Oldal: 68 / 113

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2016.10.06. 14:46
Szerző: Imre
picicsabi írta:Szép estét!
Az EQ2es mechanikám deklinációs finommozgatója kissé nehézkesen megy. Új zsír kellene neki? Ördöngős a szétszedése?
Köszönöm!
Pici

Emlékeim szerint az EQ2 deklinációs szerkezete csak egy nagyon primitív billegtetős, rugóval ellenfeszített csavaros szerkezet. A csavar is vas, meg amiben a menete van az is ugyanaz az ócskavas minőségű kenődő rágódó anyag, tehát azt a csavart kell kicsavarni, ügyelve, hogy az erős rugó ne dobja szét az egész szerkezetet! Tisztítás és újra kenés után ha a menet nem sérült, akkor könnyen fog járni egy ideig! Évente kell ismételni a tisztítást, kenést, de nem csak ezt, hanem a csigakereket, az orsót, annak csapágyát is. Az eredeti gyári trutyi a csigakerék vastag tengelyének külső részén, a műanyag szögbeosztású tárcsát rögzíti elforgathatóan a tengelyhez. Azt sajnos jobb híján vissza kellene tenni oda, ahol eredetileg volt! A piros karika felett és alatt is az van! Le kell kaparni pl. egy műanyag lappal a tengelyről, és eltenni, majd a tisztított fogas rész kenése után visszatenni a műanyag alá. Minden világos lesz, mihelyt szétszeded!

Ha javítani szeretnél a lötyögős csapágyazáson, akkor 2 db. olyan csapágyat kell venni, amely az öntött alumínium házba belemegy, és a tengelyre is rámegy. Az alu ház belső mérete, ha jól emlékszem, akkor 30 mm, a tengely meg 12-es. Néhány 100 Ft. a két csapágy. Az alu ház befelé szűkül, ezért lehet, hogy a csapágy nem megy bele, azaz csak a külső, ezért kézi kis köszörűvel a falát minimálisan meg kell munkálni. Lehet néhány tízed milliméterrel nagyobb a belső méret, mint a csapágy külső mérete! A végleges összeszereléskor a csapágy és a ház közé majd hézagolásként egy-két menet celluxot kell tekerni a csapágy külsejére, majd a bezsírozott alu öntvénybe belenyomni. Az egyiket egészen az aljáig, a másodikat majd az eredetileg csapágyként működő alukorong majd annyira benyomja, amennyire kell. Ez utóbbi bele van sajtolva, -esetleg ragasztva-, de jól látszik, ahol kis kocogtatással szét lehet szedni. Ha valami nem világos, akkor keress meg magánban. A "kuplung" csavarja elnyomja a főtengelyt, de ezt is meg lehet oldani, hogy sokkal jobb legyen, és stabilabban fogjon. Az EQ2 tartószerkezet csak 3mm-es öntvény, igencsak hajlékony, gyengus alkotás, de sokat lehet javítani azon is egy kis átalakítással. Üdv. Imre

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2016.10.06. 15:20
Szerző: Attila
Imre írta:Emlékeim szerint az EQ2 deklinációs szerkezete csak egy nagyon primitív billegtetős, rugóval ellenfeszített csavaros szerkezet. ...


Precíz leírás!
Nem is gondoltam volna, hogy az EQ2 rugós feszítésű csigahajtóművel rendelkezik... :roll:

Imre írta:... A végleges összeszereléskor a csapágy és a ház közé majd hézagolásként egy-két menet celluxot kell tekerni a csapágy külsejére, ...


Ez viszont olyan "szkájvacseres" megoldás... :lol:


MDA

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2016.10.06. 15:27
Szerző: picicsabi
Kedves MDA és Imre!
Köszönöm a segítséget! Hétvégén szétszedem, megpróbálom fotókkal megörökíteni a munkafolyamatot.
Pici

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2016.10.06. 19:57
Szerző: Imre
Attila írta:
Imre írta:Emlékeim szerint az EQ2 deklinációs szerkezete csak egy nagyon primitív billegtetős, rugóval ellenfeszített csavaros szerkezet. ...


Precíz leírás!
Nem is gondoltam volna, hogy az EQ2 rugós feszítésű csigahajtóművel rendelkezik... :roll:

Imre írta:... A végleges összeszereléskor a csapágy és a ház közé majd hézagolásként egy-két menet celluxot kell tekerni a csapágy külsejére, ...


Ez viszont olyan "szkájvacseres" megoldás... :lol:


MDA
A cellux-al 1-szer betehető. Ahol kell, ott marad a hézagban, ahol sok, ott majd kitüremkedik. Szerintem pont jó egy EQ2-höz! Nem a cellux a probléma, hanem az lenne, ha mondjuk beragasztaná a csapágyat, és a tengely már kissé ferde amely pozicionálja! Így legalább nem fogja széttörni az alumínium öntvényt, amikor benyomja a csapágyat! Nem biztos, hogy mindenkinek van annyi érzéke egy ilyen szereléshez, hogy olyan módszert válasszon, amely "tökéletes" megoldás. Minden esetre ezzel egy nagyságrenddel jobb lesz a rekta tengely csapágyazása, és sima egyenáramú hajtással már tud bolygóról is 1-2 perces videót felvenni! Ha meg csak nézeget, akkor nagyobb nagyítással is tudja megfigyelni pl. a Marsot is! Ennyi előnye lesz a dolognak. Persze így is dolgoznia kell vele, hiszen az öntvény belső fala kissé kúpos, azt még kicsit köszörülgetni kell, hogy alulra is belemenjen a csapágy. Már csináltam egy átalakítást, és fél napig dolgoztam a finom csiszolgatással, hogy egyenletes hengeres legyen a cső belül. Lehet, hogy egy 30 mm átmérőjű nyeles dugóval és csiszolóporral hamarabb megoldottam volna, és utána bronzlemezzel perselyezve tökéletesen beleragaszthattam volna a csapágyat, de én is cellux-al tekertem körbe, és kívül bezsírozva egy műanyag pezsgőtablettás dobozzal a helyére nyomtam. Pont jól beszorult, semmi lötyögése, kotyogása nem volt! Egyszerűbb megoldást nem tudok. Gondolom, hogy nincs műhelye odahaza, mint ahogy nekem sincs, csak a hokedli sarka. Azért sok mindent azon is meg lehet oldani, kézben tartva is lehet fúrni, csiszolgatni, stb. Remélem, hogy a leírás alapján sikerül megoldani a gondot! Üdv. Imre

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2016.10.07. 13:46
Szerző: lESI FOTÓS
Az én emlékeim szerint:
Az EQ2 deklije olyan kialakítású,hogy a rögzítő csavar meghúzáskor nekinyomja a csigakereket a tengelynek (kioldott állapotban a csiga belsejében szabadon elfordul a tengely).
Ha ez valóban így van,akkor nagyon nem mindegy,hogy a rögzítő hol helyezkedik el a rögzítés pillanatában,a csiga orsó+csiga kapcsolódáshoz képest. Rögzítéskor uhyanis félrenyomja a csigakereket. Innentől fogva teljesen kiszámíthatatlanul fog alakulni a foghézag mérete.Ráadásul, a hajtás közben változik a mértéke!
Óvatosan az állígatással,mert szerencsétlen esetben a hajtás önmegsemmisítő üzembe kapcsolhat...

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2016.10.07. 23:08
Szerző: Imre
lESI FOTÓS írta:Az én emlékeim szerint:
Az EQ2 deklije olyan kialakítású,hogy a rögzítő csavar meghúzáskor nekinyomja a csigakereket a tengelynek (kioldott állapotban a csiga belsejében szabadon elfordul a tengely).
Ha ez valóban így van,akkor nagyon nem mindegy,hogy a rögzítő hol helyezkedik el a rögzítés pillanatában,a csiga orsó+csiga kapcsolódáshoz képest. Rögzítéskor uhyanis félrenyomja a csigakereket. Innentől fogva teljesen kiszámíthatatlanul fog alakulni a foghézag mérete.Ráadásul, a hajtás közben változik a mértéke!
Óvatosan az állígatással,mert szerencsétlen esetben a hajtás önmegsemmisítő üzembe kapcsolhat...

Ez NEM a deklinációs, hanem a csigaorsó-csigakerekes rekta-hajtásra vonatkozik, és nem a hajtásra, hanem a kuplung megoldására szerintem. A csigakerék vastagabb tengelyét rögzíti a csavar a házhoz. Ez jól berágja magát a lágy alumínium csigakerék tengelyébe, amelyben a főtengelyen forog. Elvileg hézagolni kellett volna egy hasított gyűrűvel, hogy a ház falához nyomja a csavar vége szinte 0 elmozdulással!, A tengely szabadon forog benne mindig, hiszen azt a csigaszerkezet kapcsolja össze. Még jobb megoldás lett volna, ha a csigakerékben lett volna egy bronz, vagy teflon perselycsapágy, és a csapágyházként fungáló külső palástját szorította volna egy szerkezet a tartó csövének belső falához. A deklinációs mozgatás NEM csigakerekes az EQ1-2-nél! AZ EQ3 -nál már az! Üdv. Imre

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2016.10.22. 20:32
Szerző: gtr82
Szep estet az uraknak es holgyeknek!

Kerdesem lenne EQ2 mechanikaval kapcsolatban.Az R.IA.tengelyen a skala egyutt forog a tengellyel ha meg van huzva a rogzito csavar,ha kiengedem a csavart akkor a skala nem forog de a tengely sem. (tekerhetnem a vegtelensegig).A DEK. tengelyen a skala nem forog de a tengely igen.Gondolom a DEK tengely mukodik jol es a masik nem.Van e valami hiba javitasi lehetoseg esetleg valami tanacs mit lehet ezzel kezdeni.

Udv:gtr82

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2016.10.22. 22:26
Szerző: hg
gtr82 írta:Kerdesem lenne EQ2 mechanikaval kapcsolatban.Az R.IA.tengelyen a skala egyutt forog a tengellyel ha meg van huzva a rogzito csavar,ha kiengedem a csavart akkor a skala nem forog de a tengely sem. (tekerhetnem a vegtelensegig).A DEK. tengelyen a skala nem forog de a tengely igen.Gondolom a DEK tengely mukodik jol es a masik nem.Van e valami hiba javitasi lehetoseg esetleg valami tanacs mit lehet ezzel kezdeni.

Kedves Gábor!

A RA skála jól működik a leírt módon, a csavar épp azért van, hogy oldani és rögzíteni lehessen. A használatáról pl. itt találsz leírást. Sokkal részletesebben pedig Vaskúti György jóvoltából ezen az oldalon olvashatsz. Az EQ2-nél ez persze inkább csak játék, mint jól használható osztott kör.

Gábor

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2016.10.31. 17:38
Szerző: MrYeneou
Üdv!

Miért van az hogy a motoros vezérlés nem hajtja sem a RA sem a DEC tengelyt. A fogaskerék hajt és a finommozgató is működik kézzel. A fogaskerekek a 2X, 4X és 8X hajtásnál is működnek. A finommozgatókra felszerelt fogaskerék is meg van hajtva és forog is, de a tengelyeken nem akar mozogni a szerkezet. Nem bírok rájönni a "hiba" okára.

Re: EQ Mechanikák

Elküldve: 2016.10.31. 19:47
Szerző: SzarkaLevente
MrYeneou írta:Üdv!

Miért van az hogy a motoros vezérlés nem hajtja sem a RA sem a DEC tengelyt. A fogaskerék hajt és a finommozgató is működik kézzel. A fogaskerekek a 2X, 4X és 8X hajtásnál is működnek. A finommozgatókra felszerelt fogaskerék is meg van hajtva és forog is, de a tengelyeken nem akar mozogni a szerkezet. Nem bírok rájönni a "hiba" okára.

Szerintem nem húztad meg a kuplungot. Ez egy króm szÍnű "anya", amivel váltani tudsz a motoros és kézi finommozgatás között. A fentiek alapján kézi finommozgatásra hagyatkozol, nem a motorosra. Húzd meg az anyát (a képen a fekete finommozgató gomb és a réz fogaskerék között).

Kép