kazi írta: ↑2020.04.24. 12:24
Ettől a "válogatnak neked valami jobbat"-tól mindig kinyílik a bicska a zsebemben.
Hát, nem tudom - nekem ez nem jelent igazán gondot:
Szerintem a választott optika nem azt jelenti, hogy egy 150 km/h végsebességgel hirdetett autónál a válogatásnál elviszik a jókat, és csak olyanok maradnak, amik 120-nál nem mennek többel (vagy csak a kukacos almák). A távcsöveknél a gyártó és a kereskedő garantál egy minimális minőséget: a Skywatcher newtonok esetén ez a diffrakció-határolt szint (L/4), és a távcsövek árát is ennek megfelelően alakítja ki. Ha bemész a boltba és veszel egy ilyent, akkor elvárhatod, hogy legalább ilyen minőségű távcsövet kapj minden esetben. Ha nem ilyen, akkor ki fogják cserélni - vagy önként, vagy a fogyasztóvédelem közreműködésével.
A választott optika azt a jelenséget használja ki, hogy a kínai gyártásban nagy a szórás a minőségben mind pozitív, mind negatív irányban: a diffrakció határoltnál rosszabb tükrök többsége kiesik a minőségbiztosításon, viszont a jobbak bent maradnak, és emiatt a tubusok között 10-20 %-nyi arányban a hivatalosnál sokkal jobb minőségűek (L/8, L/10) is vannak - és véletlenszerűen lehet, hogy éppen egy ilyen jut, de persze valószínűbb, hogy egy átlagos, éppen megfelelő darabot kapsz. Ha választott optikát kérsz, akkor annyi történik, hogy ezek közül kapsz egyet. Egy 250/1200-es Skywatcher távcsőtől 170 ezer Ft-ért szerintem alapból ne várj L/10-es minőséget. Ha mégis ilyent kapsz, akkor vagy örülj a szerencsédnek, vagy fizess 20% felárat a válogatásért (és még mindig messze ár alatt jutottál ilyen minőséghez...)
Vagyis ha autókról beszélnénk: tételezzük fel, hogy valami miatt a Ford Focus 1 literes 125 lóerős EcoBoost modelljei közül minden ötödikbe a gyári munkszervezés problémái miatt vagy 1,5 literes, 185 LE, vagy 0,8 Literes 100 LE motorokat tennének - de ez kívülről nem látszana. Mondjuk a 100 lóerős modelleket kiszűrné a minőségbiztosítás, és azokban kicserélnék a motorokat a megfelelőre, de a 185 lóerősek átmennének a teszten, és azok változatlanul kerülnének piacra. Az ár a 125 lóerőshöz lenne meghatározva, de minden 10. tulaj meglepve tapasztalná, hogy a vártnál sokkal jobban megy az autó... Egy élelmes (magyar) kereskedő meg kihasználhatná, hogy a jobb változatért a népek kicsit többet is hajlandók fizetni, és rávenné a szervízt, hogy válogassa ki az erősebb példányokat, hogy azokat adhassa kicsit drágábban.
Nem mondom, hogy ez szép dolog. Jobb lenne, ha ugyanazért az árért mindenki egységesen mondjuk 135 lóerős autót kapna, de tulajdonképpen igazából az sem jár rosszul, aki a 125 lóerős alapmodellt kapja, hiszen ez volt a várt, papír szerinti teljesítmény - legfeljebb felár fizetése nélkül több szerencsére van szüksége, hogy az extra modellek egyikét fogja ki. (Amiről persze jó eséllyel nem is tud.)