EQ Mechanikák

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2017.11.03. 16:22

TuzaFerenc írta:... nincs kínai fóbiám ...


Nekem viszont van!
De nem érzelmi alapon, hanem sok-sok tapasztalat alapján.

BTW, kösz a csiszolópor ötletet!


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
TuzaFerenc
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2009.09.17. 22:02

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: TuzaFerenc » 2017.11.03. 18:02

Ha pontos csiga-csigakerék kell, akkor nagyon a zsebbe kell nyúlni, ráadásul a konstrukció miatt folyamatos a csúszó súrlódás a felületek között, ami viszonylag nagy nyomatékú motorokat igényel. Ezt át lehet hidalni dörzshajtással. Egyszerűbben, olcsóbban elkészíthető és pontos is. Mivel itt gördülés van a felületek között, ezért nagyon kicsi az ellenállása, kisebb nyomatékú motort lehet alkalmazni.

Attila, én még adok esélyt a kínai cuccoknak. A csiszolópor pedig még akkor is hatásos, ha nincs felverődés, mert tükrösíti a felületeket. Úgy emlékszem, mi 800-as porral csináltuk anno. ;)
Avatar
tobe_
Hozzászólások: 2112
Csatlakozott: 2013.01.02. 00:10

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: tobe_ » 2017.11.03. 20:55

Alapvető mechanika, fizika dolgok, pl. az én akárhogy összetákolt mechanikámban a hajtás egy sima menetes szár, de a főtengelyen levő kerék pl. 30 cm átmérőjű, így ha még pontatlan is, így is ugyanazt eléri, mint egy precízebben megmunkált kis kerék, akárki is gyártja. Ha kis túlzás is amit mondok, de lényege ez, pár amatőr fogással, mivel elférünk a kertben, meg nem spórolunk az anyagvastagsággal sem és egyebekkel, nevetséges pénzekből kihozható, ha ronda is, de jobb, mint akármi bolti.
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2017.11.04. 01:28

TuzaFerenc írta:... Attila, én még adok esélyt a kínai cuccoknak. ...


Hát persze, én is!
Kb. 4-5 generáció múlva. Talán, ha igyekeznek, 3 is elég lesz...

A japánok is koppintással kezdték, és mára csúcstechnológiájuk van rengeteg területen.
Dél-Korea is kapaszkodik rendesen.

MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2017.11.04. 01:35

tobe_ írta:... Ha kis túlzás is amit mondok, de lényege ez, pár amatőr fogással, mivel elférünk a kertben, meg nem spórolunk az anyagvastagsággal sem és egyebekkel, nevetséges pénzekből kihozható, ha ronda is, de jobb, mint akármi bolti.


Ez sokszor valóban így van, sőt volt régebben is; több példa is van rá, pl. a Kulin-filmben is.


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
attila dezső
Hozzászólások: 448
Csatlakozott: 2010.01.16. 18:12

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: attila dezső » 2017.11.05. 18:41

Hááátttt..

Kicsit félve írok ide, mert eléggé le lett hordva az EQ5.. Most rendeltem egy http://astrodevices.net/accesories/equatorial-mount/upgrade-kit-eq5ilyen cuccot, GOTO ra átalakítani. Az SW goto kit helyett. (egyrészt jóval olcsóbb, másrészt bordás szíjas) majd rádobok egy wifis sw vezérlőt, és akkor telefonról tudom vezérelni. De az igazi cél az asztrófotózás, a vezetett képek készítése lesz. egy tengelyes vezérléssel csak max 60s expók mennek (80/600-as ed-el). Szerintem az én igényeimet bőven ki fogja szolgálni. Egyszer tervezem majd a mechanika szétszedését, a Zsámba István által leírt módon.
Avatar
V. István
Hozzászólások: 60
Csatlakozott: 2014.12.27. 13:45

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: V. István » 2017.11.07. 22:09

DSC01498durva.jpg
Sziasztok.

Bemutatok egy EQ3-as tuningjára két, általam épített megoldást.
Nem tetszett annál a mechanikánál, többek között, hogy az óratengelyen is, a deklitengelyen is a rögzítőcsavar egyenesen az aluötvözetből készült hengerfelületnek nyomódik. Így kráterek sorozata képződött az említett felületeken, és amikor objektumra álltam és megszorítottam a rögzítőcsavart, a beállítás "elmászott" aszerint, hogy a csavar milyen, már meglevő mélyedést talált a környéken.
A jobbítás lényege, hogy a csavarok nyomó vége és a hengerfelület közé egy sima és kemény lemezt iktattam. A deklinációs tengely esetében ez egy textolitlemez lett, acéllemezzel körülvéve, míg az óratengelynél egy késpengéből levágott és beragasztott darab.
Mindkét esetben a köztes darab úgy van a helyére illesztve, hogy nem tud a csigakerék fordulása szerint mozogni, de enged pár tizedmillimétert a szorítócsavar tengelye irányában.
Az illető tengelyek rögzítése most már elmozdulásmentesen történik, és bátrabban szoríthatom meg a csavarokat. Véletlenszerű erőltetéskor sem szánt újabb nyomot a csavar vége, hanem csak megcsúsznak az acéllemezek az alumíniumon.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2017.11.08. 08:42

Nagyon ügyes megoldás, gratulálok; és külön köszönet, hogy publikáltad is!
Szerencse, hogy volt elég hely a lemez számára a ház és a tengely között. :D


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
géza
Hozzászólások: 1646
Csatlakozott: 2015.03.21. 16:46

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: géza » 2017.11.08. 08:53

Nekem is tetszenek a képes hozzászólások. Egy rosszul működő SW 3-am (a fehér már) van, nem tudjátok hol találok erről ilyen szétszedős fotókat? Egyébként itt szoktam ábrándozni...: https://www.cloudynights.com/topic/2166 ... -3/page-62
TZ
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2012.08.21. 16:09

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: TZ » 2017.11.08. 10:26

Szia Géza,
van több is ebben a topicban valahol korábban, én is valamelyik alapján szedtem szét a sajátomat, de talán ezt használtam leginkább: https://stargazerslounge.com/topic/1370 ... trip-down/
Még gondolkodtam azon, hogy a két tengelyt ki lehetne préselni a helyéből és a dec tengelyt le lehet esztergálni, hogy csapágyazni lehessen, meg ha lemondok a pólustávcsőről, akkor az ra tengely csöve helyére lehetne csapágyazott megoldás, de féltem, hogy elszúrom , mert hátha zsugorral raktár össze, stb.
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”