Zs. Istvan írta:Két évig tuningolgattam a CAM mechanikámat, mire a vezetés olyan lett, amilyet elvártam volna tőle az elején...
Szia István (és Tuza Feri, ha olvasod)!
Mivel az EQ6-omat - bár szinte "tökélyre bőröztem" - nem tudtam holtjáték-mentessé tenni a csigakerék-csigaorsó kapcsolat fix beállítása miatt, ezért lecseréltem egy iOptron iEQ45-re, amelynek eleve már rugó-feszítéses a hajtóműve. (Lehet, hogy nem kellett volna...? Lásd alább.)
Persze ez is alapvetően egy kínai szutyok, de könnyebb volt feltuningolni. (Pl. a pólusra állítása is helyből sokkal precízebb, mint az EQ6-é, de azért azon is volt mit javítani...) A rugó-feszítésű hajtóművek is lötyögtek össze vissza, ezért inkább terveztem egy zsír újat, ami már hulla precíz és merev (legalábbis a gyáritól min. egy nagyságrenddel jobb).
De.
Azt vettem észre, hogy - bár a dekli mozgatás abszolút hibátlan - az Ra tengely irányváltása nem oké.
Ugye az Ra folyamatosan teker, míg a dekli nem - ez lehet alapvetően a különbség oka, de nem értem, hogy ténylegesen milyen mechanizmus okozza a hibát; kíváncsi vagyok, hogy Te tapasztaltál-e ilyet, és van-e ötleted a hiba okára.
Ha nyugat felé mozgatom a távcsövet "viszonylag" kis (cca. 1x-5x sziderikus) sebességgel (azaz abba az irányba, amerre egyébként is teker folyamatosan az Ra motor), akkor azonnal indul nyugat felé, és azonnal visszaáll sziderikusra, ahogy elengedem a gombot - ez tehát rendben van. (A dekli ugyanilyen precízen mozog fölfelé és lefelé is.)
Ha viszont kelet felé mozgatom a mechát a fenti sebességekkel, akkor is először nyugatra indul (de gyorsabban, mint a sziderikus sebesség), majd néhány tized másodperc után fordul vissza a helyes (keleti) irányba, majd a leállás után néhány tized másodperc után veszi fel csak a sziderikus tempót.
(Ha nagyobb sebességgel mozgatom a Ra tengelyt, a jelenség szerintem akkor is fennáll, csak a gyors indulás és gyors mozgások miatt valószínűleg nem érzékelhető.)
Ha viszont a rugós feszítést kipeckelem (azaz fix holtjátékossá teszem a Ra hajtóművet - mint az EQ6 volt), akkor azonnal ugrik a Ra mozgás kelet felé is!!!
A vezetés pontosságát a fenti hiba nem kis mértékben rontja (bár a TDM ezt is kompenzálja, de még jobb lenne, ha nem kellene mit kompenzálni, mert még a legjobb szabályozás is rosszabb, mint ha eleve jól működne a cucc...), ezért zavar.
A hajtómű egyébként igen merev, mind a csigaorsó, mind pedig maga a rugófeszítésű, billegő hajtómű-blokk axiálisan előfeszített, 19mm átmérőjű (azaz nem túl mini) ferde hatásvonalú golyóscsapágyak között forog, a rugót is erősebbre cseréltem, és pluszban megtámogattam 4-4db rugós-golyós hernyócsavarral.
A meghajtás független feszítésű fogasszíjjal történik, a gyári lötyögős fogaskerék áttételes szervo-motorokat léptető motorokra cseréltem. Azaz bárminemű holtjáték, lötyögés, torzulás, nyúlás, csavarodás - elvileg - kizárva.
Lehet, hogy a csigakerék tányérja hajlik ennyit a peremén, miközben az csigaorsó által létrehozott axiális irányú terhelése előjelet vált? (A dekli mindig nyugalmi helyzetből indul, tehát ott ez a jelenség nyilvánvalóan nem érzékelhető.) Csak erre tudok gondolni. (Ja, és most jutott eszembe: ma este megnézem, hogy az előfeszítés mértéke, azaz annak növelése ill. csökkentése növeli-e ill, csökkenti-e a fenti hatást. Ha igen, akkor lehet, hogy valóban a csigatányér pereme hajladozik irányváltáskor le-föl...)
Ti tapasztaltatok ilyet? Úgy látom, Te és Tuza Feri is alaposan rácsavarodtatok erre a témára a saját mechanikátokkal, ezért kérdezlek titeket. Mit szóltok a fentiekhez?
Üdv, és kösz a választ előre is,
MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...