Hozzászólás
Szerző: pbla » 2015.04.07. 17:15
Üdv.
Köszi a reakciót a kérdésemre.
A felvetéseidre reagálnék, hátha előremozdul a téma:)
A léptetőmotoros hajtás egyszerűsége,, robosztussága ill. viszonylagos olcsósága állhat az előnyként a szervomotoros, vagy egyéb hajtásokkal összehasonlításban (nyilván szervoval is össze lehet hozni, talán nem sokkal drágábban).
A kérdésben említett probléma alapja egy nagy(obb) teherbírású EQ mechanika hajtásrendszerének méretezése, így ennek a célja a távcső mozgatása (forgatása) értelemszeűen.
Elvi síkra lecsupaszítva a problémát: tengelyenként egy léptetőmotoros hajtás hajt egy EQ mechanikán egy nagyobb tömeget (távcső), hozzávetőleg 1/200 áttételen át, a nagyobb tömeg jelen esetben egy ~100-120kg tömegű műszer (tudom ez igen nagy, de nem ez a lényeg). A tömeg méreteiből és geometriájából adódóan (nagyságrendileg) ~70kgm^2 tehetetlenségi nyomatékkal bír. A mechanikai természetű kérdés ebben az esetben csupán az volt, hogy milyen méretű (nyomatékú) léptetőmotor beépítésére van szükség ebben a geometriailag maximált esetben, a legnagyobb (ésszerű) sebességre történő gyorsulást feltelezve (pl.v=3,5fok/sec, t=0,1sec). Így mechanikailag az nem szól bele, hogy van-e szögjeladó, az milyen jelet ad, ill. hogy a léptetőmotort mi vezérli, továbbá, és hogy számítógéppel vezérlem-e az egészet. Lépésvesztésnél egy intelligens motorvezérlés jelez, hibára kiáll stb., tehát ez most nem releváns, jól méretezett rendszer nem veszt lépést.
A gondom az (ezen csodálkoztam el kissé), hogy a számításaim szerint egy ilyen (nagy) tömeg felgyorsítása ~3,5fok/sec-re (ez a forgalmazott mechanikák általános legnagyobb gyorsjárati sebessége), nagyon kis nyomatékú motor alkalmazását igényli csak (tized Ncm-ek nagyságrendje!), ellenben én azt gondoltam ez sokkal nagyobb lesz.
Ui.: Kissé körbejárva a témát a kérdésfelvetés óta, az látszik körvonalazódni, hogy a "beépített és időben állandó" súrlódási nyomatékok leküzdéséhez lehet szükséges (az előbbi "elenyésző" értéknél nagyságrendekkel nagyobb/erősebb) léptetőmotor beépítése. Ezen gondolatmenet szerint igazolható lehet hogy pl. egy EQ6-ba miért építenek be ~1,5Nm-es motort. Azaz a súrlódási nyomaték leküzdésére, nem pedig a dinamikus igénybevétel (gyorsulás) abszolválására.
Gondoltam, hátha vannak valakiknek ebben a témában mérései, kísérletei, taőpasztalatai, vagy legalábbis megvitatjuk a kérdéskört.
Köszi, Üdv.