Oldal: 10 / 13
Re: Autoguider
Elküldve: 2017.07.21. 14:51
Szerző: SzarkaLevente
SzZoli írta:Köszönöm, olvastam régebben és most újra.
"a számítógép és a mechanika ST-4 portja közötti kommunkáció során a számítógép USB (esetleg párhuzamos) portjára egy külön eszközt kell tenni és csak ezt követően csatlakoztathatjuk a számítógépet a mechanika ST-4 portjára."
Ez a kulcsmondat?
És a guider programoknak meg lehet mondani, melyik USB porton jön be a webcam jele, és melyikre adják ki a vezérlőjelet?
Igen.
Re: Autoguider
Elküldve: 2017.07.21. 16:25
Szerző: Attila
SzZoli írta:... ezt követően csatlakoztathatjuk a számítógépet a mechanika ST-4 portjára.
És ha szabad kérdeznem, a számítógépen melyik "lyukba" csatlakoztathatjuk a mechanika ST-4 portját???
Merthogy még csak formátumra sincs RJ6/6 aljzat a PC-ken. (Az Ethernet számára van RJ8/8, de az nagyobb és azon más típusú kommunikáció zajlik.)
Ha ez kulcsmondat, akkor én inkább sperhaknit használok...
"hogy lehet a laptopon futó program vezérlőjeleit kiküldeni a mechanikára?"
Alább leírtam a működés lényegét, de a fenti kérdésre fókuszálva még egyszer:
1.
külső, pl. ST-4 port-os vezetés esetén a vezető szoftver (pl. PHD) kalkulálja ki a vele USB porton keresztül kommunikáló vezető-kamera képe alapján a szükséges beavatkozás mértékét, amit átküld (visszaküld) a vezető-kamerának és a kamera kiteszi a megfelelő vezérlőjelet a mechanika vezérlése felé (0V-ra ejti a vezérlő-feszültséget) a saját ST-4 port-ján addig, ameddig azt a PHD kiszámította. A távcsővezérlő pedig az ST-4 port bemenetének megfelelően módosítja a léptetőmotorok meghajtó frekvenciáját.
2.
Pulse-Guide (pl. EQMOD) esetén a szintén USB-vel PC-re kötött kamera (akármilyen kamera, itt nem kell, hogy ST-4 port-ja is legyen) képe alapján a szoftver itt is kiszámítja a beavatkozás mértékét, de itt nem küldi ezt vissza a kamerának, hanem közvetlenül a léptetőmotor meghajtó-frekvenciáját változtatja meg a kívánt mértékkel és a kívánt ideig, mivel a PC ez esetben a motorok vezérlését is végzi (pl. az EQMOD programmal; tehát itt nincs külön távcső-vezérlő, mint pl. az FS2 "aludoboz", csak egy teljesítmény-erősítő fokozat, mivel a PC kimenete önmagában nem képes a motorokhoz szükséges áramerősség előállítására). Tehát itt a mechanika ST-4 portja ÜRES!!!
(Természetesen a fentiek szervomotoros hajtás esetén is így működnek, csak a motor meghajtása elektronikailag másféle kialakítású, de szintén frekvencia-vezérelt.)
Remélem, érthetően írtam le.
Ha valamiben tévednék, akkor pontosítsa valaki.
MDA
Re: Autoguider
Elküldve: 2017.07.21. 17:03
Szerző: mpt
Attila írta:És ha szabad kérdeznem, a számítógépen melyik "lyukba" csatlakoztathatjuk a mechanika ST-4 portját???
SzarkaLevente írta:... a számítógép és a mechanika ST-4 portja közötti kommunkáció során a számítógép USB (esetleg párhuzamos) portjára egy külön eszközt kell tenni és csak ezt követően csatlakoztathatjuk a számítógépet a mechanika ST-4 portjára."
Re: Autoguider
Elküldve: 2017.07.21. 17:32
Szerző: Attila
Kösz, Peti, ezen átsiklottam...
Jogos.
Így nem kell feltétlenül a kamerán át küldeni a vezérlő jelet.
MDA
Re: Autoguider
Elküldve: 2017.09.30. 20:34
Szerző: Zazu
Sziasztok!
Egy hiba okának lehatárolásában szeretnék tanácsot kéri. QHY 5II-l kamerával és PHD2-vel vezettem eddig a felvételeket. A kalibrációnál jelentkezett a "csillag nem mozdul" hiba. Megpróbáltam a kézi guidingot, és az "észak/dél" irányban nem mozdult a mechanika.
Vizsgáltam a kábelt - többet is -, kábelteszt szerint nem szakadt. Nem tudom, hogy a kamerában, vagy a mechanikában van-e a hiba. Van-e valakinek ötlete, hogyan lehetne a fentiek alapján a hiba okát kideríteni, vagyis a hogy a kamera kuka, vagy a mechanikában (CAM) ment tönkre vmi.
Nagy Zoltán
Re: Autoguider
Elküldve: 2017.10.01. 09:09
Szerző: Attila
Zazu írta:... hogyan lehetne a fentiek alapján a hiba okát kideríteni, vagyis a hogy a kamera kuka, vagy a mechanikában (CAM) ment tönkre vmi. ...
A mellékelt ábra mutatja a vezérlőkábel érintkezőinek a funkcióit.
strum80.jpg
Ha valamelyik bemenetet (pl. -Dec vagy +Ra) földre (Gnd) zárod, akkor válik aktívvá; azaz az adott irányba kezd a mechanika track-elni, az előre beállított "guide-speed"-del.
Tehát készíts egy kábelt, aminek a végén RJ11 csatlakozó van a fenti bekötéssel, a másik végét hagyd szabadon, és a megfelelő vezetékvégek rövidre zárásával ellenőrizheted a mechanika vezérlőjének működését.
De ha az működik, akkor még nem biztos, hogy a vezetőkamera halt be; még a vezérlőkábel bekötését is ellenőrizd mindkét végén, de ne csak szemre az orientációt, hanem lehetőleg műszerrel, mert gyakran a késes csatlakozók nem érintkeznek a nem megfelelő krimpelés miatt.
Egyenes bekötésű kell:
RJ11_6-6_Straight.jpg
Ha az is rendben van, akkor jó eséllyel a kamera pukkant el.
MDA
Re: Autoguider
Elküldve: 2017.10.01. 10:46
Szerző: Zazu
Attila írta:Ha valamelyik bemenetet (pl. -Dec vagy +Ra) földre (Gnd) zárod, akkor válik aktívvá; azaz az adott irányba kezd a mechanika track-elni, az előre beállított "guide-speed"-del.
Attila, köszönöm a tanácsokat!
Nem vagyok annyira elektromos ember - egy csillárt még bekötök -, ezért a "földre zárás"-tól egy kicsit nyugtalan lettem. (földre zár - rövidzár)
Ha jól értem a kamera annyit csinál, hogy adott ideig zárja a szükséges irány áramkörét a mechanikán. Próbáltam én is a vezeték végén a kamera működését vizsgálni, de én feszültséget mértem - érthetően mérsékelt sikerrel.
Ebből kiindulva a kameránál is vizsgálható a földre (Gnd) zárás?
Sajnos a vezeték valószínűleg kizárható, mert teszterrel ellenőríztem, kettőt is.
Re: Autoguider
Elküldve: 2017.10.01. 10:58
Szerző: psomogyi
"...az "észak/dél" irányban nem mozdult a mechanika. "
Mivel kitelepülős a stílusom (csak a mechanika fix), idén és tavaly is előfordult velem hasonló, igaz hosszú vezetés közben random elhagyta az egyik irányt (PHD2-vel) és úgy maradt a mechanika újra bekapcsolásáig, többedszer.
Mindkét esetben kábelcsere megoldotta.(Úgy látszik, évente fogy egy ilyen kábelem).
Üdv.: Péter
Re: Autoguider
Elküldve: 2017.10.01. 11:11
Szerző: Attila
Az ST-4 "szabvány" ("Meade-szabvány"-nak is mondják, pedig az ST-4 SBIG gyártmány volt...) "active-low" TTL jelszintekkel működig, azaz a jelvezetékeken +5V (némi tűréssel) az alapállapot, és 0V (szintén némi tűréssel) az aktív jelszint.
A mechanika auto-guider bemenetén tehát +5V-ot kell mérned a bemeneteken, amit pl. egy Reed-relé vagy opto-relé zár rövidre (a Gnd-re köti) a vezetőkamerában az előbb leírtak szerint, amikor korrigálni kell a vezetést. Ezt a feszültségesést érzékeli a távcsővezérlés, és ez vezérli a motorok sebesség-változását.
Ezért a mechanikát a már leírt módon tudod tesztelni, de a kamera kimenetét hiába zárod rövidre, semmi nem fog történni, hiszen ott csak záródik az áramkör. Tehát a kamera kimenetét egy ellenállás-mérővel tudod ellenőrizni, hogy a megfelelő relék behúznak-e, amikor korrigálni kell. De mivel - legalábbis az általam ismert vezetőkameráknak - nincs teszt-üzemmódja, ezt csak a csillagos ég alatt, valódi üzemi körülmények között tudod ellenőrizni.
És még: "Sajnos a vezeték valószínűleg kizárható, mert teszterrel ellenőríztem, kettőt is."
Biztosan egyenes bekötésűek, és nem fordítósak?
MDA
Re: Autoguider
Elküldve: 2017.10.01. 12:25
Szerző: Zazu
Attila írta:És még: "Sajnos a vezeték valószínűleg kizárható, mert teszterrel ellenőríztem, kettőt is."
A kettő közül az egyikkel évekig használtam a konfigurációt, hiba nélkül. A másik bekötése is megegyezett az előzővel.