Hozzászólás
Szerző: Ankalimon » 2020.01.30. 10:49
Ezzel teljesen egyetértek. Ha az ember vesz egy terméket, akkor alap, hogy a hivatalos paramétereknek megfeleljen. Ha nem felel meg, akkor az eladónak javítani, vagy cserélni kell. A helyzetet különösen súlyosbítja, ha egy 100 ezer Ft nagyságrendű eszközről van szó, és egy egyértelműen mérhető (nem szubjektív), a használati érték szempontjából kritikus paraméterről.
Azon nyilván lehet molyolni, hogy kinek és hogyan kell igazolnia a minőségi hiba meglétét, meg mennyire készséges az ilyen típusú panaszokra az adott kereskedő. De ha én bárhol vennék egy drága terméket, amelyről kiderül, hogy messze-messze az elvárt és meghirdetett minőség alatt van (<0,6 strehl) akkor nem csak kiakadnék, hanem kiverném a kereskedőből a visszatérítést vagy a cserét. Ha a cég nem kimondottan maffia elvekre épül, akkor még kies hazánkban is, megfelelő fogyasztói nyomás esetén általában jogkövető magatartást tanúsítanak. Ha mégsem, akkor jöhet a fogyasztóvédelmi eljárás: amit meg lehet támogatni a saját megrendelésre készült méréssel (noha alapesetben a boltnak kell igazolnia a hiba hiányát) - bár a fogyasztóvédelmi hatóság maga is elrendelheti a független bevizsgálást. És ha kiderül, hogy a vevőnek volt igaza, akkor a kereskedőnek nem csak a terméket kell cserélnie/javítania, vagy visszafizetni az értékét, de az eljárás minden költségét, beleértve a mérések költségeit is meg kell térítenie.
Nekem már sok esetben volt minőségi panaszom minden területen, még nagy, neves gyártók komolyan árazott termékeivel is (ez sajnos szükségszerű: jelenleg még nem létezik olyan minőségellenőrzés a tömegtermelésben, amely nullára redukálná a hibásan forgalomba kerülő termékeket). Nyilván iszonyú különbség van az IKEA abszolút vevőbarát panaszkezelése vagy egyes távol-keleti gyártók helyi kirendeltségei között, de még nem volt olyan, hogy némi kitartással és presszióval ne tudtam volna célt érni.
És magyar távcsőboltokkal is van tapasztalatom: két mechanikámnál is elég hosszas procedúrában fogadták el egy-egy nehezen reprodukálható hibát, de amikor végül egyértelmű lett, hogy hibás, simán javították, illetve kicserélték. (Amennyire tudom, a gyártói szerződéseik alapján, ők minden esetben visszaküldhetnek a gyártónak minden olyan hibás terméket, amelynél egyértelmű, reprodukálható hiba, vagy megkérdőjelezhetetlen minőségi probléma áll fenn - szóval nem különösebben érdekük tökölni az olyan egyértelmű esetekben, mint amit korábban leírtatok.)
Azt meg egyszerűen nem hiszem el, hogy a mindannyiunk által ismert amcsill kollégák, akik most éppen egy távcsőbolt alkalmazottai, emiatt levetnék az alapvető tisztességüket, szakmai szolidaritásukat és nyíltan szemünkbe hazudva, tudatosan hamis mérési eredményekkel próbálnának ránk sózni eszközöket. De lehet, hogy naiv vagyok...
Üdv:
Ankalimon
(Füzessy Tamás)
Az elmélet elméletileg megegyezik a gyakorlattal.