoldásával lehet forgatni a csövet, és miután a látómezőben a keresőben beállítottad amit látni akarsz, az okulárban szépen középre illeszted, majd meghúzod finoman a kuplungot, és máris követi szépen a szerkezet az irányt, feltéve ha elötte helyesen pólusra is állítottad.

Amennyiben az összeszerelés gondot okoz, vagy nem megfelelő a közdarab, akkor lehet kapni olyat, ami megfelelő, illetve arra kell gondolnom, hogy valami nem szabványos a szerkezetben. Elvileg minden méret stimmel, a csavarok kilazításával könnyen rámegy a tengelyekre a közdarab, és kotyogása sincs. Mindkét oldalon csavarral szorítható a tengelyekre, de nem kell füstösre húzni, mert beleszakad a menet!

A rászerelés elött a saját kézi tekerővel kell ellenőrizni, hogy kotyogás mentesen könnyedén hajtható-e a csigakerék az orsó forgatásával! Az orsó tengely irányban nem szorulhat, és nem is kotyoghat. Ezt még a csigaorsóhoz illesztés elött kell beállítani. Ha rendben, akkor a csigakerékhez nyomni, majd rögzíteni, és ellenőrizni, hogy szépen belefekszik-e a fogak közé az orsó, és könnyen tekerhető, valamint holtjáték mentesen hajtja-e a kereket. Ha ez is rendben, akkor az óraművet rá lehet tenni. Áramfelvétele 40 mA körül van. Ha lehet, akkor ezt ellenőrízni kell. Ha ennél több, akkor szorul a szerkezet. Üresjáratban 30 mA körül lehet az áramfelvétele 9V-ról. 12V akkuról is működik, ha egy 12V2W izzóval teszed sorba. Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
gvm57
Hozzászólások: 116
Csatlakozott: 2012.11.19. 09:58

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: gvm57 » 2013.04.09. 09:42

Urbán Péternek!
Az excentricitás nem a kuplung megszorításakor jelentkezik? Ha igen, akkor ezzel nem sokat lehet kezdeni.
Próbáld meg, hogy a szorulós oldalt teszed könnyen futóvá az orsóház beigazításával. Nem kell feltétlenül nekiszorítani az orsót a csigakerékhez, nagyon pici játéka lehet. Egyébként az orsót is tudod igazítani a házában jobbra-balra ha a csapágyait lazítod fel, és egyiket kifelé a másik oldalt pedig befelé tekered.
Egymáshoz összekoptatni a csigakereket és az orsót (megszorított kuplungnál) pedig egy valamilyen hajlékony csővel és egy villanyfúróval lehet.

Üdv
Gábor
m4k3r
Hozzászólások: 153
Csatlakozott: 2012.01.22. 04:13

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: m4k3r » 2013.04.11. 00:00

Kedves Gábor és Imre!
Sikerült a mechanikát "finoman járóvá" varázsolnom. Csodát továbbra sem várok. Ami viszont probléma, hogy valamilyen áttétel kell(ene), mert maximum sebességen az objektum(ok) /Jupiter/ továbbra is kiszaladnak a látómezőből. :(
A közdarabon ejteni kellett a mechanika oldaláról egy tágítást, mert eredetileg 6mm-es a lyuk, a mechanika orsójának tengely viszont 8mm. Megtörtént, összekötöttem és sajnos mégsem oké. Ismételten jegyezném meg, hoyg ez barkács megoldás, az üzletben is figyelmeztettek, hogy nem garantálható a helyes működés. Pedig szépen forgatja már a tengelyt, csak ezek szerint nem eléggé gyorsan.
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”