EQ Mechanikák

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
Arpstronomer
Hozzászólások: 549
Csatlakozott: 2010.04.04. 10:40

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Arpstronomer » 2012.07.09. 09:08

Sziasztok!

Sikerült elvégezni az első éles teszteket az új HEQ-5 Syntrek mechanikámmal. Ez a kis teszt sokatoknak nem lesz mérvadó, hisz mindenki modern autoguidert használ, aki komolyabban fotóz. Nekem mégis sokat jelent! Így, mivel guiderem egyelőre nincs, a teszt alapját az szolgáltatta, hogy mennyire stabilan állnak meg az egyes expozíciók pólusra állás után, óragépes követéssel. Hát mondhatom: ég és föld a különbség az EQ3-hoz képest! :) Olyannyira, hogy most először kezdtem igazán élvezni az asztrofotózást, ami azt gondolom, megfizethetetlen. No nézzük:

EQ3 DUAL-AX:
30sec: az expók átlag 30-40%-a marad meg bemozdulás, széllökés, stb...miatt
60sec: 1%-nál kisebb a jó képek aránya, gyakorlatilag irreleváns
90sec: ez már a vicc kategória :)

HEQ-5 SYNTREK:
30sec: kevéssé koncentráltam erre a tartományra, de gyakorlatilag hacsak a mezei sündisznó nem rúg az állványba, 100%-osnak mondható!
60sec: az expók átlag 85-90%-a hazavihető, ez nagyjából 60 expós statisztika!
90sec: csak 5 ilyen expó készült, amiből 1 lett bemozdulás-mentes, de ennyi alapján nem merném 20%-osra venni.

Ha a Tarjáni táborban valamelyikőtöknek akad egy felesleges fél délelőttje, nagyon szívesen benne lennék egy közös szétszedésben/átzsírozásban :) mert magam nem merek belefogni. Szóval, csoda kis cucc ez!
kulizoli
Hozzászólások: 329
Csatlakozott: 2009.09.16. 21:49

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: kulizoli » 2012.07.09. 10:34

500-as fókusz mellett a sima fekete eq5-öm is bírja az egy percet.
Figyelni kell a holtjáték beállítására. Gyárilag szépen be volt lőve, terhelés nélküli állapotra :) Amikor ráraktam a csövet meg az ellensúlyt, egy picit konyult, és mindjárt elkezdett szorossá válni, a követés meg pontatlanná. A rekta holtjátékot képtelen módon csak úgy lehet állítani, ha az ember leveszi a rekta motort, aminek a holtjátéka szintén nehézkesen állítható. De ha minden szorulás- és kotyogásmentes, akkor elég jól dolgozik a gép.
Arpstronomer
Hozzászólások: 549
Csatlakozott: 2010.04.04. 10:40

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Arpstronomer » 2012.07.09. 11:01

Ja, azt nem írtam, hogy 750-es fókuszra vonatkozott a 'teszt'. Egyébként épp a rektatengelyen van egy pici holtjáték (elindul-megáll pár tized másodpercre-továbmegy). Ez nagy gond? Vagy lehet még élni vele?
kulizoli
Hozzászólások: 329
Csatlakozott: 2009.09.16. 21:49

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: kulizoli » 2012.07.09. 11:09

Arpstronomer írta:Ja, azt nem írtam, hogy 750-es fókuszra vonatkozott a 'teszt'. Egyébként épp a rektatengelyen van egy pici holtjáték (elindul-megáll pár tized másodpercre-továbmegy). Ez nagy gond? Vagy lehet még élni vele?


A HEQ-5-öt nem ismerem, de a holtjáték nem jó. Be kell állítani az adott műszerhez, terheléshez. Mit értesz azon, hogy elindul-megáll? Nem folyamatosan dolgozik a motor?
Tarjánban ránézhetünk, ha gondolod.
Cephei
Hozzászólások: 9
Csatlakozott: 2011.11.26. 02:22

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Cephei » 2012.07.17. 20:09

Az a problémám akadt EQ2 mechanikával, hogy ha rektatengely körül forgatom a távcsövet, az R.A osztott kör is forog a távcsővel együtt, magyarul akármerre forgatom, ugyanazt a koordinátát mutatja. Alaposan átvizsgáltam, de sehogy sem jöttem rá mi a gond. Van valakinek valami ötlete?
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Cephei 2012.07.17. 23:55-kor.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Imre » 2012.07.17. 21:45

Van a környéken egy kis recés csavar. Azt megoldva, vagy enyhén megszorítva vagy együtt forog, vagy nem a tengellyel. Nagyon gyengos a megoldás, mert ha kicsit is excentrikus a tárcsa tengelye, akkor a csavar megoldásakor is súrlódik, és a speciális kínai trutyi nem tapad annyira, hogy ne forogjon, tehát mindig ugyan azt az óraszöget mutatja. Az EQ2 mechanika ezer sebből vérzik, és nem ez a legnagyobb probléma vele. Azt, amit én használtam valamikor két hónapig, ugyanis elajándékoztam hamar, azt szétszedtem, felcsapágyaztam, a kuplungot is átalakítottam teljesen más rendszerűvé, és belső filcbetéttel láttam el a tárcsa tengelyét, kimostam a kínai ragacsot, és ki tudja még mit alakítottam rajta, de sehogy nem lett normálisan használható. Addig jutottam vele, hogy fél percet lehetett vezetés nélkül is exponálni vele motoros hajtással, de az alu lábak miatt ez egész úgy remegett, mint a miskolci kocsonyában egy béka, ha egy légy rászállt a cső végére, tehát a céljaimra nem volt használható. Utólag belegondolva gyerekjáték szintjén sem mozog az egész konstrukció, még csillagász amatőröknek sem ajánlaom, kezdőknek sem, legfeljebb a CG4-el lehet indulni acállábon! Remélem, hogy tudtam segíteni a probléma megoldásában kicsit. Ha érdekel a csapágyazás átalakítása, a kuplung megoldása, stb, akkor ha kéred privátban megírom, de ide nem tenném be, mert ha valaki végigolvassa, akkor soha többet senki nem vesz EQ2-öt alulábas rezgőállványon. Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Cephei
Hozzászólások: 9
Csatlakozott: 2011.11.26. 02:22

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Cephei » 2012.07.17. 22:20

Akárhogy állítom, ugyanúgy együtt forog vele.
EDIT: mostmár csak akkor, ha finommozgatom
SzarkaLevente
Hozzászólások: 1037
Csatlakozott: 2009.09.07. 21:26

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: SzarkaLevente » 2012.07.18. 05:34

Cephei írta:Akárhogy állítom, ugyanúgy együtt forog vele.
EDIT: mostmár csak akkor, ha finommozgatom

1) EQ-2 átalakítás: http://makszutov.hu/forum/viewtopic.php?f=12&t=428
2) Az osztottkörök alapvetően disz a mechanikán, legalábbis nem tudok élő emberről aki ennek segitségével bármit beállított volna.
3) Miért gond, ha a RA skála együtt forog a tengellyel? Ha beállítasz egy csillagot, nézed egy órán keresztül változik annak a RA koordinátája ez idő alatt?
Egy hely, ahol igazán értenek a távcsövekhez Makszutov.hu távcső bolt
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2012.07.18. 16:49

Zs. Istvan írta:Két évig tuningolgattam a CAM mechanikámat, mire a vezetés olyan lett, amilyet elvártam volna tőle az elején...


Szia István (és Tuza Feri, ha olvasod)!

Mivel az EQ6-omat - bár szinte "tökélyre bőröztem" - nem tudtam holtjáték-mentessé tenni a csigakerék-csigaorsó kapcsolat fix beállítása miatt, ezért lecseréltem egy iOptron iEQ45-re, amelynek eleve már rugó-feszítéses a hajtóműve. (Lehet, hogy nem kellett volna...? Lásd alább.)

Persze ez is alapvetően egy kínai szutyok, de könnyebb volt feltuningolni. (Pl. a pólusra állítása is helyből sokkal precízebb, mint az EQ6-é, de azért azon is volt mit javítani...) A rugó-feszítésű hajtóművek is lötyögtek össze vissza, ezért inkább terveztem egy zsír újat, ami már hulla precíz és merev (legalábbis a gyáritól min. egy nagyságrenddel jobb).

De.

Azt vettem észre, hogy - bár a dekli mozgatás abszolút hibátlan - az Ra tengely irányváltása nem oké.
Ugye az Ra folyamatosan teker, míg a dekli nem - ez lehet alapvetően a különbség oka, de nem értem, hogy ténylegesen milyen mechanizmus okozza a hibát; kíváncsi vagyok, hogy Te tapasztaltál-e ilyet, és van-e ötleted a hiba okára.

Ha nyugat felé mozgatom a távcsövet "viszonylag" kis (cca. 1x-5x sziderikus) sebességgel (azaz abba az irányba, amerre egyébként is teker folyamatosan az Ra motor), akkor azonnal indul nyugat felé, és azonnal visszaáll sziderikusra, ahogy elengedem a gombot - ez tehát rendben van. (A dekli ugyanilyen precízen mozog fölfelé és lefelé is.)
Ha viszont kelet felé mozgatom a mechát a fenti sebességekkel, akkor is először nyugatra indul (de gyorsabban, mint a sziderikus sebesség), majd néhány tized másodperc után fordul vissza a helyes (keleti) irányba, majd a leállás után néhány tized másodperc után veszi fel csak a sziderikus tempót.

(Ha nagyobb sebességgel mozgatom a Ra tengelyt, a jelenség szerintem akkor is fennáll, csak a gyors indulás és gyors mozgások miatt valószínűleg nem érzékelhető.)

Ha viszont a rugós feszítést kipeckelem (azaz fix holtjátékossá teszem a Ra hajtóművet - mint az EQ6 volt), akkor azonnal ugrik a Ra mozgás kelet felé is!!!

A vezetés pontosságát a fenti hiba nem kis mértékben rontja (bár a TDM ezt is kompenzálja, de még jobb lenne, ha nem kellene mit kompenzálni, mert még a legjobb szabályozás is rosszabb, mint ha eleve jól működne a cucc...), ezért zavar.

A hajtómű egyébként igen merev, mind a csigaorsó, mind pedig maga a rugófeszítésű, billegő hajtómű-blokk axiálisan előfeszített, 19mm átmérőjű (azaz nem túl mini) ferde hatásvonalú golyóscsapágyak között forog, a rugót is erősebbre cseréltem, és pluszban megtámogattam 4-4db rugós-golyós hernyócsavarral.
A meghajtás független feszítésű fogasszíjjal történik, a gyári lötyögős fogaskerék áttételes szervo-motorokat léptető motorokra cseréltem. Azaz bárminemű holtjáték, lötyögés, torzulás, nyúlás, csavarodás - elvileg - kizárva.

Lehet, hogy a csigakerék tányérja hajlik ennyit a peremén, miközben az csigaorsó által létrehozott axiális irányú terhelése előjelet vált? (A dekli mindig nyugalmi helyzetből indul, tehát ott ez a jelenség nyilvánvalóan nem érzékelhető.) Csak erre tudok gondolni. (Ja, és most jutott eszembe: ma este megnézem, hogy az előfeszítés mértéke, azaz annak növelése ill. csökkentése növeli-e ill, csökkenti-e a fenti hatást. Ha igen, akkor lehet, hogy valóban a csigatányér pereme hajladozik irányváltáskor le-föl...)

Ti tapasztaltatok ilyet? Úgy látom, Te és Tuza Feri is alaposan rácsavarodtatok erre a témára a saját mechanikátokkal, ezért kérdezlek titeket. Mit szóltok a fentiekhez?


Üdv, és kösz a választ előre is,
MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
felsőszéktó
Hozzászólások: 25
Csatlakozott: 2010.01.23. 21:01

Re: EQ Mechanikák

Hozzászólás Szerző: felsőszéktó » 2012.07.18. 20:15

Attila írta:Ti tapasztaltatok ilyet? Úgy látom, Te és Tuza Feri is alaposan rácsavarodtatok erre a témára a saját mechanikátokkal, ezért kérdezlek titeket. Mit szóltok a fentiekhez?

Attila,
esetleg tudnál készíteni néhány fotót a hajtás kapcsolódásairól, rögzítésekről, csapágyazásokról? Érdekelnének az alkalmazott anyagvastagságok, merevítések is.
Szivesen belekukkantanék, ha lehet. :)
János
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”