Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
Re: Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
Üdvözletem,
Egy, a távcső szállításával kapcsolatos kérdést szeretnék feltenni. Ez pedig az lenne, hogy mekkora odafigyelést, "kipárnázottságot" igényel egy távcső szállítása úgy, hogy ne kockáztassuk annak épségét? Ti hogyan szállítjátok a távcsöveteket ha észlelni indultok a lakásotoktól kilométerekre lévő helyre? Mikor először voltam kinn vele, akkor szépen visszacsomagoltam a vásárláskor kapott dobozba, hungarocell védőelemek közé, de ez annyira macerás volt, hogy másodjára már csak az autó hátó ülésén landolt a tubus, ahol persze fogtuk, hogy ne mocorogjon, vagy le ne huppanjon a kocsi padlójára, de érdekelne, hogy a rendszeres szállítás e módon károkat tehet benne, ezért célszerűbb mindig szivacsok közé tenni, esetleg hungarocellbe burkolni vagy az apróbb rázkódások, melyek az ülésen érhetik nem igazán veszélyztetik működőképességét?
A válaszokat előre is köszönve,
Rossa
Egy, a távcső szállításával kapcsolatos kérdést szeretnék feltenni. Ez pedig az lenne, hogy mekkora odafigyelést, "kipárnázottságot" igényel egy távcső szállítása úgy, hogy ne kockáztassuk annak épségét? Ti hogyan szállítjátok a távcsöveteket ha észlelni indultok a lakásotoktól kilométerekre lévő helyre? Mikor először voltam kinn vele, akkor szépen visszacsomagoltam a vásárláskor kapott dobozba, hungarocell védőelemek közé, de ez annyira macerás volt, hogy másodjára már csak az autó hátó ülésén landolt a tubus, ahol persze fogtuk, hogy ne mocorogjon, vagy le ne huppanjon a kocsi padlójára, de érdekelne, hogy a rendszeres szállítás e módon károkat tehet benne, ezért célszerűbb mindig szivacsok közé tenni, esetleg hungarocellbe burkolni vagy az apróbb rázkódások, melyek az ülésen érhetik nem igazán veszélyztetik működőképességét?
A válaszokat előre is köszönve,
Rossa
Re: Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
Van a csomagtartóban egy nagy, puha takaró (pokróc), abba csavarom bele.
A legfontosabb, hogy fékezéskor ne tudjon elindulni előre-hátra.
Ha van időd, energiád és heyled, nyugodtan pakolászd be az eredeti dobozába, csak az max
15-20 alkalmat fog kibírni, mert szétesik.
Úgy gondolom, az ideális, az ütésálló szállítókoffer. Ilyet lehet kapni is, meg rendelni is. Hangszerekhez szoktak méretre pontosan készíteni ilyet, az talán a legjobb. Nem olcsó, de jó.
A legfontosabb, hogy fékezéskor ne tudjon elindulni előre-hátra.
Ha van időd, energiád és heyled, nyugodtan pakolászd be az eredeti dobozába, csak az max
15-20 alkalmat fog kibírni, mert szétesik.
Úgy gondolom, az ideális, az ütésálló szállítókoffer. Ilyet lehet kapni is, meg rendelni is. Hangszerekhez szoktak méretre pontosan készíteni ilyet, az talán a legjobb. Nem olcsó, de jó.
Re: Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
Szia!
Az apróbb rázkódások csak a kollimációt rontják el. Ha kitanulod a jusztírozást, akkor ez 10 perc plusz melót jelent az éjszaka elején.
A szállítókoffer jó ötlet, de nem olcsó. Esetleg ha találsz a kínai piacon, vagy turkálóban egy akkora sporttáskát, amibe bőven belefér a tubus, akkor azt kipárnázhatod belülről laticellel, armaflexszel, szivaccsal, vagy hasonlóval. Az untig elég. Én az ilyen, nagyobbacska tubusokat a hátsó ülésen szállítottam mindig, esetleg raktam alá egy plédet, és bekötöttem szorosan a biztonsági övvel. Teljesen jó volt. A tükör meg így is, úgy is elmászik kicsit, bármivel is párnázod ki.
Ha nem állsz fejre, nagy baja nem lehet. :)
Rossa írta:de érdekelne, hogy a rendszeres szállítás e módon károkat tehet benne, ezért célszerűbb mindig szivacsok közé tenni, esetleg hungarocellbe burkolni vagy az apróbb rázkódások, melyek az ülésen érhetik nem igazán veszélyztetik működőképességét?
Az apróbb rázkódások csak a kollimációt rontják el. Ha kitanulod a jusztírozást, akkor ez 10 perc plusz melót jelent az éjszaka elején.
A szállítókoffer jó ötlet, de nem olcsó. Esetleg ha találsz a kínai piacon, vagy turkálóban egy akkora sporttáskát, amibe bőven belefér a tubus, akkor azt kipárnázhatod belülről laticellel, armaflexszel, szivaccsal, vagy hasonlóval. Az untig elég. Én az ilyen, nagyobbacska tubusokat a hátsó ülésen szállítottam mindig, esetleg raktam alá egy plédet, és bekötöttem szorosan a biztonsági övvel. Teljesen jó volt. A tükör meg így is, úgy is elmászik kicsit, bármivel is párnázod ki.
Ha nem állsz fejre, nagy baja nem lehet. :)
Re: Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
Legjobb megoldás, ha az észlelőhelyen egy bokor mögé dugjuk a csövet, akkor nem kell szállítani, csak magunkat. Persze a takarást segítsük az évszaknak megfelelően, álcahálóval, nehogy valakinek feltűnjön, vagy ha állat az illető ne akarjon belebújni. ![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
@ToBe ...vagy rögtön ássuk el az egész felszerelést egy gödörbe, így csak egy ásót kell magunkkal
cipelni...
cipelni...
Re: Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
Szabadszemes észlelés esetén nem kell rejtegetni és cipelni semmit - az esetleges túlsúlyunkat kivéve. ![kacsintás ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![kacsintás ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
az egyik kolléga velük készíttetett méretre tokot: http://www.hangszertokkeszites.hu/
nem akarok hazudni, de úgy rémlik, egy 250/1000-es tubushoz való táska valami 10e ft környékén volt. (vagy 25
én úgy szoktam szállítani, hogy a tubus elejére és végére ráteszem a gyári hungarocellt, esetleg középre is egyet.
nem szokott annyira elmászni a jusztír, hogy újra be kelljen állítani (egy kis jusztírozatlanság nem oszt nem szoroz), pedig én nem az ülésre teszem, hanem lehajtom a hátsó üléseket, és úgy tolom be a csomagtérbe.
nem akarok hazudni, de úgy rémlik, egy 250/1000-es tubushoz való táska valami 10e ft környékén volt. (vagy 25
én úgy szoktam szállítani, hogy a tubus elejére és végére ráteszem a gyári hungarocellt, esetleg középre is egyet.
nem szokott annyira elmászni a jusztír, hogy újra be kelljen állítani (egy kis jusztírozatlanság nem oszt nem szoroz), pedig én nem az ülésre teszem, hanem lehajtom a hátsó üléseket, és úgy tolom be a csomagtérbe.
"alapvetően gonosz"
/by kukac/
/by kukac/
Re: Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
Ha a kocsin van tetőcsomagtartó, akkor egy kis otthoni munkával minden eszköz szállításához egy megfelelő erős fadobozt lehet készíteni, amibe tetszés szerinti béleléssel, rezgéscsillapítással kényelmesen bele lehet tenni a tubust, a mechanikát, a háromlábat, és minden olyan szerszámot, segédeszközt, ami a felállításhoz szükséges. Egyben leemelve, avagy ha olyanra készül, akkor a fedelét kétoldalra kihajtva, kiemelhető belőle minden szerkezet, és ugyan úgy vissza is tehető, sőt ha a garázsan tárolják, akkor a doboz pormentességet, páramentességet is biztosít, és ha mindig minden benne tárolódik, akkor alkalmas estén csak fel kell tenni a csomagtartóra, és nem foglal külön helyet a belső térben, ahol a társak ülhetnek! Egy autó felső csomagrartója nem lesz túlterhelve a doboztól, és ameddig nem borul a kocsi, addig biztonságban is van. A külső burkolat természetesen vízálló, és vízzáró is legyen! A rögzítés is lehet rezgéscsillapított, ami rendkívül előnyös. A doboznak legyen négy erős füle!!! Gyártatni is lehet! Saját készítésekor erős, 40x40 farúd a keret, az oldallapokat legalább ilyen vastag anyag tartsa össze, és csakis facsavarral, 10 cm-enként rögzítve. A fedelet ajtópánttal lehet kihajthatóvá készíteni, a külső felületet több rétegben lakkozni, és az egymásra csukódó felületeknél egy kis nútba szilikoncsövet tenni, ami víz és porzáró, a lezárást meg lehajtható erős pántszerű ládazárral lehet megoldani. Kell hozzá egy kis munka, de otthon a hokedli sarkán is elvégezhető. Ajánlatos bőven helyet hagyni mindennek, és a térfogattal nem spórolni! A ládába lehet hungarocell betétet tenni, sőt akár az eredetit is lehet használni beragasztva! Én középre tenném a mechanikát, és az akkumulátort, az ellensúlyokat, és egyik szélére a tubust, a másikra a háromlábat. A kiszedés és rámolás mindig a tubus biztonságba helyezésével kezdődjön, hiszen ott a kényes eleme a tükör, és arra nagyon kell vigyázni, mert az a lelke a használhatóságnak! Sok sikert a megvalósításhoz, ha esetleg erre esik a választásod! Én ajánlanám, mert nem csak szállításhoz jó, hanem a biztonságos tárolást is szolgálja, sőt ha más kocsijával mennél valahova, akkor esetleg arra is rátehető! Az alakja lehet áramvonalas is! Azzal a kocsi energiafogyasztását lehet csökkenteni, ami 100 km-en lehet 1 liter benzin is! Sok sikert! - Ja, és kétszer mérni, mielőtt vágnál, és van anyagvastagság is, amivel imitt-amott számolni kell!
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Re: Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
Sziasztok, üdvözletem!
Kezdő vagyok még a "távcsövesek" között, nemrég jutottam el oda, hogy meglepjem magam egy 150/750 Newtonnal így a gyerekkori álmom gyakorlatilag teljesült
Elég sokat olvasgattam ebben a topikban viszont énis feltenném azt a kérdést amit szinte minden "kezdőnél" olvastam itt: Szerintetek mire "elég" egy ilyen műszer?
Bár tudom, kipróbálom és meglátom majd a jó válasz erre, de azért mégis kiváncsi lennék, hogy szerintetek, akik tapasztaltabbak a távcsövezésben mire lehet elég egy ilyen teleszkóp.
Sajnos eddig az időjárás miatt nem tudtam normálissan kipróbálni. Mikor elhoztam még aznap a jupitert sikerült elcsipnem.. 25mmes okulárral illetve 2xes barlow-val vékonyan a felhőzet sávjai is feltüntek.. Gyönyörű volt. (sajnos a 25milis mellett "csak" egy 6mm-es okulárom van)
(Ha esetleg valami hülyeséget írnék, rossz megnevezést használok valamire akkor nyugodtan javítsatok.. tényleg kezdő vagyok)
Üdv
Jenő
Kezdő vagyok még a "távcsövesek" között, nemrég jutottam el oda, hogy meglepjem magam egy 150/750 Newtonnal így a gyerekkori álmom gyakorlatilag teljesült
![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Elég sokat olvasgattam ebben a topikban viszont énis feltenném azt a kérdést amit szinte minden "kezdőnél" olvastam itt: Szerintetek mire "elég" egy ilyen műszer?
![mosoly :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Sajnos eddig az időjárás miatt nem tudtam normálissan kipróbálni. Mikor elhoztam még aznap a jupitert sikerült elcsipnem.. 25mmes okulárral illetve 2xes barlow-val vékonyan a felhőzet sávjai is feltüntek.. Gyönyörű volt. (sajnos a 25milis mellett "csak" egy 6mm-es okulárom van)
(Ha esetleg valami hülyeséget írnék, rossz megnevezést használok valamire akkor nyugodtan javítsatok.. tényleg kezdő vagyok)
Üdv
Jenő
Re: Észlelésről kezdőknek - hogyan, hol, mikor...
netro83 írta:Kezdő vagyok még a "távcsövesek" között, nemrég jutottam el oda, hogy meglepjem magam egy 150/750 Newtonnal így a gyerekkori álmom gyakorlatilag teljesült![]()
Elég sokat olvasgattam ebben a topikban viszont énis feltenném azt a kérdést amit szinte minden "kezdőnél" olvastam itt: Szerintetek mire "elég" egy ilyen műszer?Bár tudom, kipróbálom és meglátom majd a jó válasz erre, de azért mégis kiváncsi lennék, hogy szerintetek, akik tapasztaltabbak a távcsövezésben mire lehet elég egy ilyen teleszkóp.
Üdv
Jenő
Azért gondoltam, hogy írok, mert magam is egy 150/700-as távcső tulajdonosa vagyok.
Nem vagyok tapasztalt, de van összehasonlítási alapom, mivel előtte egy 110/806-os Mizar-al észleltem.
Kicsit úgy tetted fel a kérdést, mintha máris csalódtál volna a távcsövedben. Szerintem jól választottál,
véleményem szerint ez a kategória egyfajta mérföldkő lehet minden amatőrcsillagász számára.
Bolygóktól a mélyég objektumokig ez a típus kielégítheti mindenki érdeklődését, és el tudja dönteni, hogy megfelelő lesz-e számára a továbbiakban, vagy továbblép valamerre. Ez lehet akár kisebb akár nagyobb méretkategória is. Az optikai teljesítőképességén belül valamint az észlelőhely függvényében egy 15 cm-es tükrös távcsővel már hosszú évekre szóló észlelési programot lehet csinálni. Fontos, hogy sokat észlelj vele, így gyakorlatot szerzel majd a finom részletek megpillantásában is, ha az optikai elemek is alkalmasak erre.
A Jupiteren a két fő sáv mellett a többi részlet is előjön ha elég nyugodt a légkör, az M31 sötét porsávjai, az M33 csomósodásai, több halvány NGC objektum stb. mind láthatók egy ilyen távcsővel, az M13-felbontásáról nem is beszélve. Ha később tapasztaltabb észlelő leszel, esetleg lesz lehetőséged több távcsőbe nézni, el fogod tudni dönteni, hogy megelégszel-e vele vagy sem.
Az okulárkészletet érdemes fejleszteni, valamint nagyon hasznos lehet egy mélyég szűrő, mert a lehetőségeid kibővülnek ezáltal.
(A tapasztalataim vizuális észlelésre vonatkoznak)