Konkrét írta: Amikor sima kis binokulárt használok és betekrem rajta a dipotriát, akkor olyan élesen látok mint amúgy soha, és sokmindent. Dani
Kedves Dani!
A kontaktlencse kifejezetten előnyös a távcső használatakor, akárcsak a binokulárok esetében. Ha egy sima binokulárral sikerül éles képet látni, és ezt mindkét szemedre be tudod állítani, akkor a távcső okulárját is a legjobb élességű helyzetbe lehet állítani. A távcsőboltokban, nem árúházi gagyi portékát beszerezve biztos lehetsz abban, hogy bőséges tartalékkal rendelkező állítási lehetőséggel kapsz jól használható távcsövet. Én még nem találkoztam olyan csővel, amely +/- 5 dioptriánál kisebb szemhibát engedett volna csak korrigálni. Nekem 3.5 dioptriás szemhibám van, és szemüveg nélkül is tudom élesre állítani bármely gyújtótávolságú szabványos okulárral. Egyedül a fényképezéshez szoktam saját szememhez beállított, parfokalizált okulárt használni, de az sem egy különleges dolog, házilag is megoldható. Ha azzal élesre állítom a látómezőben nézett csillagokat, akkor a helyére fényképező gépet téve éles képet tudok készíteni. A vásárláskor is ellenőrizheted, hogy megfelelő tartalákkal rendelkezik-e a szerkezet. Egy tetszőleges gyujtótávolságú okulárt beletéve egy nagyon távoli, 2-5 km messzi tárgyat szemlélve élesre kell állítani. Ez után ellenőrizni, hogy néhány milliméternyit lehet-e még beljebb tekerni, avagy éppen kfelé mozgatni az okulár kihuzatot. Ha mind a két irányban van elegendő, azaz kb. 4-5 mm-es tartalék, akkor nincs gond az élesre állítással! Javaslom elsőnek a 20-25 mm fókusztávolságú okulárral kipróbálni, majd egy 6-10 mm-es gyújtótávolságúval is. A zenittükrüs 90, vagy 45 fokos toldattal is ellenőrizzed, mert az is bele értendő a fényútba! Ha amici prizmás, vagy ha sima tükrös rendszerű, azt is külön-külön ki kell próbálni, hogy a bele helyezett okulárral megfelelő tartalék mozgatás lehetséges-e az éles kép beállítási helyzete körül. Nem szabad megvenni, ha nincs 5-6 mm-es tartalék út, ugyanis akkor bizonyos esetekben határra kerülhet az élesség beállítási helyzet, ami esetleg akadályozhatja a pontos fókuszra állást, az éles kép beállítását. Mindkét szemeddel ellenőrizzed, és ha bármelyikkel nem tudsz éles képet beállítani, akkor ne vedd meg a készüléket! Keress másik típust, vagy elárúsító helyet! Léteznek határra méretezett műszerek is, de ezek általában kifejezetten egy célra, pl. asztrófotózásra valók! Nem okulárral, hanem géppel, kamerával használatosak, habár lehet okulárt is beledugni, de általában speciális toldatok szükségesek az éles kép nézéséhez! Ezek a kicsiny segédtükrös, rövidített kihuzattal szerelt speciális, általában igen fényerős szerkezetek! Meglehetősen magas az áruk is! Lencsés távcső esetében ellenőrizzed, hogy a kihuzat kotyog-e, vagy teljesen kieresztett állapotában is stabilan tartja az okulárt. Ha kicsit is lötyög, vagy szorul, nem szabad megvenni! Az kihuzatban két 120 fokban elhelyezkedő csavarral kell rögzíthető legyen a zenittükrös toldat, ha nem így van, akkor kotyog, lötyög, ne vedd meg! A zenittükör tartójában is hasonlóan két csavarral szorítható meg az okulár, ha nem így van, akkor nem jól fogja, és elöbb-utóbb lötyögni fog! A kihuzatba nézve sehol nem lehet peremet, szűkülést látni, akkor jó, ha látható egy belső perem, akkor az hibás, ne vedd meg, mert szűkíti a fényutat, és korlátozhatja a szűrővel szerelt okulár használatát! Sok apróság van még, de ez a lényeg, amit írtam. Hogy a kihuzat fogasléces, vagy sem, az másodlagos, de ne legyen műanyag! Egy darabja se, mert pár év múlva kidobható, felkeményedik, megvetemedik, kikopik stb. Nem szabad műanyagból készült kihuzatot vásárolni! Van olyan is, ami fémezett, de műanyag!!! Ellenőrozni kell, nehogy rádsózzanak valami gagyi dolgot, mert kínai és olcsó, de végső soron duplán fogsz érte fizetni, ha most elsőre gagyit veszel! A használt sem rosz megoldás, de sajnos vásárlás előtt szakemberrel kellene átvizsgáltatni, és csak utána megvenni. Lehet karcos, vagy sérült a lencse, avagy a tükör csorba, vagy hibás. Lehetőleg méressed be a vásárolt műszert, mert ma már kevés az, ha csak diffrakció határolt van ráírva az adatlapjára! Ezer buktatója van, és ha használtat veszel, akkor vedd figyelembe, hogy az eladásnak legtöbbször van valami oka, amit vagy lehet orvosolni, vagy nem! Ha csak a festék karcos a tubus oldalán, az nem jelent semmit. Ha viszont a kihuzat kotyog, akkor használhatatlan, és ki kell cserélni, ami már nem éri meg, mert egy gyári új cső is annyiba kerül, mint a használt és az új alkatrész bele! A mechanika sem közömbös! Nem mindegy, akarsz-e késöbb fotózni vele, vagy eleve lemondasz róla! Van amivel csakis nézelődni lehet! Vásárolni úgy kell, hogy használni is lehessen, pl. tilos a gyenge alulábbal szerelt mechanikát megvenni, mert haszmálhatatlan, és eladhatatlan már újonan is! Tudnék még sokat írni, de nézzed meg, hogy mit hirdetnek eladásra hónapokon keresztül, mert olyat már nem érdemes venni! Inkább gyűjteni egy kicsit jobb szerkezetre, mert az valóban jó, használható, tartja az árát, és érdekes módon senki nem akar szabadulni tőle, legyen az akár lencsés, akár tükrös távcső, akár egy jó binokulár! Ha megfogadod a tanácsokat, nem járhatsz rosszul! Vásárlás előtt ajánlom, hogy látogass meg több amatőrt, és nézzél bele a műszerükbe, figyeld meg, hogy hogyan használják, és kérdezzed ki alaposan őket a tapasztalataikról, hogy mi a gyengéje, és erőssége a szerkezetüknek! Használt távcsövet meg csak megbízható szakember véleményezése után vásárolj! Vannak sokan, de ők általában nem akarnak eladni semmit, és venni is csak ritkán, általában újat szoktak, megbízható márkás helyen, és nehezen vehetők rá erre a feladatra. Általában van műszerük, vagy megfelelő műhelyük, szerszámuk, saját maguk hosszú időn át sokat tapasztaltak, építettek ezt-azt, tanultak, és többségük tapasztalt, öreg motoros a szakmában.
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!