Sziasztok !
Érdekes fejtegetések. Ha valaki rajzol, s megvan mit szeretne rajzolni, akkor a kép tartalma szempontjából közömbös a rajzi eszköz.
A rajz lényege egy kép rögzítése manuálisan. Nem képrögzítő és vezérlő elektronika segítségével.
A kép lehet valós, amit lát a rajzoló és lehet "nem valós". Ekkor a fejében, lelkében lévő képet próbálja rögzíteni.
Jelen esetben mi most amatőr csillagászok lennénk. Az égi csodák szerelmesei. Én legalább is így értelmezem ezt.
Ha felnézünk az égboltra, vagy az okulárba pillantva látunk "valamit". Ez a valami megragad minket, lenyűgöz és elvarázsol. Szeretnénk ezt a látványt megőrizni az idő során. Szeretnénk emlékezni rá, megmutatni mit is láttunk. Ennek egyik módja a rajzolás.
Ha én a látványt akarom megörökíteni, magamnak, azért, hogy másnak is megmutassam, akkor azt rajzolom le amit látok. Mivel a rajzot nem hitelesíti közjegyző, ezért a rajzoló lelke rajta, hogy korrekten azt rajzolja amit legjobb képessége szerint látott. Ez általában mindig hasonló, de nem teljesen ugyan az. Mindenkinek picit másabban lát a szeme és másabban rajzol mint a másik.
Technika:
Hagyományos. Volt szerencsém hagyományos technikával is rajzolni. Rajzolok, ahogyan rajzolok. A rajz olyan lesz amilyen. Én tudom nézegetni. Megosztani nem, csak ha digitalizálom. Néha célszerű a láthatóságért kicsit dolgozni a képen. Innentől a hagyományos rajz már nem is olyan hagyományos... Mivel digitálisan manipulálva lett. Ez vár rá a nyomdai technika során is.
Digitális rajz. Ez is rajz. Csak nem szén alapú, hanem szilicium. Itt is az történik amit a rajzoló mond. ..és igen, itt is lehet alkalmazni azokat a matematikai algoritmusokat, amik a fotózás során szükségesek és kívánatosak. Na most fotózásnál szabad, rajznál nem ?
))
Mindkét technika célja ugyan az. A látvány megörökítése. Mindössze a megvalósítás útja más. A rajz tartalma nem a technikán múlik, hanem a rajzolón. De a fotó esetén is ez van. pl. Nincs 2 egyforma M42 kép. Valahogy nem konstansok a színek..
)) Ez esetben mégsem mondjuk, hogy mindenki fantáziadús fotós művész, és csak álmodozik a képfeldolgozó szoftverével.
))
Tény a digitális technika olyan lehetőségeket ad, amiket hagyományos technikával nem, vagy csak igen nagy munkával, és kivételes tehetséggel valósítható meg. Sokszor gyorsabb egyszerűbb megoldás. Egy hagyományos rajzom elkészítése és digitalizálása nekem hosszabb idő, mint digitálisan megrajzolni. Mert összecsapni sem akarom, ha már annyi munka van a rajzban...
A másik.. miért is rajzolunk?
Van két típus:
pl: Snt barátom. Maximális tudományosságra törekedik (időnként előjön a rajzoló művész beütés). De konstans ábrázolás technika. Szinte adott magnitudóhoz adott csillagátmérő a rajz során. Cél a tudományos munka.
A másik vonal, mondjuk én. Nem vagyok tudós, csak veszett technokrata mérnök, mégsem a tudományos munkára törekedek. Élvezem az eget és a látványt örökítem meg. Ha a rajzomra ránézek át akarom élni az észlelést. Érezni a párás hideget. Hallani az éjszaka neszeit. Hallani a mechanika hangját. Érezni az okulár szemkagylóját. Átélni a látvány csodáját.
Elsődleges célom, nem a rajz skálázható kimérhetősége. Sokszor be sem jelölöm az égtájakat, pozíciókat. de igyekezek azt visszaadni amit láttam. Azt ami rám hatással volt. Lesz ami hangsúlyosabb lesz, van ami kimarad. Mert nem vettem észre, mert nem ragadott meg. Ettől függetlenül a rajzi pontatlanságom határain belül szerintem használható tudományos munka alátámasztására a rajzom. De én nem erre szánom. Magamnak rajzolok. S azért, hogy megmutassam, hogy gagyi távcsővel is lehet klassz dolgokat látni, ha tudunk látni, ha tudjuk használni a távcsövet. Nem kell egy tetőszerkezet árát technikára költeni, lehet olcsóbban is képrögzíteni. Szeretném ha többen rádöbbennének, hogy a szem agy páros a legfantasztikusabb képrögzítő eszköz. Ilyen technikát sziliciumból még kemény pénzekért adnak.
Lényeg... rajz esetében a minőség, a tartalom a rajzoló felelőssége, mint a fotózás esetén. Nem a technika határozza meg, hanem az alkotó követi el.
Érdemes lenne Nap, Hold találkozókon (mélyégnél már megvolt) bemutatni, megmutatni a digitális rajzolás mikéntjét és módját. Lássa és ismerje meg más is. Digitális rajzolás nem azonos a művészi fantáziálással. Csak egy eszköz... nem több és nem kevesebb...
Az ember az aki meghatározza mi készül ezzel az eszközzel.
Elnézést de kicsit filozófikus lettem.
Remélem sikerült kihámozni a sorokból a mondanivalómat.
További szép eget mindenkinek !